DEBATT: Krisdabbade företag borde inte leka Bagdad Bob

Swedbanks vd lät som Bagdad Bob när han först förnekade krisens inverkan på banken. Därefter har banken gjort helt rätt. Kommunikation är varken lösningen eller upphovet till dagens kris. Däremot är det viktigt med en konsekvent och trovärdig kommunikation för att minska osäkerhet och negativa effekter, skriver Petter Andréasson, vd Andréassons PR på DI Debatt.

Det är uppenbart att vi upplever en klassisk ekonomisk kris som i grunden beror på orealistiska värderingar av tillgångar, kombinerat med ett vettlöst risktagande hos banker och andra finansieringsinstitut. När riskaversionen sätter in försvinner tillgången på likviditet och efterfrågan sjunker.

Ändå lägger diverse svenska journalister, forskare och kommunikationskonsulter en stor del av skulden för krisen på mediernas rapportering och företagens kommunikation. Rent ut sagt löjligt blir det när kolleger i min bransch går ut och antyder att Swedbanks förtroendekris framför allt är en fråga om dålig kommunikation.

Det är att kraftigt överskatta mediernas och kommunikationens roll. Det finns en reell orsak till att banker, där den bästa analyskapaciteten finns, inte vill göra affärer med de mest utsatta bankerna. Vi ser en verklig kris i världsekonomin. Det handlar i grunden om uppblåsta värderingar och överoptimism som kommer att få svåra konsekvenser för hushåll och företag.

Bland annat gör Internationella valutafonden, IMF, den bedömningen att världen i dag är inne i den förmodligen värsta finansiella krisen sedan depressionen på 1930-talet. Att inte rapportera om detta skulle innebära att medierna svek sitt samhällsuppdrag. Kommunikation är inte lösningen på eller orsaken till dagens kris. Kommunikation är dock oerhört viktigt för att minska osäkerheten och minimera de negativa effekterna på företagens verksamhet och varumärken i kristider.

Det kräver realism och kunskap. Ingen kommer undan med svepande formuleringar och icke koherenta budskap om problemen. Budskapet måste fungera både internt och externt. Att kommunicera sakfrågor eller för den delen politik är inte samma sak som att marknadsföra tvättmedel.

De senaste månaderna har vi sett alltför många exempel på totalt misslyckad och icke trovärdig kommunikation från stora aktörer. Swedbank är kanske det värsta exemplet. Banken kablade länge ut att allt var bra, också i Baltikum och på den svenska bostadsmarknaden. Swedbanks vd lät nästan som Bagdad Bob när han förklarade att inga sparare övergav banken och att den inte förväntade sig ökade kreditförluster.

Med tanke på att köerna ringlade på Swedbanks kontor och att ingen skulle kunna sälja sin villa ens i närheten av den prisnivå som gällde för några månader sedan var denna kommunikation inte helt trovärdig.

Swedbanks kommunikationsavdelning verkar ha nyktrat till den senaste veckan, och numera tillstår företaget att det befinner sig i en utsatt position. Helt rätt. Grunden för all kommunikation är att den är koherent, konsekvent och uppfattas som trovärdig. Både medier och företag har den uppgiften.

PETTER ANDRÉASSON, grundare och vd, Andréasson PR


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?