1515

Stockholmsbörsen: Rapportjubel i USA gav lyft

Stockholmsbörsen tog ett rejält kliv uppåt på tisdagseftermiddagen sedan den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers rapporterat bättre än väntat. Under större delen av dagen var börsen dock avvaktande inför kvällens räntebesked och uttalanden från den amerikanska centralbanken.

"Bankerna lyfter på Lehman Brothers rapport. Det gör även bolag som Skanska och Boliden som är exponerade mot amerikanskt byggande. I grund och botten tror jag att man täcker in aktier som gått tillbaka den senaste tiden, inför kvällens räntebesked", säger en aktiestrateg till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning var OMXS30 upp med 1,6 procent till noteringen 1.179,0. Omsättningen uppgick till 26,2 miljarder kronor. Verkstadsbolagen och bankerna ledde uppgången.

Tisdagen var till större del präglad av kvällens räntebesked med efterföljande kommentarer från den amerikanska centralbanken Federal Reserve.

"Det är tveksamt om det spelar någon roll om Fed sänker räntan med 25 eller 50 punkter utan det viktiga är hur Fed uttalar sig. Marknaden vill höra att man kommer sänka mer och att de har en positiv syn på ekonomin. Blir det däremot oförändrat med anledning av att de är fortsatt oroliga för inflationen kan det säkert skaka till marknaderna ordentligt", säger en mäklarchef.

Förtroendet förbättrades för bankmarknaden efter att Lehman Brothers vid tvåtiden rapporterat över förväntan för årets tredje kvartal. Investerare på obligationsmarknaderna anses nu kunna andas ut något och interbankmarknaden, där bankerna lånar av varandra, kan ljusna.

"Nu tror folk att bankerna kan rapportera anständiga resultat igen. Vinsterna visar sig vara mer uthålliga under rådande marknadsförhållanden än vad folk räknat med", säger en Londonbaserad analytiker till Direkt. Han pekar på att Lehman Brothers bör vara en av de mer exponerade bankerna mot räntemarknaden och att storbankens goda resultat bidrar till att sprida lugn.

Bland de svenska bankerna steg SEB 4,5 procent till 196,50 kronor, Swedbank ökade 3,7 procent till 208 kronor, Handelsbanken avancerade 0,3 procent till 193,50 kronor och Nordea var 1,5 procent upp till 102 kronor.

"Det kommer bli lättare för bankerna att låna pengar igen. Swedbank tjänar mest på det av de svenska storbankerna då Swedbank varit den bank som tagit mest stryk på rykten kring sin finansiering", säger den analytiker Direkt talat med.

ABB ökade 3,2 procent till 161,50 kronor. Bolaget har fått en order på över 400 miljoner dollar gällande en vindkraftspark, från den tyska energikoncernen Eon.

Teleoperatörerna pressades av att Morgan Stanley sänkt rekommendationen för sektorn i stort till "in-line", från tidigare attraktiv. Både Telia Sonera och Tele2 fick dock höjda riktkurs av banken. Aktierna backade 0,5 procent till 55,75 kronor respektive 0,4 procent till 133,25 kronor.

Dagens stora förlorare var First North-noterade Värmekyl Grossisten, VKG, som föll med 31 procent till 14,40 kronor efter att bolaget sänkt sin helårsprognos.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?