1515

Stockholmsbörsen: Kurserna fortsätter rasa

Stockholmsbörsen fortsatte sjunka på tisdagen efter gårdagens kraftiga fall. De amerikanska börserna inledde med sjunkande kurser igår och fallet accelererade efter att de europeiska börserna hade stängt.

Lehman Brothers ansökan om konkursskydd och AIG:s osäkra finansiella tillstånd fortsätter att sprida osäkerhet och oro runt om på världens börser. På de asiatiska börser var det breda nedgångar på morgonen och i den europeiska handeln likaså. De amerikanska indexterminerna indikerar mindre rörelser, dock i negativt territorium, i god tid inför öppningen.

SIX Generalindex var klockan 10.08 ned med 2,0 procent till 246 medan OMXS30-index sjönk med 1,7 procent till 808.

Omsättningen uppgick till 4,0 miljarder kronor.

I Stockholm fortsatte skepsisen mot bankaktier. Sektorn föll rejält i går och ingen hejdning var i sikte på tisdagen. Samtliga av de fyra svenska storbankerna har nu redovisat sin exponering mot Lehman Brothers. Nordea har ingen exponeringen, för Handelsbankens del är den 91 miljoner euro, SEB har 64 miljoner euro i exponering och Swedbank meddelade på morgonen en icke säkerställd exponering mot Lehman Brothers om 202 miljoner kronor och en säkerställd exponering om 1.350 miljoner dollar.

Nordea och Handelsbanken var likt igår de bankaktier som klarade sig bäst med nedgångar om 3,1 respektive 2,9 procent, till 82,70 och 150 kronor. SEB föll samtidigt 4,8 procent till 104,50 kronor och Swedbank var hårdast drabbad med en nedgång om 7,2 procent till 99,75 kronor.

Vid sidan av finansaktier fortsatte även råvarurelaterade aktier att säljas av på bred front. Brentolja för leverans i november kostade på förmiddagen runt 90,50 dollar per fat. Lundin Petroleum var ned 6,3 procent till 48,50 kronor, Tanganyika Oil rasade 12,5 procent till 98 kronor och PA Resources dalade 5,7 procent till 34,50 kronor.

Även utanför råvaru- och finanssektorn fortsatte kurspressen. Electrolux föll 5,4 procent till 79,25 kronor efter att branschstatistik från AHAM-6 visat på fortsatta nedgångar för den nordamerikanska vitvarubranschens leveransvolymer.

Getinge var ned 4,6 procent till 144 kronor. Medicinteknikbolaget meddelade att det köper amerikanska Datascope.

Swedish Match stod emot nedgången relativt bra med en nedgång om 0,4 procent. JP Morgan har höjt riktkursen för bolaget med tre kronor, till 126 kronor.

Marknadens fokus riktas under eftermiddagen och kvällen mot USA. Före de amerikanska börsernas öppning är det Goldman Sachs tur att redovisa sina kvartalssiffror. En hel del statistik presenteras också under eftermiddagen, bland annat KPI för augusti och NAHB:s husindex. Kvällen huvudnummer blir sedan Federal Reserves styrräntebesked klockan 20.15 Marknadens snittförväntningar pekar på en oförändrad ränta, även om vissa bedömare räknar med en sänkning.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?