1515

Börsen i dag: I väntan på inflationen

Aktiemarknaden har förutspått nio av de sex senaste konjunkturnedgångarna, sade nobelpristagaren Paul Samuelson en gång. På samma sätt har många bedömare spanat efter den oundvikliga inflationen en tid nu. Jag skriver oundviklig, med tanke på den starka konjunkturen, de skenande råvarupriserna och de låga räntorna. Men inflationens frånvaro har gång på gång gäckat dem som ropat varg.

Förklaringarna är numera allmänt kända. Globaliseringen och det enorma utbudet från lågkostnadsländer som Kina och Indien som sköljt över oss de senaste åren har pressat priser på ett sätt som få trodde var möjligt under en högkonjunktur. Utom möjligtvis riks- och centralbanker runt om i världen som har sänkt sina styrräntor till nivåer som har gjort att pengar i princip varit gratis.

I Sverige bottnade styrräntan på 1,5 procent. Ännu ett slags ny ekonomi, med andra ord. Stark tillväxt, hand i hand med låga räntor. Sist vi hörde de orden handlade det om it och internet som skulle skapa en perfekt global marknad med hög transparans och stark prispress.

Men nu syns gamla tecken i skyn allt mer. Förklaringen stavas klassisk cykelteori samt råvaruboom. Sedan millenniumskiftet har världen upplevt stora prisstegringar på råvaror och metaller som koppar, zink, bly, olja och stål. Den drivande orsaken är de stora investeringar som pågår i framför allt Kina och Indien. Dessa länder går i princip igenom en industrialisering och konsumerar enorma mängder råvaror när de bygger hus, vägar och flygplatser och tillverkar bilar, kylskåp och mikrovågsugnar.

Så vad har detta med inflationen att göra? Två saker. Dels visar klassisk nationalekonomi att efter en längre tids ekonomisk tillväxt sipprar inflationen tills slut in i systemet. På utbudssidan är det industrin som når sitt kapacitetstak och börjar höja sina priser, ofta i kombination med stigande arbetskraftskostnader (från Kina rapporteras nu en löneökningstakt på 10-20% i storstäderna). På efterfrågesidan är det konsumenterna som med ökad köpkraft driver upp efterfrågan och priser. Riksbanken försöker stävja det hela med att höga styrräntan, men riskerar samtidigt att knäcka konjunkturen.

I senaste numret av The Economist citeras Rudi Dornbusch på MIT: "Ingen av efterkrigstidens högkonjunkturer dog av hög ålder. De mördades alla av Fed." Varje lågkonjunktur, med undantag av den som började 2001, har föregåtts av kraftigt stigande inflation som tvingat centralbanken att höja räntan. Men den globala prispressen har gjort att världens centralbanker hittills har kunnat ligga lågt med räntevapnet, trots brinnande högkonjunktur och skenande fastighetsmarknader.

Men vänder man på tarotkorten nu så dyker symbolerna Narren och Den Yttersta Domen upp… I alla fall om man läser Hot Commodities av Jim Rogers. Och det är en herre som har varit med ett tag, från att ha grundat Quantum Fond med George Soros till att jobba som självständig investerare i mer än 30 år.

Och Hot Commodities är bitvis fascinerande läsning. Boken utgör i princip ett facit på den nuvarande utvecklingen, trots att första upplagan skrevs redan 1998. Rogers redogör för ett antal amerikanska studier av mer än 100 års cykler (han citerar friskt ur Facts and Fantasies About Commodities Futures av forskarna Gary Gorton och Geert Rouwenhorst på Yale) och slutsatsen är tydlig: det finns en stark korrelation mellan råvarupriser, inflation och börsen. Råvarutrenderna är långa, de är positivt korrelerade med inflation och negativt korrelerade med börsen.

Med andra ord, när en stark efterfrågan driver upp råvarupriserna stiger inflationen och räntan vilket resulterar i att börsen faller eller står stilla. En intressant observation är att en råvarutrend varar mellan 15 till 23 år, i genomsnitt 17-18 år. Rogers räknar med att nuvarande starka råvarutrend kommer att hålla på till minst 2015, sannolikt längre med tanke på Kina och Indien. Kina är idag världens största konsument av koppar, stål, järnmalm och sojabönor samt världens näst största konsument av olja. De står för knappt en tredjedel av världens totala stålkonsumtion. Kina importerar 80 procent av all sin koppar och 100 procent av all sitt aluminium.

Så vad blir slutsatsen för en aktiv investerare? Tror man på inflationsscenariot så ska man söka sig till räntebärande papper. Vill man vara investerad i aktier är det råvarurelaterade bolag som gäller. Jim Rogers själv tycker att en direktinvestering i råvaror är bäst och har startat ett eget råvaruindex samt en råvarufond som följer detta index. Fonden lanserades den 1 augusti 1998 och har mer än tredubblats sedan start.

Vill man investera i råvaruföretag har vi i Sverige flera utmärkta sådana inom gruvindustri, olja och stål. Ett tips är att titta närmre på BolidenLundin MiningSSABLundin PetroleumPA ResourcesCentral Asia Gold (CAG). För den ambitiöse investeraren finns det även en mängd kanadensiska råvarubolag.

Källor:

Bannister, Barry, War, Legacy Debt, and Social Costs As Catalysts for a U. S. Inflation Cycle

Bannister, Barry och Forward, Paul, The Inflation Cycle of 2002 to 2015

Gorton, Gary och Geert, K., Rouwenhorst, Facts and Fantasies About Commodities Futures

Rogers, Jim, Hot Commodities

Länk: Skribenten arbetar som krönikör till Redeye AB, ett analysföretag som tillhandahåller aktieanalys till privata och professionella investerare. Läs prov på Redeyes analyser genom att klicka på länken.




Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?