ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Di Weekend Marknadsnyheter

Älskad av läsarna - hatad av förlagen

För bokläsaren är spanjoren Carlos Ruiz Zafón författaren bakom succén Vindens skugga (2005). För förlagsvärlden är han mannen som gett girigheten ett ansikte.
Den här våren finns det ingen författare eller någon annan i bokbranschen som är mer föraktad än Carlos Ruiz Zafón.

Allt beror på spelet runt försäljningen av hans nya roman, uppföljaren El Juego Del Angel som på bara en vecka i slutet av april sålde över 500.000 exemplar i Spanien. Ett svårslaget rekord.

På bokmässan i London i april blev hans agent, Antonia Kerrigan, offentligt utskälld av förläggare, något man aldrig annars ser eller hör i dessa kretsar.

Med Vindens skugga kom Zafón från ingenstans och gjorde succé över hela världen. I stort sett vartenda förlag gjorde ett bra jobb med boken. I Sverige sålde den i mer än 150.000 exemplar och kom ut på Norstedts förlag.

Inom förlagsvärlden finns ett så kallat optionssystem, som innebär att ett förlag som lyckas med en författare får första tjing på kommande bok eller böcker. Inget annat förlag går in och lägger ett "fientligt" bud. Detta för att ett förlag ska våga satsa långsiktigt på att bygga upp ett författarskap.

På senare år har framgångsrika författare och deras agenter utmanat den traditionen. Har de inte varit nöjda med förskottserbjudanden och andra villkor så har agenterna aktivt markerat att de söker konkurrerande bud, bland annat i form av auktioner.

Men det här har varit synligt för alla aktörer. Man har kunnat bjuda högre än konkurrenterna eller förlorat författare på grund av dåligt jobb eller för dåliga villkor.

När Antonia Kerrigan bjöd ut El Juego Del Angel på marknaden gjorde hon det otydligt, slarvigt och delvis med dolda kort. Alla förlag som lyckats med Vindens skugga fick erbjudandet. De flesta trodde då att de befann sig i en förhandlingsfas.

Men samtidigt gick erbjudandet till fyra, fem konkurrenter i varje land. Det skedde i smyg, förlagen visste inte om varandra om de inte råkade tala med varandra. Alla som inte gett ut Vindens skugga tidigare visste förstås att de erbjöds att bjuda mot förlaget som haft boken. Många avstod, andra tog chansen.

Carlos Ruiz Zafón, författare, Vindens skugga Men förlagen som gett ut Vindens skugga och gjort ett bra jobb med den satt med svartepetter.

Samtidigt var det snäva tidsramar med ovanligt korta tider för att läsa manus och ge bud.

I Sverige lämnade Norstedts bud på boken, men visste inte att det var budgivning förrän det var för sent. Då hade Albert Bonniers förlag, som visste att det bjöd mot Norstedts, lagt ett mångdubbelt högre bud och fått boken. Alltför sent fick Norstedts höra att författaren "goes were the money is". Högsta bud gällde. Inga förhandlingar.

Budgivningarna är hemliga men ryktena många. Ett samstämmigt rykte säger att Bonniers fick ge omkring 800.000 kronor. I Norge kostade rättigheterna, enligt samma rykten, runt 2 miljoner kronor. På stora marknader som Tyskland och Nederländerna var det mångdubbelt dyrare.

Författaren och agenten kan skratta hela vägen till banken. De vinnande förlagen vet att de troligen har en storsäljare och en egen sedelpress i El Juego Del Angel. Men de vet också att de genom att acceptera Zafóns och agentens spel har slagit sönder en struktur vars effekter på sikt kommer att skada hela branschen, utom de allra rikaste förlagen.

För Zafón är det bara framgång som räknas. Blir det ingen framgång är han bränd. Blir det en framgång kan å andra sidan budgivningen runt bok nummer tre bli något i hästväg. Och nu vet alla vem han är – en "mädchen für alles".

Det märkliga är att han antagligen hade fått mer pengar om han spelat med öppna kort.

Tyck till