Succékrögaren bullar upp

NEW YORK - Håkan Swahn, svensken bakom lyxkrogen Aquavit, startar en kafékedja på Manhattan. Han räknar med att kunna sälja den för uppemot 300 miljoner kronor inom ett par år. ”Det är enorma multiplar för denna typ av kafékedjor”, säger han.

Håkan Swahn är mest känd för sin hyllade lyxkrog Aquavit i New York, men bakom varumärket döljer sig en växande restaurang- och delikatesskoncern. Nästa tillskott är kafékedjan AQ Kafé.

”Vi bygger ett stort centralt kök i Long Island City. Där kommer vi även att ha ett bageri, som vi tagit fram med experthjälp från Riddarbageriet i Stockholm”, säger Håkan Swahn när han tar emot DI Week-end på sitt kontor på Madison Avenue.

Bakom etableringen står förutom Håkan Swahn en rad förmögna svenska och amerikanska privatpersoner, däribland styrelseproffset Gunnar Gillberg och svensken Joel Citron, ägare till det amerikanska kapitalförvaltningsbolaget Jovian Holdings samt ordförande i forskningsbolaget Oxigene.

bagare2Med organisk mat och ett stort kaffeurval hoppas Håkan Swahn locka många hungriga och medvetna New York-bor till den nya kafékedjan, som inom kort öppnar vid Union Square och på två andra platser på Manhattan.

”Kedjan kommer att ha tyska, östeuropeiska och skandinaviska inslag”, förklarar han.

Kunderna ska också kunna köpa med sig nybakat, nyttigt bröd samt kanske mindre nyttiga men desto sötare bakverk.

”Idén har egentligen grott i mitt huvud sedan jag öppnade Aquavit för 20 år sedan”, berättar Håkan Swahn.

Han upptäckte då att det inte fanns något gott bröd att tillgå för lyxkrogen, och bad därför en känd bagare, Eli Zabar, att utifrån ett svenskt recept baka restaurangens bröd, som döptes till ”seven grain”.

”Kort därefter hade han dessa limpor från golv till tak i sitt bageri, och de blev hans bästsäljare. Hade jag krävt en procent av vinsten hade jag fått en fin extrainkomst. Gott, hälsosamt bröd är verkligen en sällsynt och efterfrågad produkt här i New York”, säger Håkan Swahn.

Målet för AQ Kafé är en omsättning på 130 miljoner kronor inom ett och ett halvt år och en vinstmarginal på 25 procent. Därefter är det exit och försäljning som gäller – om rätt köpare dyker upp.

”Det är enorma multiplar, runt tio till tolv gånger vinsten, för denna typ av kafékedjor”, säger Håkan Swahn, som i sin prydliga svarta kostym ser ut som vilken New York-bankir som helst.

Han är skolad hos konsumentvarujätten Procter & Gamble och har alltid som grundläggande mål att maximera avkastningen till delägarna. Han värnar starkt om varumärket Aquavit, som för ett år sedan utökades med just egen akvavit, smaksatt med tranbär.

I varumärket ingår även försäljning av egentillverkad lingon- och hjortronsylt.

”Jag gör detta främst för att bygga värde i varumärket Aquavit”, säger Håkan Swahn.

Hittills har spritförsäljningen varit en förlustaffär. Uppemot 150 000 flaskor à 75 centiliter skulle Aquavit behöva sälja varje år. Nu ligger årsförsäljningen på Manhattan runt 15 000 flaskor.

Men Håkan Swahn verkar inte orolig.

”Den stora utgiftsposten är egentligen marknadsföringskostnaderna för att bygga volym. Jag har valt att ta det lugnt, sakta och försiktigt. Vi har hur mycket tid som helst på oss.”

Han har skyddat båda stavningarna (Aquavit och Akvavit) av restaurangnamnet i EU. Med rättsliga hot har han hindrat tre svenska restauranger som gjort anspråk på samma namn.

De nitiska åtgärderna i just Sverige förklaras av Håkan Swahns kommande etablering i Stockholm. I februari 2008 öppnas en Aquavit-restaurang i det ännu inte färdigbyggda Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget.

Utseendemässigt kommer svenska Aqua-vit att likna förlagan i New York. Men menyerna kommer att skilja sig åt. New York-restaurangen är en internationell krog med starka skandinaviska inslag. Stockholms-varianten blir en skandinavisk restaurang med internationella och vissa amerikanska inslag.

Satsningen har nog varit mer tids- än kapitalintensiv för Håkan Swahn och hans affärspartner, kändiskocken Marcus Samuelsson. De har licensierat namnet till Clarion Hotel Sign.

”Clarion kommer att driva och äga restaurangen. Men det hela är i samarbete med oss. Jag kommer att vara i Sverige med jämna mellanrum. Marcus Samuelsson kommer att hålla i matlagningsprogram, och vi kommer att ha personalutbyte mellan Aquavit Sverige och Aquavit New York.”

Ett annat viktigt varumärke i Håkan Swahns sfär är just stjärnkocken och partnern Marcus Samuelsson. Intjäningen från hans tv-program, kokböcker och reklamkontrakt kommer hela gruppen till godo.

Under Håkan Swahns paraply finns även andra restauranger som han driver på uppdrag av deras ägare.

Håkan Swahn vill inte uppge exakt hur mycket han tjänar på sina olika verksamheter, eller berätta några detaljer om ägarförhållandena.

”Det går bra och Aquavitrestaurangen i New York går alldeles utmärkt”, nöjer han sig med att säga.

Hela Aquavitparaplyet, som han äger tillsammans med en rad investerare, omsätter motsvarande 134 Mkr, och inom ett år räknar han med en totalomsättning mellan 200 och 270 Mkr. Ökningen ska bland annat komma från nya restauranguppdrag i Chicago och i New York.

”Det blir två helt nya restauranger som öppnar till hösten”, säger Håkan Swahn utan att på något sätt låta stressad.

Därefter berättar han att han även är involverad i en ny hamburgerkedja som ska öppna i varuhuskedjan Macy’s.

Han förklarar att ju högre kvalitet en restaurang håller, desto svårare är det att krama ut marginaler. Till skillnad från snabbmatsbranschen, som har marginaler runt 25 procent, ligger så kallad fine dining på 10–20 procent.

Att det är tufft att uppnå lönsamhet fick han känna på när han öppnade en Aquavit-restaurang i Minneapolis. Hans största flopp hittills.

”Det var en fantastisk restaurang, den var snygg men det gick inte. Efter fyra år tvingades vi stänga 2003.”

Kritiken gjorde gällande att restaurangen var för dyr. Men Håkan Swahn anser inte att det var den egentliga orsaken.

”Vi tog bara 10 dollar för en lunch, så för dyr var den inte. Misslyckandet berodde på att invånarna i Minneapolis då inte var tillräckligt avancerade kulinariskt. Vi låg kanske fem, sex år före vår tid. Nu råder en helt annan matkultur i staden.”

Men missödet fick honom inte att omvärdera sitt arbete.

”Jag kan inte tänka mig att göra något annat. Det är inte aktuellt.”


HÅKAN SWAHN

Ålder: 54 år.
Bor: I New York sedan 27 år.
Familj: Fru och son på 3,5 år.
Bakgrund: Handelshögskolan i Stockholm, Procter & Gamble (tre år), Svenska Handelskammaren 1980–1982, AB Smörgåsbord tillsammans med bland andra Tore Wretman (företaget arbetade med att marknadsföra svensk mat) och vd för det amerikanska dotterbolaget Smörgåsbord Inc. Driver sedan 1987 restaurang Aquavit i New York.
Favoriträtt: Rimmad lax med dillstuvad potatis.
Favoritrestauranger: I Stockholm: Operakällaren/Operabaren samt Lisa Elmqvist i Östermalmshallen. I New York: Four Seasons.


...OCH HANS KONCERN

Aquavit LLC
Ägare: Håkan Swahn 48 procent, Marcus Samuelsson 19 procent, övriga investerare 33 procent.
Verksamheter:
º Restaurang Aquavit i New York.
º Aquavit New York (försäljning av egentillverkad akvavit och sylt).
º Licensrättigheterna till namnet Aquavit.
º 12,5 procent av AQ Kafé.

Townhouse Restaurant Group
Ägare: Håkan Swahn 35 procent, Marcus Samuelsson 35 procent, övriga investerare 30 procent.
Verksamheter:
º Ansvarar för driften av restaurangerna Riingo, August och AQ Kafé.
º Snart tillkommer driften av en restaurang i Meatpacking District och en hotellrestaurang i Chicago.
º Äger rättigheterna till Streetfood (en kafékedja på Arlanda, centralstationen i Stockholm och på Landvetter flygplats), som ägs av riskkapitalbolaget EQT).
º Äger även rättigheterna till den nya hamburgerkedjan på varuhuskedjan Macy’s samt rättigheterna till Marcus Samuelssons kokböcker och pr-arbete.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Posti MessagingAnnons

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård. 

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick. 

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.  

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin. 

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!  

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten. 

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

7 fördelar för vården med digitala kallelser

1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.  

2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.

3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv. 

4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket. 

5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön. 

6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning. 

7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser. 

Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form.

Läs mer här! 

 

Mer från Posti Messaging

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?