1515

DEBATT: Inte bra för någon om staten köper Volvo

Det skulle bli dyrt för svenska staten att köpa Volvo Personvagnar. Dessutom klarar sig inte Volvo utan en partner. Om staten över huvud taget ska gå in i bolaget bör det vara som hälftenägare vid sidan av kommersiella aktörer, skriver transportforskaren Per Kågeson i en replik på DI Debatt.

Rektorn för Handelshögskolan i Göteborg, Rolf Wolff, skrev i måndagens DI att regeringen bör rädda Volvo Personvagnar genom att köpa loss företaget från Ford. Men innan den svenska staten möjligen genomför en sådan affär måste förutsättningarna för Volvos långsiktiga överlevnad analyseras.

Volvo Personvagnars årsproduktion beräknas hamna under 300 000 bilar de närmaste åren. För att återta en position bland de tillverkare som årligen producerar omkring en halv miljon personbilar måste företaget i första hand stärka sin ställning på traditionella marknader i Nordeuropa och USA och i andra hand öka sin närvaro i tillväxtländerna.

Den bittra sanningen är att Volvo under det senaste halvåret har backat mer än genomsnittet både i Europa och i USA. Det beror delvis på att företaget varit i otakt med marknaden som under stigande oljepriser har visat minskat intresse för stora och bränsleslukande bilar.

För Volvos tidigare storsäljare XC90 har efterfrågan i det närmaste kollapsat. Men även i övrigt har Volvos modeller haft hög bränsleförbrukning vid jämförelse med de bästa bilarna i respektive storleksklass.

Volvo förnyar nu sitt program med snåla dieselmodeller och aviserar en satsning på laddhybrider. En avgörande fråga blir således om ett företag med så liten försäljningsvolym som Volvo har förutsättningar att återhämta det försprång som mer förutseende konkurrenter har skaffat sig, och då syftar jag inte bara på Toyota och Honda utan även på Volkswagen, Mercedes och PSA.

Volvo hämmas av att hemmamarknaden är liten och av den negativa utvecklingen på företagets viktigaste exportmarknad USA, som i fjol stod för en fjärdedel av volymen. I kristider tenderar konsumenterna att favorisera hemmaföretagen vilket gynnar Volvo i Sverige men missgynnar företaget i övrigt.

Tillväxtmöjligheterna finns främst på marknader som Ryssland, Kina, Indien och Latinamerika. Men Volvo är för litet för att ha en rimlig chans att etablera sig där. I många länder medför importtullar att utländska biltillverkare tvingas etablera sig i landet. Volvos enda etablering av betydelse är i Kina där företaget 2007 producerade blygsamma 6 300 Volvo S40 i en fabrik ägd av Ford och Mazda. Av större relevans för Volvos framtida möjligheter är kanske att försäljningen i Ryssland dubblerades under 2007 till 21 000 bilar.

I kristider brukar lösningarna vara konsolidering och sammangåenden. Nu föreslår Rolf Wolff det motsatta, och på kort sikt kan det vara en lösning att frigöra Volvo PV ur Fords grepp.

Men snart nog måste Volvo hitta en partner att dela utvecklingskostnader, plattformar och sammansättningsfabriker med. Om staten ska köpa företaget måste den ha en strategi för hur detta ska gå till och vara beredd på att en växande del av tillverkningen kommer att hamna utomlands. Redan nu tillverkas hälften av Volvobilarna i Belgien, medan drygt 70 procent av de anställda finns i Sverige.

En avgörande faktor för den svenska staten blir hur mycket den skulle tvingas betala för Volvo PV. Just nu är Fords hela börsvärde cirka 28 miljarder kronor och Volvo står bara för 8 procent av koncernens omsättning. Av det kan man luras att tro att Volvo är till salu för en spottstyver. Men Ford består av delar med mycket olika värde.

Det är den amerikanska verksamheten som tyngs av jättelika förluster, lån och pensionsåtaganden. Volvo gick med vinst i fjol och europeiska Ford visade ett litet överskott även tredje kvartalet 2008. Koncernens produktion i Europa är lika stor som den nordamerikanska.

De närmaste månaderna blir avgörande för om Ford tvingas avyttra delar för att få medel till sina löpande kostnader. Av stor betydelse i det sammanhanget blir förstås hur den amerikanska regeringens krispaket kommer att se ut. Den svenska regeringen bör vara beredd att ingripa, men personligen tror jag att en bättre lösning än ett helstatligt ägande vore om staten erbjuder sig att tillfälligt gå in som hälftenägare mot att kommersiella aktörer är beredda att köpa den andra hälften. Regeringen skulle därvid kunna erbjuda det privata riskkapitalet option på att med tiden överta statens aktier i Volvo.

Om det inte finns enskilda aktörer som är beredda att satsa på ett självständigt Volvo är det nog ingen större mening att staten medverkar till ett svenskt övertagande.


Per Kågeson
fil dr i miljö- och energisystemanalys


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?