DEBATT: Rösta nej till förslag från Länsförsäkringar Liv

Kunderna bör rösta nej till förslaget om ombildning av Länsförsäkringar Liv. Tidpunkten är illa vald och förslaget saknar svar på hur kunderna ska kompenseras för att avstå 5 procent av totalavkastningen till ägarna. Ett nej tvingar fram ett nytt förslag som är fördelaktigare för kunderna, skriver förre riksgäldsdirektören Staffan Crona. på DI Debatt.

I början av september i år fick kunderna i Länsförsäkringar Liv information om förslaget att ombilda det ömsesidigt förvaltade bolaget till ett vinstutdelande livförsäkringsaktiebolag. I broschyren uppmanas kunderna att senast den 29 oktober rösta ja eller nej till förslaget.

Förslaget innebär i korthet att ägaren skjuter till nytt riskkapital om 6– 8 miljarder kronor mot att få 5 procent av totalavkastningen om den blir högre än 4 procent. Av det utsända dokumentet framgår att ägarna räknar med att få en bra avkastning på de pengar som investeras i samband med ombildningen.

Huvudfrågan för kunderna blir vilken kompensation de får för att avstå 5 procent av totalavkastningen till ägarna. Eftersom totalavkastningen inte kan förväntas öka nämnvärt i samband med ombildningen måste det finnas andra fördelar för kunderna.

Det bör poängteras att de pengar som tillskjuts inte ingår i placeringstillgångarna. Detta framgår inte av den utsända broschyren utan står att läsa i det finstilta i den mer detaljerade information som på beställning kan erhållas från Länsförsäkringar Liv. De främsta argumenten är följande:

- Länsförsäkringar Liv tar hand om administrations- och riskresultatet. Detta är inte oväsentligt eftersom det sätter ökad press på ägarna att effektivisera verksamheten. Sannolikt är det så att försäkringsverksamhet som bedrivs i ömsesidig form är mindre effektiv än motsvarande verksamhet i ett vinstutdelande aktiebolag. Bolaget planerar dock att göra en omfattande rationalisering före ombildningen 2010 varför argumentet blir mindre väsentligt. Riskresultatet är svårbedömt för en utomstående men torde väga relativt lätt i sammanhanget.

- Ägarnas tillförda miljarder utgör en buffert vid ett katastrofscenario då bolaget inte kan infria sina förpliktelser mot spararna. Även om utvecklingen på de finansiella marknaderna har varit minst sagt dramatisk under det senaste året är vi ännu mycket långt ifrån ett sådant scenario, och värdet av bufferten av det skälet torde vara litet. Bufferten ska sättas i relation till värdet på placeringstillgångarna som är cirka 100 miljarder kronor. Denna siffra finns inte nämnd i den tillgängliga informationen om ombildningen.

- Sparandet blir individuellt och vissa sparare kan därför gynnas på andra sparares bekostnad. Detta är sannolikt det viktigaste argumentet för de sparare som gynnas. Problemet är att det för en genomsnittlig kund är mycket svårt att räkna ut hur just han eller hon påverkas. I det utsända materialet finns inga räkneexempel som visar hur den enskilde kunden påverkas av ombildningen – kanske därför att det då skulle framgå att vissa sparare inte gynnas.

- Genom att bolaget tillförs kapital kan det ta större risker i kapitalförvaltningen främst genom att öka andelen aktier och därmed på sikt öka avkastningen. Länsförsäkringar Liv har redan i dag en mycket hög andel aktier. Det är mycket osannolikt att man mot bakgrund av den senaste turbulensen på aktiemarknaderna kommer att ta ett sådant steg.

- Kunderna kan flytta sin försäkring. Detta är positivt och ger en ökad frihet om de tycker att bolaget missköter sig. Kostnaden för att flytta är emellertid ganska hög och det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur den framtida utvecklingen kommer att bli för konkurrerande försäkringsbolag.

- I broschyren anges också att målet är att värdet på försäkringen ska öka med cirka 10 procent vid ombildningen. Detta är inget argument eftersom dessa pengar redan tillhör kunderna. Dessutom är det ganska osannolikt att målet kommer att kunna uppfyllas eftersom konsolideringsgraden för närvarande befinner sig en bit under 100 procent. I stället finns det en risk att sparandet kommer att minska i värde.

Sammanfattningsvis har jag stor respekt för det sätt på vilket Länsförsäkringsgruppen har bedrivit sin verksamhet. Jag har ändå svårt att rösta ja till det nu framlagda förslaget till ombildning och det av främst följande skäl: Informationsmaterialet är alltför bristfälligt.

Bland annat saknas det pedagogiska exempel på hur ombildningen slår för olika kundgrupper. Tidpunkten är illa vald med tanke på turbulensen på de finansiella marknaderna. Om ägarna återkommer med ett nytt förslag efter ett nej blir det säkert på villkor som är mer fördelaktiga för kunderna.

STAFFAN CRONA, fd vd, Vegete, och Wasa, fd Riksgäldsdirektör


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?