På tisdagen släpptes svenska producentpriser för maj som var något lägre än väntat. PPI för maj var 0,1 jämfört med månaden innan och 5,0 jämfört med samma period förra året.
Enlig SME Direkts prognosenkät väntades PPI ha ökat med 0,2 procent jämfört med i april och stigit med 5,0 procent jämfört med maj 2006.
Ett lägre pris på råolja drog ner importpriserna 1 procent.
Under tisdagen släpptes även konjunkturinstitutets barometer för juni. Barometerindikatorn, som väger samman företagens och hushållens syn på ekonomin, backade något till 115,4 (115,5) men är fortfarande på en mycket hög nivå.
Enligt konjunkturinstitutet beror det stabila läget på att konfidensindikatorerna var oförändrade för såväl tillverkningsindustrin som privata tjänstenäringar. Detaljhandeln var något mer negativ i jämförelse med maj medan byggindustrin var mer positiv.
Konjunkturbarometern slår också fast att sysselsättningen inom näringslivet fortsätter att vara på en mycket hög nivå. Tillverknings- och byggindustrin rapporterar en påtaglig ökning av antalet anställda. Samtidigt flaggar byggindustrin för svårigheter att hitta kompetent arbetskraft.
Hushållens fortsätter att se mycket ljust på framtiden och förtroendeindikatorn (CCI) ökade med 1,3 punkter till 21 (19,7). Om man bortser från januari 2006 så har svenska hushåll inte varit så här optimistiska över ekonomin sen slutet av 2000. Förväntningarna var något lägre satta och analytikerna trodde på en nedgång till 19,4 enlig SME Direkts prognosenkät.
"Det är en ovanlig period vi befinner oss i. Uppgången är bredare än tidigare högkonjunkturer och det går inte i detta material att se någon hotbild", säger Roger Knudsen, ansvarig för KI:s konjunkturbarometer.
Hushållen syn på inflationen om tolv månader ökade till 2,3 procent jämfört med 2,0 procent från månader före.
SEB skriver i en marknadskommentar att de förväntade sig ett något lägre PPI för maj jämfört med samma period förra året samtidigt som de trodde att hushållens inflationsförväntningar skulle vara lägre. SEB anser att detta är tecken på en stigande inflationsrisk.
"Tecken på stigande inflationsförväntningar bland hushållen och rekordartat höga prissättningsplaner inom livsmedelshandeln borde oroa Riksbanken", skriver de.
"För kronans del ger rapporten ingen omedelbar effekt, sannolikt därför att svenska kronan är överköpt sedan Riksbankens penningpolitiska rapport. Däremot ges den positiva krontrenden en stabilare grund, eftersom sannolikheten för högre räntor ökar", skrev Karl-Johan Bergström, valutastrateg på Swedbank, i en marknadskommentar.
Kronan har under förmiddagen tappat 2 öre till 9:27 mot euron och även tappat 2 öre till 6:90 mot dollarn.
Europaräntorna handlades vid lunchtid fortsatt någon punkt ned överlag. Den tyska tioåriga statsobligationen handlas 2 punkter ned på 4,59 procent.
USA-räntorna har sjunkit något i den europeiska handeln, med den tvååriga statsobligationen ned till 4,86 procent.
På tisdag eftermiddag kommer ytterliggare bostadsstatistik i form av statistik över försäljningen av nya bostäder, som väntas ha sjunkit med 6,0 procent i maj enligt Bloomberg News prognosenkät.
Morgan Stanley skriver i ett marknadsbrev att den överraskande uppgången med 16 procent i april förmodligen återspeglade en del "statistiskt brus", och de väntar sig en betydande tillbakagång i maj, med en nedgång med 13,4 procent.
"Husbyggarundersökningar visar verkligen på en stigande pessimism på sistone, och den senaste uppgången i boräntor innebär ytterligare en identifierbar motvind för industrin kommande månad", skriver Morgan Stanley.
På tisdagen kommer även hushållens konfidensindikator, som väntas ha sjunkit till 105,0 i juni från 108,0 i maj.
Dollarn handlas fortsatt runt 1:345 mot euron, medan yenen vunnit ytterligare mark mot dollar och euro under förmiddagen.
Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.
Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.
Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.
2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs.
50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta
En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.
Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider.
För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.
Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer
Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.
Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport
Bäddat för långresor
Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.


På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.
Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser.