1515

Dyster börsöppning väntas

Terminerna för de ledande europeiska indexen indikerar en negativ öppning när handeln i Europa inleds på torsdagen efter nedgångar i både USA och Asien. För svensk del kan dock utvecklingen påverkas av ett flertal tunga bolagsrapporter, bland annat har tre av de svenska storbankerna rapporterat.

Börserna i New York hade ett nytt stort fall på onsdagskvällen på fortsatt oro kring hur kreditkrisen ska slå mot den globala ekonomin. Dow Jones föll med 5,7 procent och har nu förlorat 40 procent av sitt värde sedan toppen för drygt ett år sedan. S&P 500 tappade 6,1 procent och Nasdaq Composite var 4,8 procent lägre.

Nedgången var bred och rörde inte enbart aktiemarknaden utan inkluderade även råvaror och valutor. Oljan föll 7,5 procent under golvhandeln på Nymex, till den lägsta nivån sedan juni 2007 och koppar handlades på 2005 års nivåer. Dollarn, som normalt ses som en tryggare hamn i oroliga tider, steg. Så gjorde även yenen då handlare som lånat i yen för att investera runt om i övriga världen stängde sina positioner och tog tillbaka pengarna till Japan.

Aktiemarknaden i USA kom under press redan från start efter en del tunga bolagsrapporter som missade förväntningarna och innehöll försiktiga framtidsutsikter. Boeing och AT&T föll med 7,5 respektive 7,6 procent efter att resultatet understigit förväntningarna. Merck tappade 6,5 procent efter lägre försäljning än väntat.

Nedgångarna på Wall Street spred sig sedan till Asien under natten men där var det något mer sansade rörelser efter återhämtningar i den senare delen av handeln. Nikkei 225 stängde 2,5 procent ned, men var som lägst minus 7,6 procent.

För svensk del har många bolagsrapporter kommit under morgonen. Swedbank har rapporterat ett rörelseresultat för det tredje kvartatlet som justerat för engångsposter var 7 procent bättre än väntat. Dessa engångsposter är negativa värderingseffekter i kreditobligationsportföljen, kreditförlustreservering från Lehman, negativa värderingseffekter i den baltiska tradingen och reavinst från försäljningen av SPS Reinsurance. Även intäkterna överträffade förväntningarna.

Swedbank upprepar sina prognoser för kreditförlustnivån i Baltikum både för i år och helåret 2009. I dag gör inte banken någon annan bedömning, men antar att den kommer att komma tillbaka med prognosrevideringar.

"På helåret tror vi fortsatt att vi kommer att landa på 70 punkter. Vi kommer fortlöpande att revidera våra prognoser för nästa år, men just i dag har jag ingen annan prognos än de 120 punkter vi sagt tidigare. Men jag tror att vi kommer att komma tillbaka så småningom med reviderade prognoser", sade Jan Lidén och konstaterade att den internationella lågkonjunkturen kommer att påverka de baltiska länderna ytterligare.

SEB lyckades däremot inte nå upp till SME-konsensus med sitt resultat för det tredje kvartalet, som understeg snittprognosen med 15 procent. Även de totala intäkterna under kvartalet var lägre än väntat medan både räntenetto och provisionsnettot var högre än konsensus.

Nordea överträffade konsensus med sitt resultat som blev 847 miljoner euro under det tredje kvartalet jämfört med analytikernas förväntningar på 806 miljoner euro. Intäkterna blev också något högre än väntat under kvartalet. Nordea sänkte samtidigt sin prognos för det riskjusterade resultatet under 2008.

Husqvarnas resultat på 178 miljoner kronor var 55 procent högre än SME:s konsensus och även omsättningen var klart bättre än väntat. Bolaget sade dock i delårsrapporten att lagren hos återförsäljarna av koncernens trädgårdsprodukter förväntas fortsatt hålla lagren på låga nivåer.

ABB redovisade ett resultat som var något under förväntningarna. Intäkterna blev bättre än väntat medan orderingången var klart sämre.

Torsdagens agenda bjuder på räntebesked och penningpolitisk rapport från Riksbanken, klockan 9.30. Det framstår som troligt, men långt ifrån säkert, att Riksbanken kommer att följa upp den oannonserade räntesänkningen med 50 punkter den 8 oktober med ytterligare en sänkning med 25 punkter.

I SME Direkts enkät bland 17 svenska och utländska analytiker svarar åtta att reporäntan kommer att sänkas med 25 punkter, till 4,00 procent. En analytiker tror att räntan kommer att sänkas med 50 punkter medan åtta tror att Riksbanken väljer att lämna reporäntan oförändrad på 4,25 procent.

Eftermiddagens USA-agenda har två hållpunkter. Veckosiffran över antalet nyanmälda arbetslösa, klockan 14.30, väntas visa 465.000 nya arbetssökande, enligt Bloomberg. Klockan 16.00 väntas OFHEO:s husprisindex visa en nedgång med 0,5 procent i augusti jämfört med månaden före, enligt Bloomberg News prognosenkät.


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?