Gradvalls skivtips: Det är bara att applådera Madonna

Madonna
Titel: Hard candy
Skivbolag: Warner


Varje artists utveckling går att illustrera med ett cirkeldiagram. I Madonnas fall är mittpunkten på det diagrammet en discokula. Ju längre bort från dansgolvet hon rört sig (Dick Tracy-soundtracket, Bedtime stories, American life), desto sämre har hennes musik fungerat.

Men när hon håller sig kvar där, med den glittrande discokulan i zenit, är hon oslagbar.

Vid en första anblick har Madonna, som fyller 50 i augusti, gjort det nästan irriterande lätt för sig på nya albumet. Som låtskrivare och producenter har hon anlitat vår tids främsta hitmakare, Pharrell Williams och Timbaland, vilket är detsamma som en musikalisk motsvarighet till helgardering.

Samma personer ligger även bakom Justin Timberlakes första respektive andra album. Justin Timberlake själv finns även som medlåtskrivare på fem av låtarna. Men vem klagar när resultatet blir så bra?

Madonna styrka har alltid varit att på ett vampyrlikt sätt hämta nya krafter från samtidens mest vitala pulsådror. I likhet med många andra samtida artister verkar Madonna även ha gjort analysen att hennes framtid finns i hennes egna förflutna.

Låtarna på Hard candy för tankarna till hennes egna tidiga discomästerverk som Holiday, Burning up (som Iggy Pop nyligen tolkade vid Madonnas invigning i Rock and Roll Hall of Fame) och Into the groove.

Om textraden som sammanfattar Bruce Springsteen är "Baby we were born to run" är Madonnas nyckelrad "Only when I'm dancing can I feel this free". En klassisk rad från Into the groove som hon nu också signifikativt nog återanvänder i nya låten Heartbeat.

Det är bara att applådera.



Mudcrutch
Titel: Mudcrutch
Skivbolag: Reprise/Warner


För den som sett Tom Petty-dokumentären Runnin’ down a dream är det egentligen ingen överraskning att Tom Petty valt att återbilda Mudcrutch, ett band som han gjorde två obskyra singlar med 1971 och 1975.

I filmen framstår den pionjärtiden som den allra mest oskuldsfulla och bekymmerslösa i hans karriär.

Precis den känslan har Mudcrutch också lyckats fånga när gruppen nu gjort sitt första album. Det är klassisk amerikansk rockmusik, lika bred och ändlös som freeway, präglad av den sortens släpiga, sydstatstemperament som blivit Tom Pettys signum. Jag har fortfarande inte körkort, men varje gång jag hör Tom Petty funderar jag på att ta det.



Portishead
Titel: Third
Skivbolag: Island/Universal


Vad många inte har insett är att Portishead också är namnet på den lilla hamnstad i Somerset där trion kommer ifrån. Bilden av en hamnstad omsluten av dimma speglas även i gruppens musik. Medan rytmerna låter som dunkande båtmotorer på avstånd går resten av konturerna aldrig riktigt att urskilja.

När Portishead nu gör comeback efter elva års frånvaro känns det som att återuppleva John Carpenters skräckfilm Dimman. Portisheads två första album var så eteriska att de användes som bakgrundsmusik på otaliga middagar under 1990-talet. Men den som försöker spela Third på en middag kommer att märka att alla tittar på klockan redan under förrätten. Musiken är oroligare, argare, mer rastlös, men fortfarande lika suggestiv.



Joel Alme
Titel: A master of ceremonies
Skivbolag: Sincerely Yours


2008 har börjat som ett sällsynt bra år för svensk musik med utmärkta album från Lykke Li, El Perro del Mar, Tomas Andersson Wij, Håkan Hellström och Amanda Jenssen (släpps den 7 maj) och flera andra.

Det blir ännu bättre med debutanten Joel Alme. Från ytterkretsen runt Broder Daniel kommer här ännu en artist från Göteborg som lyckas låta som lyckas låta som om popmusik inte bara handlar om text och musik utan även handlar om överlevnad. Allra högst når Joel Alme i den fantastiska So used to be saved, där han närmar sig, ja, faktiskt till och med tangerar, euforin och magin i Bob Dylans Positively 4th Street.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?