Annons

Asienbörser: Råvarubolagen sänken

Indexen på de ledande asiatiska börserna fortsatte nedåt på onsdagen. Sjunkande råvarupriser, en sänkt vinstprognos från Inpex och uppgifter från Fortescue Metals Group om att leveranserna av järnmalm kan komma att minska bidrog till det negativa sentimentet i regionen.

"Investerare väntar på en signal om återhämtning för den globala ekonomin. Om sjunkande råvarupriser inte lyckas öka efterfrågan går det inte att undvika att råvarubolagen gör sämre resultat", sade Hisakazu Amano vid T&D Asset Management i Tokyo, till Bloomberg News.

Inpex, Japans största energibolag, var ned 6,4 procent efter att bolaget sänkt sin vinstprognos för helåret med 15 procent.

Cnook, Kinas största offshore-bolag, var ned 3,4 procent i Hongkong. Priser för råolja med leverans i december sjönk med 1,3 procent till 58:55 dollar per fat i efterhandeln i New York på tisdagen, bland annat efter spekulationer om att International Energy Agency (IEA) kan komma att sänka sin prognos för efterfrågan på olja 2009 till följd av den svagare ekonomiska tillväxten.

Fortescue Metals Group var ned 11 procent i Sidney. Bolaget meddelade att dess leveranser kan komma att minska i år på grund av en minskad efterfrågan och ett tillfälligt produktionsstopp vid en av bolagets gruvor.

Gruvjätten BHP Billiton var ned 2,2 procent. Bolaget uppgav att dess export av järnmalm från västra Australien minskat med 7,6 procent i oktober.

Kina, världens största konsument av järnmalm, kommer troligtvis inte att öka sin import under 2009 på grund av minskad efterfrågan på stål. Det blir i så fall första gången på 11 år som landet inte ökar sin järnmalmsimport.

I Sydkorea var Hana Financial ned 9 procent medan Woori Finaance Holdings sjönk 6,1 procent.

Sumitomo Mistui Financial Group backade 3,1 procent i Tokyo.

Bland dagens vinnare återfanns telekombolaget NTT Docomo som var upp 1,1 procent. Bolaget planerar att investera i indiska Tata Teleservices Maharashtra, enligt uppgifter från en anonym källa vid bolaget. Tata var upp 8 procent.

Alibaba.com, Kinas största internetbolag, ökade 13 procent i Hongkong efter att bolaget meddelat att vinsten för det tredje kvartalet ökat med 49 procent.

Ledande index, stängning onsdag 12 november
Nikkei 225 -1,3%
Topix Tokyo -1,6%

Hongkongs Hang Seng -0,7%
China Shanghai Composite +0,8%
China Shenzhen Composite +1,5%

Singapores STI -1,3%
Taiwans Taiex -0,5%
Sydkoreas Kospi -0,4%

Indiens BSE Sensex* -3,1%


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PostiAnnons

Posti – pionjär för hållbar logistik och postverksamhet

2011 var Posti först i världen med att ha helt koldioxidneutrala posttransporter. Det ambitiösa miljöprogram som företaget följde då har sedan dess utvecklats och förädlats till att bli en av huvudpunkterna på Postis dagordning.

– Alla tjänster vi erbjuder i Finland – allt från paketleveranser till lagerlösningar – är fullt klimatkompenserade, men vi är inte nöjda med det. Istället investerar vi kraftigt i att till 2030 reducera våra egna utsläpp till noll, berättar Noomi Jägerhorn, Head of Sustainability, Posti Group.

Redan idag är hela Postis verksamhet 100 procent koldioxidneutral, men logistikleverantören ser att det finns mycket kvar som kan göras. Förutom att inkorporera förnybara bränslen och nya fordon satsar Posti på att även bistå kunderna med att nå sina utsläppsmål. Noomi berättar att det både är ett sätt att minimera det egna klimatavtrycket samtidigt som Postis samlade expertis kan bidra till ökad hållbarhet också i andra branscher. 

– I första hand strävar vi efter att leva som vi lär. Att vi därutöver har möjlighet att erbjuda kunskap och att stötta kunder och partners i arbetet mot deras mål är fantastiskt roligt och uppmuntrar oss till att jobba ännu hårdare.

Topp 1 % enligt EcoVadis

Det är dock inte bara inom miljöfrågor som Posti har gjort sig ett namn. Under det senaste decenniet har företaget deltagit i en mängd olika globala CSR-projekt och det var inte länge sedan som de tydliga hållbarhetssatsningarna resulterade i en toppranking från globala hållbarhetsutvärderaren EcoVadis. 

– EcoVadis granskar allt från miljöarbete och arbetsvillkor till personalfrågor och social hållbarhet. Vi hamnade bland de bästa 1 procenten globalt i alla industrier. Det är tuffa kriterier, så vi är oerhört glada och stolta över den här bedömningen. Detta har vi byggt vidare på genom att skicka in ett så kallat ”commitment letter” till Science Based Targets initiative, där vi förbinder oss att på två år uppfylla specifika utsatta klimatmål.

Tankesättet behöver förändras

Den viktigaste förändringen för att visa framfötterna i klimatfrågorna är alltså att våga förändra sin affärsmodell snarare än att enbart fokusera på inköp av nya fordon eller annat bränsle. Noomi konstaterar att det istället handlar om att se arbetet från flera olika perspektiv, vilket även inkluderar exempelvis hur produkter produceras, hur arbetet planeras och vilka tjänster man erbjuder. 

– Marknaden har haft miljön i bakgrunden under många år, men nu måste vi förändra hela vårt tankesätt. Det gäller i förlängningen inte bara bränsleutsläpp utan faktorer som elanvändning, energiproduktion, uppvärmning ruttoptimisering och mycket annat. Här spelar digitaliseringen en oerhört viktig roll för att skapa bästa möjliga förutsättningar. Ett exempel är det sim-kort som finns i alla våra bilar, vilka ger chaufförerna ett personligt körindex som visar hur ekonomiskt och miljövänligt de kör. De som kör tryggast ur både miljö- och säkerhetsaspekt varje år bjuds senast in till en heldag med tävlingar och stor fest.

Alla kan bidra med något

Postis intensiva arbete till trots är det viktigt att komma ihåg att detta är ett arbete som ingen kan göra ensam. Förändring behöver drivas av alla parter och därför lägger Posti mer och mer fokus på sin värdekedja, inklusive partners, kunder och leverantörer. 

– Bland annat har vi tittat på e-handelns övergripande miljöpåverkan. Tittar man på livscykeln för ett klädesplagg utgör logistiken bara omkring 20 procent av alla utsläpp, medan produktionen av råmaterialet och tillverkningen av plagget står för omkring 80 procent. Därför är det centralt att välja produkter med så lång livslängd som möjligt och att försöka återanvända och återvinna snarare än slänga. Vi brukar säga att ”Good isn’t good enough” – alla kan bidra med något för att vi tillsammans ska skapa en hållbarare värld.

FAKTA OM POSTI

Posti har Finlands mest omfattande tjänstenätverk och besöker omkring tre miljoner hushåll och företag under vardagar. Vår omsättning år 2019 var 1 565 miljoner euro och vår personalmängd är cirka 20 000. 

Läs mer om Posti

 

Mer från Posti

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?