Annons

Stockholmsbörsen: Lyft för bankerna

Stockholmsbörsen handlades upp på fredagen i likhet med de ledande europeiska börserna. Banker, verkstad och råvarurelaterat ledde uppgången.

Klockan 13.15 var OMXS30 1,2 procent högre till noteringen 847,1. Omsättningen uppgick till 7,7 miljarder kronor. Indexet är nu, trots dagens uppgång, omkring 35 procent ned sedan toppen under sommaren 2007.

"Om vi tittar på marknadens prognoser, som finns på den svenska börsen, har marknaden prisat in ett vinstfall på mellan 30 och 40 procent. Tittar vi på direktavkastningen på börsen ligger den för många företag över styrräntan och bortsett från den perioden då vi hade en styrränta på 1,5 procent är detta inget som någon har sett i modern tid. Värderingen av bolagen relativt räntan visar på en otroligt låg värdering", säger Henrik Moberg, aktiestrateg på Danske Bank, till Nyhetsbyrån Direkt.

Henrik Moberg säger vidare att marknaden är extremt flödesstyrd och att det inte finns någon tydligt ambition att försöka värdera aktier, utan att det är väldigt mycket rädsla som styr. Han pekar också på att om ingenting dramatiskt inträffar i närtid är sannolikheten hög för att estimaten under 2008 nås och att osäkerheten istället skjuts framåt.

"Om vi bortser från banksektorn ser det ut som vi har ytterligare ett år med vinsttillväxt bakom oss samtidigt som vi snart har två år med fallande kurser. Det innebär att allt ljus riktas mot vart vinsterna tar vägen 2009 och 2010. Dagens värdering motiverar inte en avmattning utan ett relativt kraftigt fall i bolagens vinster, alternativt ska räntan komma upp", säger Henrik Moberg.

Bakom den historiskt låga värderingen ligger enligt Henrik Moberg främst problemen i den globala finanssektorn.

"Grundproblemet till den låga värderingen är att det egna kapitalet i bankerna generellt över världen upplevs som osäkert och den dag vi ser att det egna kapitalet inte längre är hotat i banksektorn bör vi få en mer normalisering av värderingarna. Banker är en stor del av börsvärdet och de smörjer maskineriet genom att låna in och ut pengar. För att vi ska få en långsiktig varaktig stabilisering av aktiekurserna måste situation i banksektorn lösas och övriga börsen blir en svans till den utvecklingen", säger han.

Banksektorn som varit under press den senaste tiden på förnyad oro kring den globala finanssektorn återhämtade sig både på Stockholmsbörsen och i Europahandeln. SEB A ökade 1,8 procent till 114:75 kronor, Nordea avancerade 1,5 procent till 82:90 kronor, SHB A klättrade 1,0 procent till 151:50 kronor och Swedbank A steg med 0,9 procent till 118 kronor.

SSAB A var 1,2 procent högre till 149:50 kronor. Bolaget meddelade under morgonen att det investerar 5,3 miljarder kronor för att ytterligare utveckla företagets produktionsbas i Sverige och USA avseende kylda stål. Enligt analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med är det inte överraskande eftersom det är ett prioriterat område för bolaget. Men att planerna offentliggörs just nu kan hjälpa till att stötta den pressade SSAB-aktien.

"Det signalerar ändå en viss framtidstro och att det inte alls är så dåligt som den senaste tidens kursutveckling vill göra gällande", säger en analytiker.

Atlas Copco A steg 2,3 procent till 88 kronor och Sandvik klättrade 1,9 procent till 79:25 kronor. Den finländska verkstadskoncernen Metso som också har stor inriktning mot gruvsektorn lyfte med 8 procent i Helsingfors efter beskedet att det genomför en omorganisation och reviderar de finansiella målen för koncernen.

H&M handlades upp 1,8 procent till 311 kronor. Den amerikanska klädkedjan GAP rapporterade efter stängningen i New York på torsdagen ett resultat som var bättre än väntat och upprepade prognosen för helåret.

Ericsson B ökade 1,0 procent till 67:90 kronor och utökade därmed torsdagens uppgång på 2,1 procent.

Olja och gas tillhörde en av de sektorer som steg mest. West Siberian lyfte 4,1 procent till 6:35 kronor, Tanganyika Oil avancerade 1,4 procent till 146 kronor och PA Resources var 1,5 procent högre till 52 kronor.

Råolja med leverans i oktober har visserligen vänt ned under förmiddagen och handlas nu till runt 120:50 dollar per fat i den elektroniska handeln på Nymex men steg med över 5 procent under golvhandeln i New York på torsdagen.

Hufvudstaden gick något sämre än marknaden genom att vara oförändrad till 57 kronor. Rabo Securities har sänkt sin rekommendation för aktien till minska från tidigare behåll. Samtidigt justeras riktkursen ner till 48 kronor från 55 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Software & Logistics Solutions Nordic ABAnnons

Visualisera bolagets fraktkostnader och få bättre lönsamhet

Softlogs fraktkostnadsanalyssystem är helt nytt på marknaden. Systemet analyserar och erbjuder en visualisering av fraktkostnader vilket ger både transportköpare och 3PL/4PL-verksamheter bättre lönsamhet och kontroll.

Softlogs är dels baserat på en licensbaserad programvara, dels på tjänster kopplade till programvaran som gör att kunden får ut maximal nytta. Grundare till Softlogs är tre experter och specialister på system och metoder för fraktkostnadskontroll, automatisk bokföring och kostnadsfördelning inom leveranskedjan. 

– Vi kände att det fanns ett glapp på marknaden och saknade möjligheten att jobba tätt tillsammans med kunden i linje med deras interna processer för att optimera fraktkostnadshanteringen. Tidigare verksamheter vi varit involverade i har gått ut på att bara leverera system till kunden. Med Softlogs för vi möjlighet att göra så mycket mer för kunden inom den ekonomiska biten av logistik och inte bara leverera och lämna dem med ett system, säger Jon-Arild Ludvigsen, en av grundarna till Softlogs.

Molnbaserad programvara

Programvaran är molnbaserad vilket betyder att den implementeras hos kunden utan att störa befintlig IT-infrastruktur. Det unika med programvaran är möjligheten att visualisera allt som har med frakt och fraktkostnader att göra samt att man med hjälp av Softlogs automatisering effektiviserar kostnadsallokering, kontering och integrationer mot ekonomisystem. De flesta bokningssystem och fler än 150 transportörer finns integrerat i lösningen vilket betyder att Softlogs kan vara snabba i implementeringen och göra belastningen för kundens verksamhet näst intill obefintlig.  

– Det är enkelt att jobba med oss, insatsen är liten och vi är måna om att våra kunder ser nyttan i form av bättre lönsamhet direkt. Vi ser till att kunden får en helautomatiserad hantering och tar totalansvar för fraktavtalen samtidigt som vi hjälper kunderna med pris och kvalitetssäkring. Dessutom gör vi en avtalskontroll för att få en komplett kontroll och kontering, säger Christopher Ludvigsen, en av grundarna till Softlogs.

Enkel implementering 

Det totalansvar Softlogs tar baseras på en fullmakt som signeras av kund. Fullmakten gör att Softlogs kan kontakta transportörerna för att få löpande information att stämma av mot den bokning av transport som kunden har gjort. 

– Utgångspunkten är att vi tar totalansvar för alla dessa delar så att kunden kan välja att bruka vår lösning aktivt med att se på kostnadsallokering, kontering för att omföra till ekonomi. Alternativt att kunden använder oss så att vi följer upp avvikelser med avancerade KPI-rapporter tillbaka till kunden, säger Jon-Arild Ludvigsen.

Stor nytta redan från start

Den kostnad som tillhör manuella rutiner och processer automatiseras vilket betyder att kostnaden för att hantera en fraktfaktura genom de interna processerna blir minimal. Genom att integrera orderdata kan du göra fraktandelen synlig i förhållande till försäljning, kundgrupper, kunder och eventuellt försäljningsregioner. Detta gör att man får en mycket bättre bild av hur försäljnings- och fraktkostnader är relaterade.

– Ofta är transport- och fraktkostnaden en stor del av de externa kostnaderna för företag och vi gör världen enklare för de som jobbar hands on med kostnadsallokering av frakt. Det är en låg risk att starta ett projekt med oss samtidigt som nyttan är stor, för vi brukar hitta plats för optimeringar redan vi första körningen hos kund, säger Øistein Solberg, en av grundarna till Softlogs.

Om oss

Softlogs etablerades 2014 av Jon-Arild Ludvigsen, Christopher Ludvigsen och Øistein Solberg och analyserar frakt för cirka 4 miljarder årligen. I fraktkostnadsanalyssystemet finns fler än 150 transportörer integrerade och lösningen är anpassad för företag med mer än tre miljoner i fraktkostnad. Unikt med lösningen är att den täcker all kostnadskontroll, från fraktkostnadsallokering på avdelnings-, grupp- och enhetsnivå till vidarefakturering av frakt. Detta gör systemet attraktivt för såväl handelsföretag som tredjeparts logistikbolag - 3PL.

https://softlogs.net

 

Mer från Software & Logistics Solutions Nordic AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Software & Logistics Solutions Nordic AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?