En svensk form träder fram

TEGERNSEE
Volkswagen ville bygga en vacker bil med idealiska proportioner. En sedan som skulle se ut som en läcker coupé.
Resultatet blev Passat CC, ritad av svenske Martin Kropp.

Familjen Volkswagen växer och frodas.

Nyheter som crossovern Tiguan och nu Passat CC har lyckats fånga och förföra marknaden.

"Med Tiguan och Passat CC ger vi oss in i segment där vi inte varit tidigare", säger Werner Neubauer, styrelsemedlem i VW.

För tre år sedan fick designavdelningarna på Volkswagen i Wolfsburg i uppdrag att, i konkurrens med varandra, rita en förförisk bil med Passat som bas.

"Ordern var att nu ska vi utveckla Passat. Den ska ha fyra dörrar och den ska ha sådana former att kunderna ska vilja ha den direkt", berättar Martin Kropp.

Det var hans förslag som vann. Han är mycket glad och stolt över sin bil och berättar målande om vedermödorna fram till färdigt resultat. Det är väldigt mycket regler, förordningar och säkerhetskrav som måste tas hänsyn till. Och byråkratin inom den tyska biljätten är inte att leka med.

Cheferna är väldigt engagerade i verksamheten och vet vad de vill ha.

Martin Winterkorn, chef för VW AG samt styrelseordförande i den svenska lastbilskoncernen Scania, tittade till projektet och tyckte att grillen från början var för Audilik.

"Han tyckte att vi skulle bryta upp den stora grillen och rama in med plåt i bilens färg. Och så hade han en del synpunkter på andra småsaker", berättar Martin Kropp.

Baken ändrades lite den också, den ville man ha mer kraftfull. Plåtvecket, som går från hjulhuset fram till lyktorna bak, flyttades längre ned.

Och så måste man ju ta hänsyn till kostnaderna.

VW vill att kunderna i slutänden ska få ett angenämt pris.

Men nu står den här, delikatessen som väntas få ett instegspris på 270.000–300.000 kronor. Aldrig har väl en snyggare folka sett dagens ljus.

"Den ser lätt och smidig ut. Det var nog därför jag vann", säger Martin Kropp om sin skapelse.

"Den ser ädel ut, nästan brittisk. Det är ingen tysk bänk", säger han också.

Passat CC känns väldigt välbyggd och inredningen håller mycket hög klass. Det är sobert och elegant och gediget.

I stolarna, ergonomiskt designade sportsäten på alla platser, sitter man jätteskönt.

Passat CC är en rent fyrsitsig bil, så i baksätet finns bara plats för två passagerare, som gärna får ha långa ben, men inte vara över 1,90. Det sluttande taket, som gör att formen blir så vacker, ger inte mycket utrymme för dem.

Instegsmotorn är en 1,8 liters TSI bensinturbo med 160 hk. Direktinsprutningen ska, enligt uppgift, ge så pass låg förbrukning som 0,76 l/mil. Vi kollar och får den till 0,79 när vi kört någorlunda normalt.

Motorn är jättetrevlig, den är stark redan i låga varv och kraftfull vid omkörningar. I kupén hörs i princip ingenting. På isoleringen kan det inte ha sparats många kronor.

Det är så pass tyst när vi står vid rödljus att jag måste kolla om den inte har start-stop-funktion, det vill säga stänger av sig vid stopp. Det har den inte.

Däremot har den en rad andra kul grejer. Som filvarningssystemet och parkeringshjälpen.

Från flygplatsen i München till Tegernsee ingår en del motorvägskörning. Jag tycker först att bilen känns lite vinglig eller spårig och vevar med ratten för att känna efter. Då slår det mig att det måste vara filvarningssystemet som går in och korrigerar min körning. Det är ovant men bra förstås att den inte bara varnar utan går in och ser till att kursen är stabil.

Med tanke på att forskning visar att ungefär 14 procent av alla bilolyckor med personskador orsakas av att bilen hamnar utanför sin fil är det ett stort steg framåt i säkerhetstänket. Tänk vad bra när sikten är usel på grund av mörker eller dimma eller om du tappar koncentrationen och vinglar till.

När jag med blinkers visar att jag vill byta fil eller om jag kör saktare än i 65 km/tim, vilar systemet.

Parkeringshjälpen är till för den som inte gillar eller kan fickparkera. Tryck in den knappen, släpp ratten och fixa farten med fötterna, så sköter hjälpen allt annat.

De två hjälperna finns som tillval, 7.000 respektive 6.000 kronor.

I Sverige får köparna av Passat CC dock chassiet Dynamic Drive Control som standard.

Till Sverige kommer bilarna med fyra olika motorval, tre bensin och en diesel. På plats i Tyskland provar vi också den starkaste bensinversionen, 3,6 FSI V6:a med 300 hk.

Den har ett toppvrid på 350 Nm och ska enligt papperen dra drygt 1 liter per mil.

Den har fyrhjulsdrift och den sjustegade DSG-växellådan som standard.

DSG:n är en av mina favoriter, en slags dubbelkoppling, som är hur bra, rapp, smidig och rolig som helst. Den kan man faktiskt få som tillval till den lilla bensinaren också, som annars har en sexväxlad manuell låda som standard.

V6:an blir inte det jättelyft jag väntat.

Aningens mer muller bara, men ingen kick eller styrkedemonstration som skulle göra det värt att betala drygt 100 000 kronor mer jämfört med 1,8-liters motorn.

Det är inte ofta det blir så. Stora motorer med mycket mer kraft tenderar ofta att locka fram det där onyttiga habegäret.

Så tänk vad skönt det känns att säga; välj den lilla motorn. Den har allt du behöver – och lite till.

Och visst är det bra, Volkswagen! Ni vill ju att kunderna ska få ett så angenämt pris som möjligt.

FAKTA/VOLKSWAGEN PASSAT CC
Kategori: Sportig sedan i coupéutförande.
Pris: Från cirka 270 000 kronor (priser ej klara).
Motor: 4 cyl, 1,8 l bensinturbo med 160 hk och 250 Nm.
Koldioxidutsläpp: 180 g/km (bilindustrins frivilliga gräns 2008 är 140 g/km).
Toppfart: 222 km/tim.
Växellåda: Sexväxlad manuell eller tillvalet DSG (automat med dubbla kopplingar, kan växlas manuellt).
Mått, längd, bredd, höjd i m: 4,796 x 1,856 x 1,457.
Vikt, kg: 1 430.
Förbrukning: 0,76 l/mil.
Konkurrenter: BMW 320i (från 320 000 kr).
Hjärtat säger: En vacker folka med gediget och kul innehåll.
Hjärnan säger: Välj den lilla motorn.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?