Annons

New York: Uppgången tilltog mot slutet

USA-börserna steg på fredagen. Avancemanget tilltog i slutskedet av handeln och börserna stängde på eller nära dagshögsta nivåer. Fyndköpare lyfte kurserna på förhoppning att globala interventioner åter ska få ordning på världsekonomin.

Dow Jones index steg med 2,9 procent till 8.944. På den bredare marknaden steg S&P 500 index med 2,9 procent till 931 medan Nasdaq Composite index ökade med 2,4 procent till 1.647.

Omsättningen på NYSE uppgick till 1.204 miljoner aktier och på Nasdaq till 1.895 miljoner aktier.

Räntan på den tioåriga obligationen ökade åtta punkter till 3,79 procent samtidigt som trettioårsräntan steg sex punkter till 4,26 procent.

General Motors sjönk 9,2 procent till 4,36 dollar. Förlusten i det tredje kvartalet blev ännu större än analytikerna befarat. Bolaget ser en svag USA-marknad in i nästa år. Bolaget varnar vidare för att likviditetsläget kan komma att bli akut nästa år. Sedan början av året har GM-aktien nu fallit med 83 procent.

Sektorkollegan Ford backade initialt men vände upp och stängde 2,0 procent upp på 2,02 dollar. Även den rapporten var sämre än väntat.

Sysselsättningsstatistiken som presenterades före öppning inkom svagare än väntat. I oktober föll sysselsättningen i USA med 240.000 jobb jämfört med väntade 200.000. Vidare meddelades nedrevideringar för augusti och september.

Teleoperatören Sprint Nextel backade 8,4 procent till 3,37 dollar. Bolaget rapporterade en förlust på 326 miljoner dollar och meddelade förändringar i bolagets kreditfacilitet vilket innebär begränsningar för bolaget att dela ut medel framöver.

Yahoo sjönk 12,6 procent till 12,20 dollar sedan Microsofts VD Steve Ballmer sagt att bolaget inte överväger att lägga ett nytt bud på sökmotorföretaget.

Disney ökade 2,4 procent till 23,36 dollar efter rapporten från nöjesjätten och tillika Dow Joneskomponenten som presenterades sent i torsdags. Vinsten sjönk 13 procent till följd av en engångskostnad relaterad till en osäker fordran. En del analytikerkommentarer var dock positiva till aktien efter rapporten, enligt MarketWatch.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?