1515

Stockholmsbörsen: Byggbolagen leder uppgång

Stockholmsbörsen handlades uppåt under torsdagen med stöd från övriga Europamarknader och positiva USA-terminer. Byggbolagen tillhörde vinnarsektorn efter starka rapporter.

"Det har inte kommit några större negativa nyheter rörande kreditmarknaden de senaste dagarna vilket är positivt. Snarare har det kommit positiva sådana och då framförallt Bank of Americas kapitaltillskott till Countrywide och det göra att man nu vågar gå tillbaka till placeringar med lite högre risk", säger en aktiestrateg till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid lunchtid hade OMXS30 stigit med 1,1 procent till noteringen 1.205,6. Omsättningen uppgick till 10,1 miljarder kronor.

Bland de mest handlade aktierna fanns Volvo B som steg med 1,7 procent till 120:75 kronor, Ericsson B som ökade 0,3 procent till 25:16 kronor och Teliasonera som var upp 1,0 procent till 51:50 kronor.

Flera rapporter har kommit under förmiddagen med blandat mottagande från marknaden.

NCC levererade en rapport som var betydligt bättre än väntat och B-aktien steg 4,3 procent till 170 kronor. Resultatet för det andra kvartalet blev 1,3 miljarder kronor vilket var 260 miljoner högre än vad analytikerna väntat sig. Även nettoomsättningen på 15,1 miljarder kronor kom in högre än väntat.

Ett annat byggbolag som fick se sin aktie stiga var Peab. B-aktien lyfte 4,0 procent till 196:50 kronor efter att bolaget redovisat sina siffror för det första halvåret i år.

Även JM drogs med upp och var den aktie som utvecklades bäst på Big Cap med en uppgång på 5,8 procent till 193 kronor.

Bland övriga aktier som noterade stora rörelser fanns Biouphausia som lyfte med 16,5 procent till 6:70 kronor efter att ha kommit med en rapport som gladde marknaden. Sämre gick det för Biogaia vars aktie föll med 11,1 procent till 40 kronor på en svag rapport.

Gruvbolagen fortsatte att utvecklas starkt i hela Europa efter stigande metallpriser och en minskad oro för att kreditproblemen ska slå mot den globala tillväxten och därmed efterfrågan på industrimetaller. För svensk del ökade Boliden med 2,3 procent till 142:50 kronor och Lundin Mining var upp lika mycket till 77 kronor.

Mäklarhuset Neonets aktie steg 4,9 procent till 34:50 kronor. I det senaste numret av Veckans Affärer skriver tidningen att den är ett bra köp, trots pågående utredning om marknadsmissbruk. Som motivering nämns bland annat en omsättning som ökat med 56 procent det senaste kvartalet och ett resultat före skatt som nästan tredubblats

H&M gick mot strömmen och sjönk med 0,7 procent till 384 kronor. ABG Sundal Collier har på torsdagen sänkt sin rekommendation för H&M till behåll från tidigare köp, enligt uppgift till Nyhetsbyrån Direkt.

Börsägaren OMX steg 0,4 procent till 243 kronor och handlas därmed 13 kronor över Borse Dubais bud. Finansinspektionen meddelade på morgonen att Borse Dubai överträtt lagen om offentliga uppköpserbjudanden genom bookbuildingprocessen men avstår från att vidta några åtgärder eftersom Borse Dubai därefter uppfyllt sina skyldigheter.

Dagens agenda är tunn vad gäller statistik och endast nyanmälda arbetslösa från förra veckan i USA presenteras klockan 14.30.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?