ANNONS:
Till Di.se
TISDAG 21 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Bagarsöner gör guld på plåt

En översvämningskatastrof höll på att knäcka bageriföretaget Tjörnbagarn. Räddningen blev ett avtal med matvarujätten Axfood.
På ett par år har omsättningen nästan fördubblats.
Doften av nybakat fyller Tjörnbagarns 2.500 kvadratmeter stora lokal strax utanför Stenungsund. Här bakas och levereras till alla stora matvarukedjor, kaféer och verksamheter inom den offentliga sektorn såsom sjukhus, daghem och äldreomsorgen i Västsverige.

Under sommarmånaderna är soligt väder bäst för försäljningen.

"Är det fint väder så åker folk här på västkusten ut till havet och stranden och då köper man med sig fikabröd", säger Mathias Niklasson, ansvarig för försäljning.

Företaget startade i mitten på 80-talet på Tjörn av farfar Harry Carlsson och pappa Jerry Carlsson. Båda bagare. 1990 tog Jerry Carlsson tillsammans med hustru Christel Carlsson över och utvecklade verksamheten på egen hand. Sedan mitten av 90-talet har sönerna Johan Carlsson och Mathias Niklasson jobbat i företaget.

Men så kom de ödesdigra skyfallen i augusti 2002.

Bageriets lokaler översvämmades. Bristen på stöd från Tjörns kommun gjorde att Tjörnbagarn flyttade hit till lokalen i Stenungsund.

"Flera maskiner och ugnarna fick skrotas. Hade vi inte fått ett stort kontrakt med Axfood år 2003 som lokal leverantör hade vi fått lägga ner. Det var en chansning att våga satsa som gick hem. Men det har varit många tuffa år för familjen och företaget", säger Mathias Niklasson.

Avtalet med Axfood har gjort att omsättningen ökat och står i dag för nästan hälften av Tjörnbagarns försäljning.

Prognosen för det innevarande brutna räkenskapsåret 2007–2008 är en omsättning på närmare 50 miljoner kronor. Det innebär en ökning med nästan 40 procent jämfört med i fjol då omsättningen blev 36 Mkr. Och det var en ökning med 70 procent jämfört med året innan.

Förutom kontraktet med Axfood säljer företaget både mer till befintliga kunder och så har man tagit in fler nya kunder.

"Vi tar hand om våra kunder, vi är det hemtrevliga familjeföretaget. En känsla som vi vill behålla. Vi vill inte bli rikstäckande utan vara bäst lokalt i Västsverige", säger Mathias Niklasson.

En annan del är prisökningar på grund av stegrande råvarupriser på spannmål.

"Sedan förra hösten har det varit tidskrävande prisförhandlingar vid inköp, samtidigt som våra kunder haft en större förståelse för prishöjningar än vi först vågade hoppas på", säger Johan Carlsson, produktionsansvarig.

Sedan årsskiftet pågår en generationsväxling i företaget där Mathias Niklasson och Johan Carlsson nu tagit över den praktiska ruljangsen av verksamheten, föräldrarna finns med som stöd i bakgrunden om det skulle behövas.

"För mig har det inte alltid varit självklart att ta över företaget men våra föräldrar har lärt upp oss väl. Jag sköter företaget med målet att mina barn kan ta över en dag", säger Johan Carlsson.

FAKTA: Tjörnbagarn
Anställda: 35.
Omsättning: 36,3 Mkr (2006/2007) prognos: 50 Mkr (2007/2008).
Resultat före skatt: - 64 000 kr (2006/2007) prognos: positivt (2007/2008).
Ägare: Jerry Carlsson, Christel Carlsson

Tyck till