1515

DEBATT: Expansion i Kina bästa vägen ur lågkonjunkturen

Små och medelstora företag bör inte låta krisen sätta stopp för planerna på tillväxt. En etablering i Kina handlar i dag mindre om kostnadsrationalisering och mer om tillväxt på den lokala kinesiska marknaden. Dessutom är det så enkelt att inga fördyrande konsulter behövs, skriver Pär-Olof Johannesson och Ulf Malmerberg, Nanjing Scandinavian Industrial Campus på DI Debatt.

Små och medelstora svenska företag inom verkstadsindustrin och i underleverantörssegmentet till bilindustrin har drabbats hårt av höstens kraftigt vikande orderingång och den finansiella kollapsen på kreditmarknaden. Men vissa står bättre rustade, det är företagen som redan har en klar strategisk inriktning på att expandera på och med nya tillväxt- och volymmarknader som Kina.

Var fjärde dag flyttar ett mindre eller medelstort svenskt företag till Kina där den inhemska marknaden har en årlig tillväxttakt på över 10 procent. Minskad byråkrati och korruption och ökad rättssäkerhet öppnar portarna på vid gavel, inte minst för små och medelstora företag som tidigare inte har haft resurser att bemästra dessa handelshinder.

Ingen småföretagare behöver i dag hamna i händerna på egenutnämnda Kinaexperter med påstådda avgörande kontakter, bristande industriell branscherfarenhet och som gynnas av att måla upp hotbilder för att betinga sig lukrativa agentuppdrag. En Kinaetablering är alltjämt en utmaning värd att ta på allvar. Men det är viktigt att ha klart för sig att man faktiskt som mindre entreprenör i dag själv kan beställa en biljett för att på plats bilda sig en egen uppfattning utan inblandning av mellanhänder. Många av informationskällorna är dessutom öppna.

De flesta små och medelstora företag lever på marginalen, och kalkylen tål sällan transaktionskostnader från konsultinsatser vars värdeskapande effekt kan ifrågasättas. Förändringstakten i Kina ställer särskilda krav på att våga ompröva gamla föreställningar. En utstationering i Kina är en viktig del även i det mindre företagets tillväxt- och lönsamhetsstrategi.

Den växande inhemska kinesiska marknaden är ett relativt nytt fenomen som ter sig alltmer lockande för utländska entreprenörer. En Kinaetablering drivs därför numera i större utsträckning av volymtillväxt på den lokala marknaden och är inte endast en kostnadsrationalisering.

Sommarens OS belyser de två andra fenomenen: professionalism och kvalitet samt geografisk spridning. Kinas förmåga att organisera OS med en kostnadsbudget på motsvarande 250 miljarder svenska kronor visade på utförarförmåga och administrativ skicklighet. Det är tänkvärt för dem som har tvivlat på landets utvecklingsnivå.

Tidigare skedde i princip all utländsk etablering i givna brohuvuden vid Buhaibukten runt Peking, i Shanghai eller i Pärflodsområdet runt Hongkong. I dag är det framför allt kundkrav och tillgång till infrastruktur som styr. Lokaliseringen varierar också beroende på vilken industriell gren företaget representerar. Kina går inte längre att betrakta som en enda marknad utan måste spjälkas upp i regioner och distributionskanaler.

Jiangsuprovinsen, en kustprovins i öster, är ett exempel på en region med mycket hög tillväxttakt. Sverige är en av de största europeiska investeringsländerna i Jiangsu och Yangtzeflodens delta. I Nanjing har Ericsson en av sina viktigaste tillverkningsenheter för Axe-växlar och radiobasstationer. Ikea öppnade i Nanjing så sent som i augusti ytterligare ett varuhus i Kina, och nyligen invigdes i Nanjing också en svenskägd företagsby som är avsedd för inackordering av små och medelstora företag. H&M har under året öppnat butiker i Nanjing. Ford har i Nanjing en av sina största fabriker, likaså Volkswagen. ABB är en av de viktigaste leverantörerna av kraftsystem i Jiangsu. Lufthansa har i år startat en direktlinje mellan Nanjing och Frankfurt.

En solid affärsplan lever på sina egna meriter även i Kina. Hittar en entreprenör rätt lokal partner i rätt region, går det i dag i princip att skrida till verket direkt och diskutera produktspecifikationer och förhandla transaktionsvillkor utan att gå omvägar via myndigheter och ministerier. Denna dynamiska utveckling utgör ett positivt momentum som det gäller att dra nytta av, och det är framför allt en stor möjlighet för små och medelstora företag.


PÄR-OLOF JOHANNESSON och ULF MALMBERGER, Nanjing Scandinavian Industrial campus


Innehåll från ConstructorAnnons

De erbjuder en helhetslösning i en föränderlig värld av logistik

Digitaliseringen och pandemin har lett till förändrade köpvanor och därmed nya och högre krav från konsumenter. För att möta de här kraven och stå sig i en ökad konkurrens måste företag ha en väl fungerade logistiklösning. Här kan Constructor, som en ledande leverantör av förvaring- och lagringslösningar, hjälpa till. 

I dag ska varor vara lättillgängliga, prisvärda och levereras snabbt, krav som realiserats i och med den ökade e-handeln. Oavsett om man har en stor eller liten e-handel, eller en fysisk butik med ett närliggande mindre lager erbjuder Constructor logistiklösningar optimerade efter respektive verksamhet. 

– Vi levererar logistiklösningar efter noggrann behovsanalys. Där varuflöde, flexibilitet, lokalresurser, med mera väges in för att erbjuda den bästa lösningen till varje enskild kund, oavsett bransch eller storlek, säger Alejandro Armas, vd för Constructor Sverige.

Constructor levererar och projektleder till överlämnade av komplett installation. Dessutom erbjuder de årliga besiktningar enligt Arbetsmiljöverkets regler, utförda av deras experter. 

Effektivisera verksamheten och spara pengar 

Genom att investera i rätt logistiklösning kan företag öka sin tillgänglighet. Minska risken för plockfel, minimera sina hanteringstider samtidigt som man maximerar kapaciteten av nuvarande lagerutrymme.  

– Med våra lösningar inom exempelvis lagerhållning och distribution kan man förbättra sin noggrannhet och göra stora tidsbesparingar, men även skapa en säkrare och ergonomisk lagermiljö med färre tunga lyft och mindre risk för skador och olyckor, säger Alejandro Armas och fortsätter: 

– Beroende på företagets investeringsmöjligheter implementerar vi de lämpligaste lösningarna de kan köpa in i nuläget. Långsiktigt kommer de att spara pengar på investeringen och kan vidare effektivisera sin logistikösning tillsammans med oss. 

Satsar på automatisering och hållbarhet 

Constructor tillsammans med övriga bolag i koncernen Gonvarri Material Handling satsar nu ytterligare på automationslösningar.

– En automatisering av hela eller delar av sin internlogistik innebär ofta en större initial investering för våra kunder. Dock ser de att återbetalning kommer direkt i form av minskat resursbehov, bättre ergonomi, minskat ytbehov samt lägre antal fel och reklamationer. Våra automationslösningar kan användas både fristående och som integrerade lösningar till våra kunders lagersystem för att skapa en helt sömlös process. Lösningarna är flexibla och skulle det ske en stor ökad efterfrågan kommer man kunna möta den, säger Alejandro Armas.

Med Constructors semiautomatiserade lösningar och flexibla hissautomater kan deras kunder växa ett automationssteg i taget. Utöver automatisering satsar de även på att komma in i nya branscher som jobbar med hållbara och klimatsmarta lösningar. Constructor har bland annat levererat lösningar till verksamheter som bedriver vertikal odling.

– Eftersom Constructor vill bidra till att minska utsläppen genom klimatsmarta lösningar vill vi hjälpa den här typen av innovativa företag att utvecklas och växa i Sverige, avslutar Alejandro Armas.

Om Constructor 

Constructor är en ledande leverantör av förvaring- och lagringslösningar. De hjälper sina kunder genom hela processen, från planering till installation och teknisk support. Sedan 2018 tillhör Constructor, tillsammans med andra varumärken i Europa, koncernen Gonvarri Industries.

Läs mer på constructor.se

Mer från Constructor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Constructor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?