Rörelserna var små och handeln var avvaktande inför ny ekonomisk statistik.
Japans ekonomiminister Hiroko Ota sade att statistik över de japanska kapitalinvesteringarna på måndagen visar att landets näringslivssektor är solid.
Hon tillade att en orosfaktor dock är att industriproduktionen fortsätter att visa tecken på svaghet, vilket beror på minskad efterfrågan från USA.
Den amerikanska ekonomin och oljepriserna utgör risker för den japanska ekonomin, enligt Hiroko Ota, som också sade att hon fortsätter att bevaka lönerna.
Amerikanska räntor återhämtade sig lite på måndagen och under tisdagens asiatiska handel med stöd av viss "flykt till säkerhet" efter en nedgång med över 8 procent på den kinesiska börsen. På tisdagen fortsatte den kinesiska börsen ned.
Bear Stearns USA-analytiker kommenterade att trots att orderingången till industrin varit svagare än väntat så bekräftar rapporten att aktiviteten i tillverkningsindustrin tar fart med uppåtrevideringarna i order på kapitalvaror och leveranser. Rapporten indikerade, enligt dem, också att lagren kommer att bidra positivt till tillväxten under andra kvartalet.
Morgan Stanleys ekonomer var inne på samma linje och reviderade upp sin prognos för BNP-tillväxten till 3,6 procent från tidigare 3,4 procent.
Den amerikanska tioårsräntan noterades på tisdagsmorgonen till 4,92 procent, ned 2 punkter från måndagens svenska stängning.
I eftermiddag publiceras ISM för tjänstesektorn och sent i kväll ABC konsumentförtroende. Den förra väntas visa en liten nedgång till 55,8 i maj, jämfört med 56,0 i april, enligt Bloomberg News.
På valutamarknaden försvagades dollarn på måndagen efter den svagare orderstatistiken. På tisdagsmorgonen var dollarn stabil mot yenen, men svagare mot euron som den tappat till över 1:35-nivån inför onsdagens räntebesked från ECB.
Enligt handlare som Thomson Financial News talat med hänger eurons styrka på om huruvida ECB-chefen Jean-Claude Trichet kommer att signalerar något behov av ytterligare styrräntehöjningar eller om han istället föreslår en paus.
Den kanadensiska dollarn fortsatte att stärkas mot dollarn efter att i fredags ha brutit igenom 94 cent för första gången på 30 år. Analytiker spekulerar nu om kanadadollarn kommer att vara lika mycket värd som USA-dollarn vid årets slut.
Kronan hade tidigt på tisdagsmorgonen blivit 1 öre starkare mot dollarn och ca ett halvt öre mot euron.
På tisdagens schema står också inköpschefsindex tjänstesektorn och detaljhandel för euroområdet samt ekofinmöte.
Fedchefen Ben Bernanke, ECB-chefen Jean-Claude Trichet och BOJ-chefen Toshihiko Fukui talar vid en penningpolitisk konferens i Kapstaden kl 14.15.
Här hemma publicerar SCB volymutvecklingen för varuexporten och importen under första kvartalet.
Riksbankens direktion sammanträder och penningmarknaden stänger klockan 12.00.
tisdag kl 6.20 (måndag kl 16.15)
USD/SEK 6:9100 (6:9193) EUR/USD 1:3506 (1:3488)
EUR/SEK 9:3291 (9:3336) USD/JPY 121:76 (121:76)
Jp obl 2 0,99 (1,00) Jp obl 10 1,81 (1,80)
Ty obl 2 4,43 (4,43) Ty obl 10 4,46 (4,45)
US obl 2 4,95 (4,97) US obl 10 4,92 (4,94)
Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken.
I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.
– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.
Helhetserbjudande
Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall.
– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.
Personliga relationer i fokus
Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.
– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende.
– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.