Åksjuka hindrar Grönans chef

Med ny berg-och-dalbana, 201 scenframträdanden, 84 danskvällar och nya matupplevelser hoppas Gröna Lund locka rekordmånga besökare i år. Nöjesparkens vd Ulf Larsson, som älskar att höra skratt och glada tjut, hinner dock ta 21 snabba frågor på allvar.

Vilken attraktion på Gröna Lund åker du aldrig själv?
”Vikingen, jag har så otroligt lätt för att bli åksjuk.”

Vilket nöjesfält utanför Sveriges gränser är du mest imponerad av?
”Efteling i Holland. Efteling är en sagofé och parken är uppbyggd med sagovärldar som är vackra och välgjorda. Det är ett bra ställe för både barn och vuxna att roa sig.”

Gronalund-txtOm du skulle skriva en tv-serie om din nöjespark – vem skulle spela din roll?
”Carl-Einar Häckner, han är tillräckligt mycket trollkarl och galen för att klara av det här.”

Du får tio miljoner i näven och måste placera dem direkt, vad gör du?
”Jag ger 10 procent till Childhood Foundation. Sedan roar jag mig för resten av pengarna. Jag åker till olika nöjesparker i världen och studerar människorna, ser hur de reagerar och vad som gör dem glada. Det är lärorikt och roligt.”

Vad roar dig mest?
”När jag ser barn och vuxna som har roligt och skrattar tillsammans. Om man står nedanför Fritt fall ser man hur nervösa alla är innan de åker upp och sedan hur glada och stolta de är när de kommer ned igen. Jag kan stå där och titta hur länge som helst.”

Om du skulle tvingas välja en ny karriär, vilken skulle det vara?
”Jag skulle nog ha jobbat inom investment banking. Jag tycker att riskkapital och företagande är kul.”

Om du fick ha något i ditt liv ogjort, vad skulle det vara?
”Jag skulle ha låtit bli att stressa till så många möten som jag gjort i mitt liv. Det visade sig sällan vara så viktigt som man trodde.”

Vilken talang skulle du vilja ha?
”Ett bollsinne som Zlatan Ibrahimovic, det vore härligt att kunna spela fotboll, golf eller tennis så bra. Då vore man oslagbar.”

Vilken är din största extravagans?
”Har svårt att komma på någon, men det skulle väl vara min fina kamera, en Canon som kostat 14.000 kronor, men jag fick den för 3.000 kronor. Jag älskar att fotografera.”

Vad hos dig själv tycker du minst om?
”Att jag har för lite tålamod.”

...och vad är du stoltast över?
”Att jag får saker att hända.”

Hur blir man lycklig?
”Jag fick ett urklipp av min vän Erik Lallerstedt som jag tycker stämmer. Man ska ägna sig åt meningsfulla aktiviteter som ger tillfredsställelse och glädje, och se till att ha något att längta efter.”

Vilken historisk person skulle du helst vilja träffa?
”August Strindberg. Jag har läst mycket av honom och om honom. Han verkar ha haft en speciell personlighet, det vore intressant att se hur han egentligen var som person.”

Vilken artist skulle du helst vilja se på Gröna Lunds scen?
”Paul McCartney. Jag såg honom i Globen för två år sedan, det var så nära Beatles man kan komma. Det var den bästa konsert jag sett någonsin.”

Vilken är den sämsta film du kan minnas att du sett?
”Det måste vara 'Spiderman 3'. Jag såg den häromdagen men kan inte minnas vad den handlade om. Den var bara rörig.”

Vilken är din drömsemester?
”Alla semestrar jag kan göra tillsammans med familjen.”

Vilket är ditt bästa respektive sämsta köp?
”Det bästa är min premieobligation från 1986 som jag vann 100.000 kronor på. Sämst är mina Teliaaktier som jag var så stolt över att jag blev tilldelad. Jag sålde för
tidigt.”

Vilken är din favoritpryl?
”Min Ipod där jag har hela min skivsamling.”

När grät du senast?
”Jag gråter inte ofta men jag gjorde det för några veckor sedan när vi fick en ny
familjemedlem. En liten valpflicka på åtta veckor. Hon är en vit herdehund och ser ut som en liten isbjörn.”

Om du var allsmäktig för en dag, vad skulle du ändra på först?
”Jag skulle se till att alla människor fick samma förutsättningar.”

Vilken är din främsta levnadsregel?
”Man får det man ger. Vi jobbar mycket efter den här på Gröna Lund.”


ULF LARSSON

Ålder: 52 år.
Karriär: Började som bankkassör 1975, pluggade på kvällar och jobbade sedan med finans- och investmentbolag. Finanschef och sedan vd för Gröna Lund, vd för Globenarenorna, sedan 2006 vd på Gröna Lund som nu ägs av temaparkskoncernen Parks & Resorts.
Familj: Fru, två barn, 16 och 19 år, samt två hundar, en borderterrier och en vit herdehund.
Intressen: Familjeliv och jakt.
Dold talang: Har bra sifferminne, är ”världsmästare på telefonnummer”.
Sommarsemester: Vara på landet utanför Strängnäs och uppfostra valpen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ISS Facility ServicesAnnons

Så bidrar ISS till att hålla kollektivtrafiken igång

Under den pågående globala pandemin, har stora delar av samhället tvingats till omfattande förändringar. En av de branscher som drabbats särskilt hårt är transportsektorn, som har fått se andelen resenärer sjunka kraftigt, samtidigt som kraven på att upprätthålla en säker, hygienisk och trängselfri verksamhet ökat.

ISS medarbetare inom transportsegmentet har under hela Coronautbrottet arbetat hårt med att hålla tågen hygieniskt rena, motverka oro och skapa trygghet hos resenärer genom att bland annat utföra trängselrapporter och samtidigt arbeta med att säkra biljettintäkter – allt med målet att kunna hålla kollektivtrafiken igång på ett säkert sätt, för de som behöver resa. 

Efter vårens virusutbrott och de restriktioner kring arbete och resor som infördes över hela landet, rasade antalet resenärer i både kollektiv- och fjärrtågstrafiken. I vissa områden blev bortfallet så stort som 90 %. Restriktioner och minskat resande gjorde det väldigt svårt för både tågföretag och myndigheter att förutse hur trängsel och resandemönster skulle se ut, men rekommendationen blev ändå att upprätthålla ordinarie trafik i möjligaste mån. 

Som ett led i arbetet med att minska smittspridning och trängsel, slopades temporärt biljettkontrollerna i kollektivtrafiken, vilket fick till följd att fuskandet och antalet resande utan giltig biljett ökade lavinartat. 

För att förstå konsekvenserna för kollektivtrafiken har vi stämt träff med Elin Kämpe, affärsområdeschef för Transport på ISS som bland annat sköter biljettkontrollen åt SL i Stockholm.

– Kollektivtrafiken i Sverige kostar omkring en miljard kronor i månaden att hålla igång och cirka hälften finansieras genom biljettförsäljningen. När vi får ett minskat antal resande minskar även biljettintäkterna men, något vi sett under pandemin, är att utöver minskat resande, så minskade även betalningsviljan hos dem som faktiskt använde kollektivtrafiken. Det vi då riskerar på längre sikt, är att modellen för biljetter och finansiering behöver ändras, alternativt så behöver kollektivtrafikens kostnader minska och därmed sannolikt även utbudet. Den samlade kollektivtrafiken förväntas lida en förlust på omkring 7,5 miljarder bara i år, och om vi ska åtnjuta samma standard som vi är vana vid är det ett måste att säkra finansieringen, även om det blir under andra förutsättningar och med andra biljettmodeller. 

Viktigt att säkra intäkterna och skapa trygghet

– Våra uniformerade medarbetare som rör sig i kollektivtrafiken bidrar till att skapa trygghet för resenärerna, något som fortsatt under Coronapandemin, dock med ett ökat fokus på att undvika och rapportera trängsel. Nu har vi successivt påbörjat biljettkontrollerna i Stockholm igen i linje med SLs riktlinjer, fortsätter Elin. 

På frågan varför kontrollerna alls behövs i nuläget förtydligar Elin att SL uppskattar att fusket under pandemin gått upp från tre till 15 procent, vilket motsvarar intäkter på cirka 1 350 miljoner kronor. För att vi ska kunna fortsätta att resa på ett tryggt, säkert och hållbart sätt med kollektivtrafik så behöver intäkterna säkras.

Det finns även en koppling mellan ekonomisk tillväxt och en väl utbyggd kollektivtrafik, framförallt i storstadsregioner. Stockholm utnämndes i oktober i en rapport gjord av Institute of Transportation Studies vid University of California till världens tredje bästa stad för sin kollektivtrafik samtidigt som hela Sverige hyllades för sitt järnvägsnät. 

– Jag har en förhoppning om att vi ska kunna fortsätta på den inslagna vägen och ytterligare förbättra mobiliteten för att kunna hantera folktätheten som kontinuerligt ökar i våra storstadsregioner. Då är satsningar på kollektivtrafiken och ny forskning ett måste, betonar Elin.

Trygg miljö på tågen

UITP, Union Internationale des Transports Publics, släppte i oktober en rapport som visar att risken för att smittas i kollektivtrafiken är ytterst liten om rätt åtgärder vidtas. Några nyckelfaktorer, vid resor, är god ventilation, desinfektion av beröringsytor, kort restid, minimala samtal samt social distans.. Många länder har även munskydd som krav för att åka kollektivtrafik. Studier har gjorts i ett flertal länder i världen och rapporten visar att även om risken inte helt går att eliminera, är kollektivtrafiken fortsatt det säkraste sättet att förflytta sig i städer. Detta samtidigt som storstadsregionerna fortsätter att fungera för dem som behöver resa.

Det område där ISS kanske har gjort störst skillnad för kollektivtrafiken under Corona är inom hygien och städning. Leif Persson är produkt och utvecklingsansvarig för städtjänster på ISS. 

– Vi har alltid arbetat extremt noggrant och har mycket god insikt i vikten av en hygienisk miljö för hälsan. I och med pandemin har resenärerna också fått upp ögonen för det jobb vi faktiskt gör, och vet att de kan känna sig trygga med att tågen, och beröringsytor i synnerhet, är rena.

Leif poängterar att myndigheternas rekommendationer under pandemin är något man bör ha med sig även under mer normala förutsättningar. 

– Därför är jag övertygad om att detta i slutänden kommer att leda till förändrade sätt att både resa och leva, med fortsatt fokus på renlighet. För oss som tjänsteleverantör innebär detta att vi regelbundet ser över vilka städsystem och produkter vi använder, såväl som att vi i vissa fall också ökar städfrekvensen, säger Leif.

Mätbar renhet med miljön i fokus

ISS städprocesser och -verktyg är redan idag oerhört utförliga. Cleaning Excellence är ett internationellt koncept inom ISS som kombinerar de bästa processerna, metoderna, redskapen och produkterna. Tillsammans med leverantörer av rengöringsprodukter och städmaskiner utvecklar vi också hela tiden metoderna samtidigt som miljöbelastningen minskar, 

– Ett exempel är att vi snabbt efter Coronautbrottet började utföra desinfektion för att besegra virus, bakterier och andra mikroorganismer med miljövänliga verktyg och miljövänligt ozonvatten. Ozonvattnet är starkare än klorin, men lika skonsamt som vanligt kranvatten så att vi på ett enkelt, tryggt och kostnadseffektivt sätt kan desinficera alla typer av ytor och föremål, helt utan miljöfarliga kemikalier, berättar Leif. 

Testresultat visar att förekomsten av bakterier och virus minskar med cirka 99 % inom 5 minuter efter utförd städning. På många kontor har ISS dessutom börjat mäta koncentrationen av mikroorganismer, och därmed hygiennivån på ytorna på kontoren. Genom detta kan de som arbetar på kontoren känna sig trygga i att hygien och smittorisk alltid är under kontroll. 

– Just nu tittar vi på hur vi på ett effektivt sätt ska kunna göra liknande mätningar ombord på fordon så att resenärerna ska känna en större trygghet på resan, säger Leif. 

– Vår fordonsstädning är utformad för att minska risken för smittspridning och utförs av certifierade ISS-medarbetare. Genom att mäta renheten får vi veta om städfrekvenser eller metoder behöver justeras. Det kan tyckas överdrivet, men till syvende och sist handlar det om att våra servicemedarbetare skapar en trygg miljö för alla som behöver vistas där, avslutar Elin. 

FAKTA OM ISS

ISS är ett ledande företag inom facility management och workplace experience. Vi skapar platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. ISS har över 400 000 medarbetare globalt och närvaro i fler än 70 länder. I Sverige har ISS cirka 6 000 medarbetare rikstäckande. 

Läs mer om ISS 

Mer från ISS Facility Services

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISS Facility Services och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?