Sommarlyx för 100.000 kronor

Sällan har möjligheterna att fynda en lyxbil till sommaren varit större. ”Marknaden har rasat på ett katastrofalt sätt”, säger Tom Axelsson, bilhandlare i Sollentuna med 29 års erfarenhet. Han har just sänkt priset på en Range Rover HSE av 2000 års modell med 20.000 kronor – till 98.000 kronor. Ny kostade bilen över 600.000 kronor.

DI Weekend gick på biljakt på nätet inför sommaren – och hittade många roliga bilar. Vi satte en prisgräns på 100.000 kronor och sökte bilar som helst inte hade gått så mycket mer än 10.000 mil. De nybilspriser vi redovisar är baspriser hämtade från officiella prislistor. Men bilar som säljs i Sverige är i regel ymnigt utrustade, så prisraset är större än det vi redovisar här intill.

Och det går att hitta ras i alla prisklasser. Riktigt dyra bilar har fallit rekordsnabbt på bara några år.

”Alla lyxbilar blir extremt snabbt billiga. En Audi A8, som kanske kostade uppemot 1 miljon, är värd 400.000 kronor bara efter bara några år. Något som spelar stor roll är bränsleförbrukningen. Törstiga jeepar eller bilar med stora motorer tappar oerhört mycket i värde”, säger Jesper Bjarnhagen på St. Olof Bil i Uppsala.

Hos den firman finns en Jaguar S-Type 3.0 Executive av 1999 års modell, som rullat beskedliga 8.500 mil. Ny kostade bilen 410.000 kronor. Nu blir den din för 109.000 kronor – men det går säkert att pruta flera tusenlappar till.

”Jag har en BMW 740 av 1994 års modell också, för bara 20.000 kronor”, säger Jesper Bjarnhagen.

Just de tyska prestigebilarna verkar förlora mycket av sin attraktivitet när de får några år på nacken.

”För 15 år sedan kunde man nästan få tillbaka pengarna på en Mercedes efter några år. Nu halveras värdet också på dem”, säger Kaj Kvant på Gastelyckans Bil, som just sänkt priset på en fin CLK av 1998 års modell från 129.000 till 107.000 kronor.

Den Range Rover som står utanför Axelssons bilfirma i Sollentuna har rullat drygt 11.000 mil och kostade enligt prislistan 582.500 kronor när den såldes som ny 1999.

”För bara två månader sedan var det inga problem att sälja den här bilen för runt 120.000 kronor. Men nu är det svårt att bli av med den för 98.000. Och själv gav jag 97.000”, suckar Tom Axelsson.

Enligt honom har också familjebilar tappat mycket i värde under vintern.

”Vi har en Volvo XC70 som var värd 140.000 för tre månader sedan, nu säljer vi den för 108.000 kronor.”

Tom Axelssons förklaring är bränslepriserna, men också att ekonomin bromsat in – och att marknaden är mätt efter fjolårets goda nybilsförsäljning.

Många priser ni ser i annonserna är därför fortfarande för höga, och det finns alla möjligheter att pruta. Det gäller särskilt om bilen är otidsenlig: tung, törstig och vräkig.

FOTNOT. Bilarna på bilderna är inte de exemplar som texterna beskriver.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?