1515

"BMW X6 - ful och dum"

GÖTEBORG. Livet som biltestare blir på ett vis allt tristare. Nya modeller kommer och rullar och de är irriterande välgjorda, har goda köregenskaper, snygg design, är säkra och allt oftare bränslesnåla.
Så skönt då att äntligen få plocka fram motorsågen.

BMW X6 är nämligen den mest korkade bil jag kört på väldigt länge. Jag kan inte se några försonande drag alls.

Den är inte vacker, den är inte praktisk, den är inte rolig att köra.
Den är dessutom asocial: för tung och för törstig.

Ändå körde jag "snålversionen", alltså med dieselmotor. Rak sexa, tre liter, försedd med dubbelturbo och en effekt på 286 hk.

Inte ens under kamerakontrollerad landsvägskörning går det att komma ned under en liter per mil. Förbrukningen hamnade snarast runt 1,2 liter i blandad körning.

Dock har jag fått rena skräckrapporter från dem som kört bilen med bensinmotorn på fem liter. Denna V8 sörplar obekymrat i sig runt 1,8 liter per mil.

Förbrukningen låg i samma härad när jag körde BMW X5, den modell som till väsentlig del ligger till grund för X6. Men trots att jag personligen ogillar biltypen kunde jag svälja X5, eftersom den kunde rymma sju personer och lasta mycket.
Så är det inte med "suv-kupén" X6.

Ja, BMW kallar den förresten "SAC", Sports Activity Coupe, och anser sig därmed ha uppfunnit en ny biltyp.

Bagageutrymmet får väl godkänt med sina 570 liter. Dock har man tappat 50 liter jämfört med X5. Baksätet får definitivt icke godkänt. Inte för att det bara finns två platser, utan för att taklutningen gör insteget synnerligen besvärligt.

En lång person löper risk att slå i skallen. Och har man väl krånglat sig in bör man inte vara så väldigt mycket över 180 centimeter för att inte taket ska hamna obehagligt nära.

Samma huvud utsätts för en ny risk när man ska lasta X6, åtminstone i den version jag körde. I den öppnas den tunga bakluckan i två steg. Det andra ska man få till genom att liksom gunga luckan nedåt. Det går inte alltid så bra. Det är närmast ett skämt att en sådan här bil inte har elstyrd baklucka.

Men fram då?
Jodå, där sitter man – hårt. En långresa är ingen njutning i X6. Benen vill domna bort.

Än värre är valet av däck. Jag har visserligen ännu inte avslöjat bilens storlek, men ni anar säkert vad det är för sorts pjäs vi har att göra med.
Att då klämma dit 20-tumshjul och däck med 40-profil fram och 35-profil bak är närmast oanständigt. Stötigt är bara förnamnet.

BMW X6, test Växellådan har inte de traditionella paddlarna bakom ratten, utan knappar man ska trycka på. Konstigt, det också.

X6 har BMW:s nyutvecklade fyrhjulsdrift, där hjulen får extra drivkraft individuellt snarare än att bromsarna aktiveras. När man kör på torr asfalt är det svårt att få en uppfattning om hur bra systemet egentligen är.

Priset är som vanligt för BMW: mycket högt på papperet, ännu högre i verkligheten. Grundpriset på modellen är 553.000 kronor, men med nödvändig utrustning det inga problem att hamna strax under 800.000 kronor (787.900 kronor). Och det är i det perspektivet som en sådan där knapp som öppnar och stänger bakluckan förefaller som en löjlig inbesparing.

Tycker ni att jag är negativ? Vänta bara.
Jag har sparat det värsta till sist. Och det är designen.

På bild kan man fördra utseendet på X6. Man förstår tanken: det gäller att hitta en biltyp som kan ta vid nu när suvarna dör ut. I verkligheten är X6 grotesk.

Hade den varit 30 procent mindre hade den kanske varit spännande. Men en design av den här typen passar helt enkelt inte på en så stor bil. X6 är 488 centimeter lång, 198 centimeter bred – nästan två meter! – och 169 centimeter hög.
Det är bara för mycket.

Jag tänker tillbaka på X Coupe, en konceptbil som BMW visade på bilsalongen i Detroit 2001, och som i tanken var en föregångare till X6. Detta var innan BMW hade bytt designspråk, och många chockades över X Coupe.

En journalist skrev att X Coupe såg ut som en "dåligt proportionerad korsning mellan en Ford Cougar och en Hyundai Coupe" – och ett finare betyg har väl en bil fått. Hans rekommendation, om BMW tänkte sätta bilen i produktion, var att raskt skaffa nya designer.

BMW X6, test Jag gillade X Coupe. Jag tyckte om nytänkandet, de märkliga proportionerna, den annorlunda baken. Jag hade ett långt samtal med BMW:s designchef Chris Bangle, som alltså här visade märkets formmässiga framtid, men som beskrev bilen som att man hade haft lite kul på designavdelningen.

X Coupe var 30 centimeter kortare än X6, 9 centimeter smalare och 21 centimeter lägre. Därmed hade den också rätt storlek för designen.

X6 väcker onekligen uppståndelse i omvärlden och många tycker att den är otroligt fräck. Modellen byggs i BMW:s amerikanska fabrik i Spartanburg och det första årets produktion, 40.000 bilar, är redan slutsåld.

Men sådana uppgifter, som skvallrar om uppenbar framgång, bryr jag mig inte om.


Innehåll från RTSAnnons

Nöjdare medarbetare med en funktionell digital arbetsplats

Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.
Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.

Pandemin har varit en katalysator för utvecklingen av den digitala arbetsplatsen. När många arbetsplatser inte längre är knutna till en fysisk plats behöver företag säkerställa att system och teknik fungerar minst lika bra som när alla är på samma plats. Bolaget RTS har nolltolerans mot IT-strul och hjälper företag att göra den digitala omställningen funktionell och smidig.

RTS är en verksamhetsnära specialist inom IT som bl a säljer enheter, sköter logistik och återtag inom IT. Målet är att förse arbetsplatser med de plattformar som behövs för att teknik och system ska fungera säkert och smärtfritt. Bolaget är Nordens högst certifierade partner till VMware, som bl a har utvecklat en virtualiseringsplattform för applikationer och desktop.

VMware har flera lösningar som säkerställer en väl fungerande digital arbetsplats. Det centrala oavsett lösning är att de sätter användarens unika behov i fokus genom den mest säkra och enkla åtkomsten till användarnas arbetsverktyg på den enhet som passar användaren bäst vid varje givet tillfälle, samtidigt som silverfats-upplevelsen inte längre behöver innebära en utmattad IT-avdelning.

– Det bästa är att användarna själva inte behöver hantera systemen och från ett IT-perspektiv underlättar dessa program när folk vill använda olika typer av enheter, säger Fredrik Hallgårde, Team Leader för Digital Workspace på RTS.

Underlätta för användare

För att en digital arbetsplats ska fungera smärtfritt behöver man kunna hantera alla typer av enheter över internet via en molntjänst. Identitets- och kontohantering måste kunna fungera för att man ska kunna ha ett gemensamt konto som kan säkras och appliceras på alla tjänster.

– Oavsett om du är lagerarbetare, kör lastbil och använder digitala hjälpmedel i ditt arbete, jobbar hemifrån eller på kontor ska allt vara möjligt att hanteras på en och samma plattform. En användare ska inte behöva ringa servicedesk eller åka in till kontoret för att exempelvis ändra ett lösenord eller få ny mjukvara, säger Fredrik Hallgårde.

En konkurrensfördel

RTS tror att hur väl den digitala arbetsplatsen fungerar kan ha stor påverkan på anställdas inställning till sitt arbete. En smidig digital arbetsplats kan vara avgörande för om en anställd vill arbeta kvar eller till och med användas som konkurrensfördel vid ny rekrytering.

– Tänk dig att det istället gäller kontorsmiljön. Vill du sitta med fin utsikt eller i ett skrymsle? Det är viktigt att det är härligt att jobba, om inte så kommer de anställda så småningom söka sig bort från arbetsplatsen, säger Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.

Om RTS

RTS är en helhetsleverantör inom IT-produkter, lösningar och tjänster med högt kompetenta specialister inom framförallt klienter, datacenter, virtualisering och infrastruktur. RTS är den mest certifierade partnern till VMware i Norden och den enda med 4 st Master Service Competencies inom VMware-lösningar.

Läs mer om RTS här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RTS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?