Stockholmsbörsen: Tung dag för verkstadsaktier

Stockholmsbörsen hade en volatil utveckling på tisdagen, men handelsaktiviteten var låg. Storbankerna rekylerade upp medan verkstad och råvarubolag backade.

"Det är låg aktivitet vilket gör att det blir större rörelser. Temat för verkstadsbolagen är att de kan få svårt att få ut prishöjningar. För bankerna är det en rekyl upp", säger en mäklarchef till nyhetsbyrån Direkt.

När börsen stängde var OMXS30-index 0,7 procent ned till noteringen 951,5. Omsättningen uppgick till 18,8 miljarder kronor.

Börserna var ned från start både i Stockholm och i övriga Europa. Stämningen dämpades bland annat av ett tal från den amerikanska centralbankschefen Ben Bernanke under natten mot tisdagen, som signalerade risk för kommande räntehöjningar.

"Den senaste rundan av stigande energipriser har bidragit till upprisker gällande inflation och inflationsförväntningarna. Centralbanken kommer starkt att motverka en erosion av de långsiktiga inflationsförväntningarna", sade Ben Bernanke, som samtidigt kommunicerade att risken för att ekonomin har gått in i en betydande avmattning verkar ha minskat under den senaste månaden.

De svenska storbankerna, som pressats hårt den senaste tiden i den allmänna finansturbulensen och på oro för utvecklingen i Baltikum, rekylerade upp. SEB steg 2,0 procent till 125:75 kronor och Swedbank ökade 0,8 procent till 134,50 kronor. Före tisdagens öppning hade de båda aktierna tappat över 25 procent på drygt två månader och mer än 50 procent sedan toppnoteringarna under den första delen av 2007.

"De svenska storbankerna har handlats ned väldigt mycket som en effekt av att finanssektorn både i Europa och USA är väldigt pressad av stora emissioner. Sedan har man också varit orolig för att det ska gå riktigt illa i Baltikum, vilket har synts i att Swedbank och SEB är de som tappat mest. Det ligger i kurserna att det blir en recession i Baltikum och att det blir stora kreditförluster. Om det inte inträffar finns det en stor uppsida, men det vet vi inte än", säger en aktiestrateg till Direkt.

Bland verkstadsbolagen backade Volvo 2,8 procent till 87 kronor och Scania förlorade 1,6 procent till 107,50 kronor. Lehman Brothers har återupptagit bevakningen av Scania med rekommendationen undervikt.

Boliden tappade 3,7 procent till 58,75 kronor. Det för bolaget så viktiga zinkpriset backade med 2,8 procent på LME sedan dollarn stärkts efter Ben Bernankes tal under natten.

Lundin Petroleum rekylerade ned med 3,3 procent till 89,25 kronor sedan oljepriset vänt ned från en tidigare rekordnoteringen på över 139 dollar till nivåer kring 136 dollar per fat i New York. Jämfört med måndagens nivå var dock oljepriset upp något.

SAS backade 4,6 procent till 39,90 kronor. Bolaget fick sänkt riktkurs av Citigroup, bland annat med hänvisning till det rekordhöga oljepriset. SAS meddelade att det gradvis kommer att kunna ta ut bränsletillägg som stödjer intäkterna framöver, men att sådana tillägg haft begränsad effekt i april.

Sensys Traffic, som fick en order till Dubai värd 60 miljoner kronor, steg 5,6 procent till 4,16 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?