Stockholmsbörsen: Rejäl nedgång under eftermiddagen

Kurserna på Stockholmsbörsen föll tillbaka rejält under eftermiddagen efter att New York-börserna inlett onsdagen mycket svagt med finanssektorn i täten för nedgångarna. Cykliska sektorer som verkstad och gruvor utvecklades i en baisse-artad tendens.

SIX Generalindex var vid stängningen ned med 1,7 procent till 293 medan OMXS30-index föll 1,8 procent till 935. Aktier för 19,2 miljarder kronor bytte ägare.

De amerikanska börserna föll tillbaka kraftigt under den inledande handeln vilket fick med sig de europeiska börserna nedåt. Investmentbanker och finansföretag i USA pressades.

Sektorspecifikt utvecklades de cykliska branscherna mycket svagt på oro för att centralbankerna kan komma att bekämpa inflationen samt oro för de stigande oljepriserna. Verkstadsbolagen samt stål- och gruvföretagen backade på bred front. Boliden backade med 7,2 procent till 54,50 kronor medan SSAB föll 4,4 procent till 196 kronor. Bland de tunga verkstadsföretagen minskade ABB med 4,1 procent till 177 kronor och Hexagon pressades med 3,2 procent till 107,25 kronor.

Mot strömmen på storbolagslistan gick Swedish Match och SAS. Tobaksbolagets aktie steg med 1,8 procent till 124,25 kronor. Bolagets nytillträdde VD har köpt ytterligare 3.000 aktier i företaget. SAS klättrade med 1,3 procent till 40,40 kronor.

Investmentbolaget Investor köpte 50 procent av kredithanteringsföretaget Lindorff för 360 miljoner euro. Det framkom även att Third Avenue Management ökat till 5,0 procent i Investor. Aktien backade med 1,6 procent till 136,50 kronor.

Byggbolaget Skanska fick två byggorder i USA under dagen med ett sammanlagt värde på drygt 3 miljarder kronor. Aktien föll i linje med övriga börsen och tappade 1,6 procent till 94 kronor.

Styrelsen i kökstillverkaren Ballingslöv rekommenderar sina aktieägare att inte acceptera budet från Stena Adactum. Bolagets styrelse ser en god tilltro till att Ballingslöv som självständigt bolag långsiktigt skapar värde för aktieägarna genom befintlig affärsmodell. Aktien tappade 0,4 procent till 61,50 kronor.

TeliaSonera har fått sänkt rekommendation av Handelsbanken från öka till minska efter att aktien passerat bankens målkurs på 56 kronor. Aktien backade med 0,9 procent till just 56 kronor

Klädkedjan H&M tappade 2,3 procent till 326,50 kronor. Kollegan Inditex kom med en resultatrapport som infriade förväntningarna, vilket höjde kursen i det spanska klädbolaget. S&P Equity Research har dock sänkt H&M till sälj med en målkurs på 300 kronor.

Klädbolaget WeSC redovisar ett resultat före skatt på 1,0 miljoner kronor för räkenskapsårets fjärde kvartal jämfört med en förlust på 0,3 miljoner under motsvarande period ifjol. Aktien rusade 11,4 procent till 39 kronor.

Mjukvarubolaget Orc Software tecknade ett partnerskapsavtal med Abana Enterprises. Bolaget kommer att agera som återförsäljare i Persiska viken. Aktien handlades upp 1,7 procent till 106 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?