Renaults crossover sen men snäll

FEZ
Att vara sist ut i Europa med en bilmodell är ingen nackdel. Tvärtom, då kan man dra nytta av andras misstag.
Det tycker i alla fall Renault som sent omsider lanserat sin crossover, fyrhjulsdrivna Koleos.

C-segmentet stagnerar, D-segmentet minskar. Crossover ökar. Det är förståeligt att det då känns självklart att ge sig in där, även om det är lite sent påtänkt. Steget är viktigt för Renaults utveckling.

Koleos är frukten av ett 28 månader långt samarbete mellan Renault/Nissan-alliansen och Renaults dotter­bolag Samsung Motors. Franska, japanska och koreanska viljor, temperament och arbetssätt har tillsammans tagit fram en fyrhjulsdriven bil som i stort bygger på Nissan X-trail.

Rollerna var tydligt fördelade. Renault skulle designa bilen och hålla med dieselmotorer, Nissan skulle släppa till sin fyrhjulsteknik och ta fram bensinmotorerna medan Samsung skulle garantera produktionen av bilen i Korea. Helt kort skulle man kunna säga att Koleos är Renaults baby och konstruktion, utvecklad av Nissan och byggd av Samsung.

Totalt har företagen investerat motsvarande 3,7 miljarder kronor i projektet.

Designmässigt kan man tycka att Koleos är en typisk fyrhjulsdriven bil med hög sitt­position, dito markfrigång och lite lagom tuff och maffig med väl synliga hasplåtar. Men, säger Renaults representanter, den är inte aggressiv i sitt utseende, utan ser snarare snäll ut.

Det var ett mycket medvetet beslut – folk har lättare att förlåta och fördra en bil som ser snällare ut. Även om den drar nära litern med bensinmotor. Med dieseldrift ska man kunna komma ned i 0,72 liter per mil som bäst, hävdar företaget.

Koleos bygger som sagt till stora delar på X-trail och har vid vanlig körning framhjulsdrift. Vid behov kan 50 procent av kraften flyttas till bakhjulen, och man kan också låsa den för permanent fyrhjulsdrift.

Bilen är utrustad med Hill Descent Control och Hill Start System, vilket innebär att den stryper farten till 7 km/tim vid kraftigt nedförslut och att den håller bilen still i uppförsbacke om man får stopp och behöver flytta foten från bromsen.

En liten finess som Koleos är ensam om är att Hill Descent Control även fungerar baklänges.

Koleos finns med två tvålitersdieslar, 150 hk eller 175 hk, motorer som redan finns i bland annat Mégane, Quashqai och X-Trail, samt en bensinmotor, 2,5 liter med 170 hk. Den lilla dieseln tycker jag är i svagaste laget till den här bilen, och bensin­varianten är onödigt törstig sett både ur miljö- och prishänseende.

Förarmiljön är helt okej, lättöverskådlig och lättjobbad och stolarna är sköna. Utrymmet bak är i klass med konkurrenternas, varken bättre eller sämre.

Bilen tar sig fram bra på alla typer av underlag – grus, och asfalt samt på terrängbanan där vi slussas runt i bergsområdena kring marockanska Fez.

Modellen har parkeringsbroms som automatiskt går både i och ur, ESP är standard, liksom whiplashskydd i framstolarna.

Största behållningen med bilen är de praktiska detaljerna. Den har till exempel delad baklucka och busenkel fällning av baksätena med spak via bakluckan.

Den har också ett antal praktiska stuv­utrymmen, som en låda under passagerarstolen fram och en löstagbar korg mellan framsätena. Det går även att beställa ett ”baktält” till bilen, typ förtält vid camping.

Att döpa bilmodeller är inte helt enkelt. Folk ska ju helst både komma ihåg namnet och tycka om det.

”Koleos är påhittat, det kommer varken från någon grekisk gud eller afrikansk stam”, säger chefen för Renault/Nissan, Carlos Ghosn, som är på plats under lanseringen i Fez.

Företaget har noga har kontrollerat att ordet inte kan uppfattas som sårande eller upprörande någonstans i världen. Bilen ska ju lanseras i 40 länder på fem kontinenter.

Enligt Carlos Ghosn känns det inte alls konstigt att vara sist ut med en crossover.

”Nej, snarare är det så att vi dragit nytta av andras misstag. Vi tog oss tid att utveckla bilen, vi tittade på konkurrenterna och lyssnade på kundernas önskemål.”

Han säger också att i Ryssland, som är en väldigt stor marknad, kommer de i alla fall inte ihåg vilket märke som var först.

”Folk tröttnar på sina bilar, folk vill ha nytt. Men främst är vi ute efter Renaultkunder som vill ha en fyrhjulsdriven bil.”

Ett mål inför 2009 är att vara tillbaka på 2002 års nivå. Då hade Renault den högsta marknadsandelen i Norden, 5,9 procent eller 40.000 bilar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?