Stockholmsbörsen: Sandvik och banker lyfter börsen

Stockholmsbörsen stiger rejält på torsdagen. Stöd kommer från mycket kraftiga uppgångar i Asien under natten, positiva USA-terminer och en lugnande rapport från Sandvik.

De asiatiska börserna tog stöd av gårdagens besked från den amerikanska centralbanken att styrräntan sänks med 50 punkter till 1,00 procent.

SIX Generalindex var klockan 10.30 upp med 2,6 procent till 190 medan OMXS30-index steg med 2,6 procent till 632.

Omsättningen uppgick till 3,3 miljarder kronor.

Sandvik var förmiddagens huvudnummer då bolaget redovisade sin kvartalsrapport. Resultatet efter finansnetto på 3.035 miljoner kronor var endast marginellt högre än SIX konsensusestimat som låg på 3.016 miljoner.

Verkstadskoncernen meddelade samtidigt att den känner av oron på finansmarknaden samt en svagare efterfrågan inom vissa segment. Bolaget vidtar därför åtgärder.

Aktiemarknaden blev lättade av rapporten och aktien var en av vinnarna i Stockholm och steg 7,4 procent till 49,40 kronor. Den närbesläktade Atlas Copco-aktien drogs med upp och steg 5,5 procent till 62 kronor.

Bland övriga industribolag var utvecklingen i linje med marknaden. ABB ökade 1,6 procent och SKF steg 2,5 procent.

Lundin Petroleums prospekteringsborrning Muny Deng-1 i block 5B, Sudan, visade sig vara torr, meddelade bolaget på morgonen. Borrningen var oljebolagets tredje under 2008 i Block 5B och även de två tidigare har varit besvikelser.

Aktien steg dock 5,5 procent. Aktien, liksom övriga sektorn, får stöd av oljepriset som har börjat återhämta sig. WTI-oljan har varit uppe och vänt över 70 dollar per fat och handlas i skrivande stund till strax över 69 dollar per fat.

Bland övriga oljebolagsaktier steg PA Resources 7,8 procent och West Siberian Resources hela 10 procent.

Även i finanssektorn noterades starka uppgångar. Swedbank steg 3,9 procent och SEB ökade 7,3 procent.

Torsdagens agenda ser fortsatt intressant ut. Klockan 12.00 kommer AstraZeneca med sin rapport för det tredje kvartalet. Analytikerna räknar med att bolagets vinst per aktie för kärnverksamheten (Core EPS) uppgår till 1,18 dollar för det tredje kvartalet. Aktien var ned 0,8 procent inför rapporten.

Från amerikanskt håll kommer sedan statistik i form av preliminär BNP för det tredje kvartalet och siffror över nya arbetssökande, båda klockan 13.30.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?