1515

Stockholmsbörsen: MTG trotsade svag börs

Stockholmsbörsen stängde neråt på tisdagen efter en handelsdag med stora svängningar för indexen. Ett tal av Fed-chefen Ben Bernanke tyngde under eftermiddagen.

"Det är dagen innan helgdag och det kan förklara den lite tunnare handeln. Positionsförändringar får större indexrörelser på en sådan marknad", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning hade OMXS30 sjunkit 0,3 procent till noteringen 1.281. Omsättningen uppgick till 25,6 miljarder kronor.

Ett tal av den amerikanska centralbankschefen Ben Bernanke tyngde börsen under eftermiddagen sedan talet sänkt förhoppningarna om en kommande räntesänkning i USA. Ben Bernanke anser att inflationen fortfarande ligger på "uppsidan". Samtidigt uttryckte han sig ganska positivt om den amerikanska tillväxten som han väntar sig bli "måttlig" de kommande kvartalen på årsbasis.

MTG B handlades 2,8 procent högre till 430 kronor inför fredagens kapitalmarknadsdag, där bolaget väntas ge nya finansiella mål. Kursen har därmed gått upp 7,1 procent den senaste veckan.

"Aktien har pressats en längre tid för att det har saknats triggers. Nu finns det en uppenbar sådan och då vågar folk inte ligga utanför aktien", säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Swedish Match steg 2,4 procent till 130,50 kronor. Goldmans Sachs har uppgraderat Swedish Match till köp med en riktkurs på 143 kronor. Vidare visar färska siffror från marknadsinstitutet AC Nielsen att bolagets andel av den amerikanska snusmarknaden steg till 10,4 procent under perioden 1 januari till 19 maj.

H&M backade 1,6 procent till 430 kronor.

Ericsson som har lagt ett kontantbud på tyska LHS värt 310 miljoner euro var upp 0,9 procent till 26,60 kronor. LHS verkar inom mjukvara och service på området för fakturerings- och kundrelationslösningar.

"Förvärvet står för mindre än en halv procent av Ericssons omsättning och påverkar varken vinst eller försäljning", säger en analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med.

Carnegie backade med 3,6 procent till 139,75 kronor efter gårdagens stora uppgång som utlöstes av ett rykte om att Kaupthings anställda skulle ha förbjudits att handla aktier i Carnegie.

Även Securitas gick tillbaka och tappade 2,5 procent till 108,25 kronor. Aktien steg kraftigt på måndagen på mediauppgifter om att Christer Gardell kan vara på väg in i bolaget.

"Folk har nog funderat igenom det här och insett att det kanske är tveksamt att handla upp aktien så mycket på den här typen av rykte", säger en mäklarchef som Nyhetsbyrån Direkt talat med.

Det som ytterligare tyngde aktien var att Chevreux har sänkt sin rekommendation för Securitas till underperform, från tidigare outperform.

Semcon lyftes 8,5 procent till 64 kronor sedan bolaget aviserat ett besparingsprogram som ska ge besparingar på minst 30 miljoner kronor årligen i Sverige samt minst 15 miljoner kronor årligen i Tyskland.

Högt på vinnarlistan låg även Artimplantat med en uppgång på 6,2 procent. Bolaget har fått klartecken att marknadsföra sin produkt Artelon CMC Spacer Arthro i USA för titthålskirurgi.


Innehåll från ToyotaAnnons

Experimentstaden som kan avslöja vår framtid

Vätgasdrivna och självkörande fordon, assistansrobotar och artificiell intelligens som övervakar invånarnas hälsa.

Snart påbörjar Toyota-koncernen bygget av Woven City, en prototypstad driven helt av vätgas. 

Det är här framtidens lösningar ska formas.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

Den omfattar 175 hektar och ligger vid foten av det vackra och berömda berget Fuji i Japan. 

Det är här som Toyota, i samarbete med många andra företag, planerar att utveckla tekniska lösningar för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. Det låter som science fiction, men är det inte.  

Woven City är redan uppritad i detalj digitalt. Senare i år påbörjas själva bygget av staden som på sikt ska bli ett hem för cirka 2 000 invånare. 

Flera länder storsatsar

Den nya staden ska drivas helt av vätgas, en teknik som EU-kommissionen tror kan bidra till att rädda klimatet och man har därför lanserat en satsning på över 4 000 miljarder kronor som en del i klimatpolitiken. 

Flera länder och företag storsatsar också på vätgasbaserad teknik som kan generera kraft till bland annat industrier och bostäder samt fungera som bränsle till fordon.

Men medan de flesta företag är på försöksstadiet för att utforska teknikens möjligheter, finns det en aktör som ligger i framkant – Toyota.

Den japanska tillverkaren upptäckte tidigt bränslecellsteknikens och vätgasens enastående förmåga. Redan 2014 presenterades Toyota Mirai, världens första serietillverkade bränslecellsbil. Drygt sju år senare lanseras nu nästa generation av Mirai, med djärvare design, förbättrade köregenskaper och bättre prestanda.

Räckvidden är 65 mil. Bilen tankas på 4-5 minuter och det bästa av allt – dess enda restprodukt är vattenånga.

Vätgas ska ”städa” transportsystemen

Men Toyotas satsning på bränslecellsteknik och vätgas innefattar långt mycket mer än personbilar. Förhoppningen är att bränslecellsteknik ska kunna bidra till att ”städa” en stor del av världens transportekosystem. Exempelvis går det att uppnå koldioxidneutralitet i lastbilar och tunga transporter, tåg, bussar, taxibilar, fartygstrafik samt industriella processer. Vart gränserna går för bränslecellsteknikens förmåga är en central fråga för forskarna i Woven City att ta reda på.

Robotiserat logistiksystem

Det finns även mycket annat på agendan. Tanken är att i skarpt läge forska fram och testa lösningar som gör livet i en stad enklare, säkrare, mer hållbart och glädjerikt. 

Ett exempel är det robotiserade logistiksystemet. Under staden kommer ett sinnrikt system av kulvertar att byggas, där självkörande distributionsfordon åker runt och fraktar varor till rätt huskropp. Väl där tar vagnen hissen upp och levererar godset i en ”postlåda” vid lägenheten.

Samhället i Woven City kommer att vara sammanlänkat med tre olika typer av gator. Vissa blir helt avsedda för självkörande fordon, andra för fotgängare med personliga mobilitetsfordon och en tredje kategori blir rena gågator. 

Invånarna får tillgång till den senaste tekniken, som assistansrobotar. Hemmen ska vara utrustade med sensorer kopplade till AI-baserade system som underlättar vardagslivet och hjälper de boende att upprätthålla en god hälsa.

Toyota har hela tiden sagt att de välkomnar nya partners och företag som vill bidra till utvecklingen. En tanke är att låta forskare från hela världen få flytta in i staden och arbeta med sina egna projekt.

Tror på olika lösningar

Även om Woven City och bränslecellsteknik är central i Toyotas forskning och utveckling, tror man inte att en enda teknisk lösning räcker i framtiden. 

Det krävs istället parallella spår där elhybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar täcker olika behov. 

Fram till 2025 ska Toyota ha lanserat 40 nya eller uppdaterade elektrifierade fordon – vilket i så fall blir det största elektrifierade modellprogrammet på marknaden.

Satsningen är ett led i Toyotas manifest Beyond Zero som syftar till att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. 

- Miljövänliga tekniker måste användas av tillräckligt många för att få genomslag, därför måste vi tänka nytt, konstaterar Toyotas koncernchef Akio Toyoda.

Visste du att…

… i Woven City kommer hus att byggas av trä och byggnadstekniken blandar traditionellt japanskt hantverk med de senaste rönen.

… de boende i Woven City kommer att kunna ta del av den allra senaste tekniken med robotar och artificiell intelligens – allt med människans behov och önskningar som utgångspunkt.

… parkmiljö kommer att prägla Woven City. Fotgängare, långsamtgående mobilitetshjälpmedel och självkörande transportmoduler samsas men hålls samtidigt isär.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?