1515

Räntor & valutor: Nedåt för europeiska räntor

Europaräntorna sjönk under tisdagen, framförallt i obligationer med kortare löptid. Svenska räntor tog ikapp måndagens utveckling och gick ned överlag. På valutamarknaden stärktes både yenen och dollarn mot euron.

Fokus för svensk del låg på KPI-utfallet för oktober. Konsumentpriserna steg med 0,2 procent jämfört med månaden före och 4,0 procent i årstakt. Analytikerna hade räknat med en uppgång med 0,1 respektive 3,9 procent, enligt SME Direkts prognosgenomsnitt. I september var årstakten 4,4 procent.

Till månadsförändringen för KPI bidrog framförallt högre boendekostnader, varav ökade räntekostnader drog upp med 0,3 procentenheter. Högre priser på charterresor samt tomater bidrog vardera uppåt med 0,1 procentenheter. Samtidigt bromsades ökningen av sänkta priser på drivmedel, som drog nedåt med 0,4 procentenheter.

Per Selldén på Swedbank sade att utfallet var något högre än väntat men att de fortsatt spår att inflationen faller under 3 procent i november och ligger kvar där året ut, då räntekostnader och elpriserna kommer att sälla sig till drivmedelspriserna och falla tillbaka.

"Det lämnar utrymme för Riksbanken att fortsätta sin aggressiva takt i räntesänkningarna", sade Per Selldén och spår fortsatt två sänkningar om 50 punkter i december och februari.

Handelsbanken framhöll också i en kommentar att inflationen kommer att falla kraftigt kommande månader i spåren av en ökad dämpning i ekonomin, kraftigt lägre råvarupriser och fallande räntenivåer. Om ett år ligger inflationstakten sannolikt under 1 procent.

"Den nuvarande reporäntenivån, nära neutral, är inte rimlig givet en ekonomi som enligt de flesta indikatorer är i recession, en arbetsmarknad som står inför en betydande försvagning och utsikterna för en kraftig nedgång i inflationen. Så gör er redo för aggressiva räntesänkningar. Vi spår en reporänta på 2,25 procent om sex månader och under 2 procent om ett år", skrev Handelsbanken.

Svenska räntor reagerade inte nämnvärt på KPI- utfallet, utan tog delvis igen en räntenedgång i USA och Europa efter svensk stängning på måndagen. Fallande börser utökade rörelsen och vid stängning var statsobligationerna 5- 8 punkter ned, med tioåringen ned 5 punkter till 3,54 procent.

Flera rapporter på tisdagen förstärkte intrycket av en konjunkturavmattning. Från SCB rapporterades att industrins totala lagervolym steg 2,2 procent under tredje kvartalet, jämfört med närmast föregående kvartal, medan kapacitetsutnyttjandet i industrin sjönk till 89,4 procent, den lägsta nivån sedan tredje kvartalet 2003.

Teknikföretagens nya konjunkturprognos gjorde bedömningen att produktionen minskar med cirka 5 procent under 2009 samtidigt som sysselsättningen minskar med minst 3,5 procent. En Skop-undersökning visade ett kraftigt fall i aktiviteten för företagen medan Småföretagsbarometern från Swedbank och Företagarna visade att konjunkturen har dämpats betydligt jämfört med i våras, vilket tydligast avspeglas i företagens orderingång. Utsikterna pekar också mot en förvärrad situation det närmaste halvåret.

I euroområdet riktades intresse mot det tyska ZEW- indexet, som mäter institutionella investerare och analytiker syn på de ekonomiska utsikterna. Det steg till -53,5 i november från -63,0 i oktober, väntat var en oförändrad nivå. Index för den nuvarande situationen sjönk däremot till -50,4 från -35,9, väntat var en nedgång till -45,0 i Bloomberg News prognosenkät.

Indexen visade minskad framåtblickande pessimism för framförallt USA och euroområdet, medan bedömningen om Japan i stort låg kvar. Samtidigt har inflationsförväntningarna dragits ned överlag.

ZEW-ekonomen Sandra Schmidt noterade att stimulanspaketen och centralbankers räntesänkningar kan ha hjälpt till att lyfta förtroendet. Icke desto mindre är utsikterna för den tyska ekonomin dåliga, och det går inte att säga om räddningsåtgärderna är tillräckliga, sade hon.

"Investerarnas förtroende bör ha nått en vändpunkt. Men det förändrar inte de dämpade utsikterna för den tyska ekonomin de kommande månaderna. Den bör krympa under fjärde kvartalet i år och inpå 2009", kommenterade Ralph Solveen, ekonom på Commerzbank.

Utökade börsnedgångar och förväntningar om fler räntesänkningar bidrog till att dra ned Europaräntorna under tisdagen.

Bedömare noterade samtidigt att kapitalinjektioner och statliga garantiprogram så sakteliga stabiliserar läget på interbankmarknaden, vilket kan komma att minska efterfrågan på "säkrare" värdepapper som statsobligationer.

Vid tisdagens Libor-fixing hade räntan på tremånaders interbanklån i dollar sjunkit till 2,18 procent, jämfört med 2,24 procent dagen före.

"Med aggressiva kvantitativa lättnader från större centralbanker så finns nu tecken på en förbättring på interbankmarknaden. Men globala aktiemarknader förblir volatila och oförmögna att inleda ett övertygande rally. Jag tror att den globala recessionen, driven av kreditåtstramningen, kommer att överskugga lättnaden" i interbankräntorna, sade Stephen Jen, valutastrateg på Morgan Stanley i London, till Bloomberg News.

I USA visade statistik från International Council of Shopping Centers och Redbook att detaljhandelsstarten på november varit trög, och att konsumenterna fortsatt är ovilliga att spendera på mer än det nödvändigaste.

I USA var det Veterans Day, vilket innebär att börsen har öppet men att räntemarknaden tar paus. Efter svensk stängning på måndagen hade USA-räntorna sjunkit i spåren av en nedgång på börserna och en stark efterfrågan på en emission av treåriga statsobligationer för 25 miljarder dollar.

På valutamarknaden var rörelserna i de stora valutaparen relativt små under större delen av tisdagen, där euron tappade mot dollarn medan yenen stärktes något mot såväl euro som dollar. Denna rörelse fick fart under eftermiddagen, med euro/dollar ned till 1:263 vid svensk stängning. Handlare pekade på minskad riskaptit men också på dämpad handel under den amerikanska helgledigheten.

Kronan försvagades kontinuerligt i takt med en allt sämre börsutveckling i Europa och USA under eftermiddagen, och hade vid stängning tappat 19 öre mot dollarn till 7:96 och 8 öre mot euron till 10:05, jämfört med måndag samma tid. Mätt i TCW-index noterades en försvagning till 136,02 (134,42).


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?