1515

DEBATT: Se upp för osunt statsstöd

Statsstödd konkurrens från kontinentala biltillverkare är vad den svenska fordonsindustrin minst behöver. Oroande signaler har redan kommit från Tyskland och Frankrike. Sverige måsta kräva att EU-kommissionen sätter stopp för att nationella bilföretagens finansbolag ges förmånligare villkor för att underlätta bilköp, skriver Carl B Hamilton, ekonomisk-politisk talesman (fp) på DI Debatt.

På EU-nivå har finansministrarna och stats- och regeringscheferna i förra veckan fattat beslut om hur finanskrisen bör kunna hanteras i EU. Det var bra beslut, om än principiella. Nu över till praktiken.

När dessa EU-beslut ska omsättas i praktiken och på nationell nivå är det viktigt att se upp så att konkurrensneutralitet mellan ländernas regelverk verkligen noga upprätthålls. Det gäller att inte andra länders banker och finansiella institutioner – och därmed indirekt deras företagskunder och andra bankkunder – ges mer förmånliga villkor än de som gäller för konkurrerande svenska banker, företag och andra kunder.

Ett särskilt, för Sverige oroande exempel rapporteras i Financial Times. Det gäller EU:s fordonstillverkare, av vilka vi som bekant har flera stora i vårt land. Minst två av dessa dras med lönsamhetsproblem. Statsstödd konkurrens från kontinentala tillverkare är det sista de behöver.

Lönsamhetsproblem har även de tyska och franska konkurrenterna. De tyska och franska fordonstillverkarnas finansbolag, som bistår sina kunder med finansiering av köp av fordon och maskiner, kommer definitivt att omfattas av statsgarantisystemet enligt uppgift från det tyska finansdepartementet till Financial Times. Samma sak sägs från franskt håll: "Ett finansinstitut som är specialiserat på att tillhandahålla lån för att köpa bil, behöver tillträde till interbankmarknaden som vilken annan bank som helst." Skulle Tyskland och Frankrike tillåtas att behandla storföretagens finansbolag som banker i de nya stödsystemen är en säker prognos att även Italien och flera andra EU-länder skulle följa med.

Denna smittsamma protektionism bör Sverige med all kraft och intensitet motarbeta, liksom alla typer av statsstöd till europeisk industri . Och då inte bara till fordonsindustrin. Det ska vara otillåtet och oacceptabelt att finanskrisens nya stödsystem tillåts få sådana effekter.

EU-kommissionens konkurrensdirektorat bör alarmeras, liksom våra sannolika meningsfränder i Storbritannien. Om inte hamnar svenskt näringsliv och svenska bankkunder på mellanhand och kan bli lekbollar i en osund konkurrens mellan olika statskassor och finanskrismotiverade stödsystem i EU-länderna. De finansföretag i EU som ska omfattas av finanskrisens stödsystem måste sålunda avgränsas med en så snäv definition som möjligt, och bland annat endast omfatta genuina banker med oktroj eller motsvarande rättsliga ställning


CARL B HAMILTON, riksdagsledamot, ekonomisk-politisk talesman (fp)


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?