1515

USA-börserna trotsade högt oljepris

New Yorkbörserna avslutade torsdagen tydligt uppåt efter att större delen av handelsdagen noterat mer marginella uppgångar. Aktiemarknaden tycktes skaka av sig en rejäl uppgång i oljepriset och ignorerade också fortsatta tecken på en svag bostadsmarknad.

Dow Jones Industrial Average, DJIA, stängde på 13.913, 0,3 procent högre medan S&P 500 noterade en uppgång med 0,4 procent. För Nasdaq var rörelsen också uppåt med 0,4 procent till 2.710.

Volymerna var dock relativt låga, på NYSE omsattes cirka 1,1 miljarder aktier och på Nasdaq bytte ungefär 740 miljoner aktier ägare.

Statistik visade på torsdagen att försäljningen av nya bostäder rasade i augusti, men bedömare valde att tolka siffrorna som att de ger ytterligare argument för Federal Reserve att fortsätta sänka räntan. Det gav i sin tur stöd till börserna.

"Fed har gjort rätt sak, marknaden har uppskattat det och jag tror att vi kommer att få se ytterligare räntesänkningar innan året är slut", säger Harry Clark, chef för Clark Capital Management, till Bloomberg News med hänvisning till förra veckans oväntat stora räntesänkning och börsreaktionerna. DJIA har exempelvis stigit från drygt 13.400 förra måndagen till nuvarande nivå på drygt 13.900 de senaste åtta handelsdagarna.

Bland enskilda aktier inom DJIA kan noteras att Alcoa var torsdagens vinnare procentuellt sett med en uppgång på 1,4 procent. I toppen fanns också Altria Group, Caterpillar, Boeing och American Express.

Problemen inom bilindustrin i USA fortsätter att hålla tillbaka General Motors som tappade 3,1 procent på torsdagen. Nedgången var den största inom DJIA följd av Disney, Home Depot och Hewlett-Packard, alla med nedgångar under 1 procent.

På torsdagen steg oljepriset till närmare 83 dollar per fat för WTI-olja och enligt bedömare finns en omvänd korrelation mellan oljepriset och dollarns styrka. Den amerikanska valutan har försvagats markant mot bland annat euron sedan Feds räntesänkning förra tisdagen, vilket dämpar effekten av oljeprisuppgången för exempelvis euroområdet.

Oljerelaterade aktier gynnades av torsdagens högre pris, Exxon var exempelvis upp 0,7 procent och en av de större vinnarna inom DJIA.

Världens största detaljhandelsföretag, Wal-Mart, har aviserat att det utökar sitt sortiment av generikamediciner, vilket bidrog till att aktien steg 0,7 procent.

Micron Technology, som tillverkar minneskort, kan komma att överraska positivt i sin rapport för bolagets fjärde kvartal enligt Lazarad Capital Markets. Aktien tickade upp 5,7 procent, delvis med stöd av denna prognos enligt Bloomberg News.

Bear Stearns tappade på torsdagen efter att CNBC rapporterat att Warren Buffet inte för diskussioner om att köpa in sig i företaget, något det tidigare spekulerats i.

Bank of America väntar sig att kaffekedjan Starbucks tillväxt kommer att mattas av framöver och sänkte sin rekommendation på aktien till sälj från tidigare neutral. Starbucks var ned 2,6 procent.

Ericsson handlades upp 5 öre till 25:93 kronor jämfört med stängningen i Stockholm.

De svaga hussiffrorna för augusti fick viss påverkan på räntemarknaden där den amerikanska tioåriga obligationsräntan tappade 6 punkter till 4,57 procent.


Innehåll från FluidoAnnons

Fluido: Nyttjande av kunddata fullt ut ökar vinster och effektivitet

En ökad digitaliseringsmognad i samhället gör att företag och organisationer behöver smarta digitala lösningar för att kunna interagera bättre med sina kunder. Där datadrivna beslut, som baseras på kunddata, leder till bättre affärsbeslut och ökad kundnytta. 

– Vi hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att omvandla deras digitala medarbetarupplevelse och ge unik kundupplevelse med Salesforce plattform. Lösningar som gör data tillgänglig på rätt plats vid rätt tid, ger en 360-graders vy över kundens data och möjliggör bättre affärsbeslut och ökad kundnöjdhet. Vi har sett bland våra kunder att kundlojaliteten har ökat med 27 procent och kundnöjdheten med 30 procent när man använder sig av Salesforce, berättar Pia Ferm, Service Lead på Fluido.

Fokus på Salesforce plattform

Många företag kommer framöver att behöva ändra sina affärsmodeller för att möta kundernas nya behov. Därför är det viktigt att få ett helhetsperspektiv när man bestämmer sig för att investera i en ny CRM-plattform. Det krävs också en partner som kan ta ett långsiktigt åtagande och utvecklas ihop med kunden. Fluido, som ägs av Infosys, har valt att fokusera på teknikplattformen Salesforce. Det har bland annat lett till att Fluido sitter med som rådgivare i Salesforce egen produktutveckling och att Fluidos kunder snabbt får tillgång till nya tjänster. 

– Vår expertis är en djup förståelse för Salesforce. Med best practise kan vi kombinera företagets data, från försäljning, marknadsföring eller kundlojalitet, affärsprocesser och teknik för att skapa meningsfulla lösningar och skapa framgång för våra kunder. Våra certifierade konsulter täcker allt från rådgivning, verksamhetscoaching, teknisk implementation samt support och förvaltning, säger Glenn Alexandersson, Sales Lead på Fluido. 

Fludio samarbetar idag med kunder inom vitt skilda branscher, såsom tillverkning, finans, försäkring, telekom, utbildning, energi, healthcare, logistik och transport. 

– Finnair och Fluidos experter har arbetat tillsammans som ett mycket bra team, och förändrat hur vi samarbetar med våra kunder och stöder våra agenter. Våra agenter kan nu utmärka sig i sitt arbete med hjälp av Salesforce-plattformen och AppExchange-partner utan att glömma den intelligenta användningen av data, berättar Tuija Makkonen, Head of Customer and People Applications at Finnair.

Expansion i Europa genom lokal närvaro

Med Norden som bas håller Fluido just nu på att expandera i Europa och styrkan, menar Pia Ferm, är bland annat teamets mångfald och att de lokala kontoren är så pass små att de blir agila och lyhörda för kundens önskemål samtidigt som kunden kan dra nytta av den uppbyggda globala kompetens som finns på övriga Fluidokontor och hos Infosys.

Om Fluido

Vi är den ledande partnern för Salesforce-kompetens i norra Europa. Bolaget grundades 2009 och har ca 400 medarbetare i nio länder. Vi ingår sedan 2018 i Infosys-koncernen som bidrar med ytterligare 4400 Salesforce-konsulter, samt 1000 konsulter inom MuleSoft och Tableau. Fluido är experter på kundcentrerade systemstöd för marknadsföring, försäljning, analyser, portaler & kundtjänst. Läs våra kundreferenser eller läs mer om oss på www.fluidogroup.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fluido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?