1515

Älskad av läsarna - hatad av förlagen

För bokläsaren är spanjoren Carlos Ruiz Zafón författaren bakom succén Vindens skugga (2005). För förlagsvärlden är han mannen som gett girigheten ett ansikte.

Den här våren finns det ingen författare eller någon annan i bokbranschen som är mer föraktad än Carlos Ruiz Zafón.

Allt beror på spelet runt försäljningen av hans nya roman, uppföljaren El Juego Del Angel som på bara en vecka i slutet av april sålde över 500.000 exemplar i Spanien. Ett svårslaget rekord.

På bokmässan i London i april blev hans agent, Antonia Kerrigan, offentligt utskälld av förläggare, något man aldrig annars ser eller hör i dessa kretsar.

Med Vindens skugga kom Zafón från ingenstans och gjorde succé över hela världen. I stort sett vartenda förlag gjorde ett bra jobb med boken. I Sverige sålde den i mer än 150.000 exemplar och kom ut på Norstedts förlag.

Inom förlagsvärlden finns ett så kallat optionssystem, som innebär att ett förlag som lyckas med en författare får första tjing på kommande bok eller böcker. Inget annat förlag går in och lägger ett "fientligt" bud. Detta för att ett förlag ska våga satsa långsiktigt på att bygga upp ett författarskap.

På senare år har framgångsrika författare och deras agenter utmanat den traditionen. Har de inte varit nöjda med förskottserbjudanden och andra villkor så har agenterna aktivt markerat att de söker konkurrerande bud, bland annat i form av auktioner.

Men det här har varit synligt för alla aktörer. Man har kunnat bjuda högre än konkurrenterna eller förlorat författare på grund av dåligt jobb eller för dåliga villkor.

När Antonia Kerrigan bjöd ut El Juego Del Angel på marknaden gjorde hon det otydligt, slarvigt och delvis med dolda kort. Alla förlag som lyckats med Vindens skugga fick erbjudandet. De flesta trodde då att de befann sig i en förhandlingsfas.

Men samtidigt gick erbjudandet till fyra, fem konkurrenter i varje land. Det skedde i smyg, förlagen visste inte om varandra om de inte råkade tala med varandra. Alla som inte gett ut Vindens skugga tidigare visste förstås att de erbjöds att bjuda mot förlaget som haft boken. Många avstod, andra tog chansen.

Carlos Ruiz Zafón, författare, Vindens skugga Men förlagen som gett ut Vindens skugga och gjort ett bra jobb med den satt med svartepetter.

Samtidigt var det snäva tidsramar med ovanligt korta tider för att läsa manus och ge bud.

I Sverige lämnade Norstedts bud på boken, men visste inte att det var budgivning förrän det var för sent. Då hade Albert Bonniers förlag, som visste att det bjöd mot Norstedts, lagt ett mångdubbelt högre bud och fått boken. Alltför sent fick Norstedts höra att författaren "goes were the money is". Högsta bud gällde. Inga förhandlingar.

Budgivningarna är hemliga men ryktena många. Ett samstämmigt rykte säger att Bonniers fick ge omkring 800.000 kronor. I Norge kostade rättigheterna, enligt samma rykten, runt 2 miljoner kronor. På stora marknader som Tyskland och Nederländerna var det mångdubbelt dyrare.

Författaren och agenten kan skratta hela vägen till banken. De vinnande förlagen vet att de troligen har en storsäljare och en egen sedelpress i El Juego Del Angel. Men de vet också att de genom att acceptera Zafóns och agentens spel har slagit sönder en struktur vars effekter på sikt kommer att skada hela branschen, utom de allra rikaste förlagen.

För Zafón är det bara framgång som räknas. Blir det ingen framgång är han bränd. Blir det en framgång kan å andra sidan budgivningen runt bok nummer tre bli något i hästväg. Och nu vet alla vem han är – en "mädchen für alles".

Det märkliga är att han antagligen hade fått mer pengar om han spelat med öppna kort.


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?