1515

Stockholmsbörsen: Förnyad kreditoro sänkte börsen

Stockholmsbörsen fortsatte ned på tisdagen, i linje med övriga Europa. Bankerna och verkstadsbolagen förlorade mest när tilltagande kreditoro pressade utvecklingen.

"Oron på kreditmarknaden bubblar upp igen, den har aldrig riktigt försvunnit. Situationen kommer inte att gå över snabbt utan är väl något vi får leva med under hösten", säger en mäklarchef till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning hade OMXS30 sjunkit 2,5 procent till noteringen 1.170,9. Omsättningen uppgick till 22,1 miljarder kronor.

Börsen var ned under större delen av dagen men pressades ytterligare på eftermiddagen sedan amerikanska siffror över konsumenternas förtroende kommit in något lägre än väntat.

"Konsumenternas konfidensindikator var något lägre än väntat, ett tecken på att den amerikanska konjunkturen saktar in. Tidigare har man sagt att Asien och gamla Östeuropa ska kompensera en amerikansk nedgång, men innan vi ser det får vi nog en orolig börs", säger den mäklarchef Nyhetsbyrån Direkt talat med.

Finanssektorn pressades i hela Europa med en bred nedgång för bankerna. I USA fick de största amerikanska bankerna sänkt rekommendation av Merrill Lynch med motiveringen att en mer åtstramad kreditmarknad kommer att slå mot bankernas resultat. Financial Times uppgav att den brittiska banken Barclays har "flera hundra miljoner dollar" i misslyckade investeringar. Uppgiften dementerades av Barclays, men bankens aktie noterades ändå 3,6 procent ned i London.

De svenska bankerna, som deklarerat att de inte är exponerade mot högrisklån, drogs till stor del med ned och backade alla omkring 3 procent.

"Det mesta är av god kvalitet, men problemet är att man inte vet var det finns något sämre. Det känns ändå som att kreditmarknaden anser att de nordiska bankerna är mer säkra än resten av Europas", säger Andreas Håkansson, bankanalytiker på UBS, till Nyhetsbyrån Direkt.

Verkstadssektorn agerade dock största sänke, troligen som en följd av vinsthemtagningar. Volvo backade 5,1 procent till 115,75 kronor och Scania tappade 5,6 procent till 151 kronor. Sandvik förlorade 3,5 procent till 130,50 kronor och Atlas Copco var ned 2,3 procent till 104,25 kronor.

Börsägaren OMX stängde 0,2 procent upp till 244 kronor, efter att tidigare handlats ned. Westlb sänkte sin rekommendation för OMX aktie till minska från tidigare behåll.

Axfood steg mot strömmen med 1,9 procent till 248 kronor med rejäl draghjälp av Merrill Lynch som dominerade köpsidan. Sedan årsskiftet har Axfood dock underpresterat mot index med ett facit så här långt på omkring minus 12 procent.

Sectra steg 6,4 procent till 58,25 kronor sedan bolaget fått ett serviceavtal från USA:s största offentliga vårdleverantör. Noteringen är dock betydligt lägre jämfört med toppnivån på drygt 82 kronor i januari.

"Det är en bra order men är svårt att säga om den är värd kursökningen. Det unika är att Sectra tar över en av den tidigare samarbetspartnern Philips kunder. Hittills i år har aktien fått mycket stryk och det har varit ganska tyst från Sectra", säger en analytiker.



Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?