1515

Stockholmsbörsen: Ny nedgång väntar

Stockholmsbörsen väntas fortsätta pressas i den inledande handeln på fredagen sedan det varit nya nedgångar i USA och Asien.

De amerikanska börserna stängde nedåt på torsdagen. Dow Jones Industrial Average hade vid stängning tappat 1,5 procent, S&P 500 och Nasdaq var båda 1,8 procent lägre. Handeln påverkades av en tilltagande ränteoro, blandade siffror från detaljhandeln och ett stigande oljepris. Bland de svensknoterade aktierna stängde Ericsson 23 öre lägre mot stängningen i Stockholm och ABB backade 1.40 kronor.

På börserna i Asien var det en liknande utveckling, med större nedgångar då börsveckan avslutades på fredagen. Nedgångarna omfattade samtliga ledande index, med undantag för de kinesiska Shanghai- och Shenzhenbörserna som höll sig på plussidan. Kurserna pressades av att de stigande räntorna kan komma att slå mot privatkonsumtionen och bolagens resultatutveckling.

Handelsbanken som har 2,8 procent av aktierna i OMX tvekar att säga ja till Nasdaqs bud, det skriver DN i fredagens upplaga. Skälet ska enligt tidningen vara osäkerhet kring om svensk lagstiftning ska gälla Stockholmsbörsen efter övertagandet. I tisdags skrev DN att flera banker och mäklarhus är oroliga för att samgåendet kommer att omfattas av den amerikanska "erkänt snåriga lagstiftningen på värdepappersområdet".

A-com fullföljer budet på Spits, enligt ett pressmeddelande. A-com har fått acceptens från aktieägare med 91,5 procent av aktierna i Spits

Mediekoncernen MTG som haft stora kursrörelser i veckan har kapitalmarknadsdag i London under fredagen och bolaget väntas då uppdatera sina finansiella mål. Dessutom efterlyses besked om kapitalstrukturen, det vill säga huruvida återköpsmandatet skall användas eller inte.

I övrigt kommer RNB med försäljningssiffror och SAS väntas ge en trafikrapport, båda för maj månad.

Det som kan komma att påverka handeln senare under dagen är siffror över handelsbalansen i USA för april som presenteras klockan 14.30.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?