1515

Räntor och valutor: Fortsatt kronfall

Svenska marknadsräntor avslutade måndagens handel upp, speciellt i de korta löptiderna, samtidigt som kronan återigen försvagades mot euron.

Den tioåriga statsobligationsräntan 1051 var oförändrad vid stängning på 4,46 procent, jämfört med fredagens stängning.

Kronan var under måndagen nere på sina lägsta nivåer mot euron på över ett år efter spekulationer om att Riksbankens räntebana kan komma att underskrida marknadens förväntningar.

Enligt Johan Javeus, valutastrateg på SEB Merchant Banking, är huvudanledning till den låga kronkursen att marknaden är nervös inför riksbankbeslutet på onsdag.

"Vi har sett en snabb kursförsvagning för kronan i en miljö där många andra centralbanker, och framförallt ECB, varit mer hökaktiga", sade han.

Steve Barrow, chef för valutastrategi på Bear Stearns, skrev i ett marknadsbrev att han förväntar sig en starkare krona som kan nå 9:00 kronor/euro under året. "Även om kronan nyligen har fallit till nya rekord på ett års sikt, så tror vi inte att den kommer att falla mer", skrev han.

Vid stängning stod kronan i 9:4439 mot euron jämfört med 9:4219 i fredags, och handlades till 7:0480 mot dollarn, jämfört med 7:0624 i fredags.

Uttryckt som TCW-index har kronan försvagats något till 128 från 127,89 vid fredagens stängning.

På onsdag offentliggör Riksbanken sitt räntebesked, där samtliga elva analytiker som tillfrågats av SME Direkt tror på en höjning av reporäntan med 25 punkter till 3,50 procent.

Analytikerna är även ense om att det kommer komma ytterliggare räntehöjningar under det andra halvåret, men meningarna går isär om hur mycket.

Även Dagens Industris skuggdirektion är enig om att räntan bör höjas vid det kommande mötet. Dessutom anser ledamöterna att Riksbankens räntebana bör revideras upp. Tre av de fem ledamöterna tycker att det vore lämpligt med ytterligare fyra höjningar till en räntenivå på 4,25 procent i slutet av 2007, medan övriga två nöjer sig med 4,00 procent i slutet av året.

Knut Hallberg på Handelsbanken uttryckte viss förvåning över hur aggressiv DI:s skuggdirektion är, även om han höll med om argumenten.

"Vi tror inte det är realistiskt med 4,25 procent vid årets slut. 3,75 procent vid årets slut är en mer trolig nivå", sade han.

Analytikerna är i stort sett ense om att Riksbanken kommer att hålla fast vid att inga "dramatiska förändringar" har skett i deras prognoser. Den enda stora skillnaden mot Riksbankens februariprognos är att löneavtalen kommit in högre än väntat. Även om detta sätter viss press på inflationen så sade Riksbanken i samband med maj-beslutet att det inte var någon större fara med inflationsutsikterna.

Riksgäldens prognos för statsupplåningen som släpptes under måndagen visar på ett lånebehov på -138 miljarder kronor för 2007, och -118 miljarder kronor för 2008, vilket innebär ett uppreviderat överskott jämfört med Riksgäldens egen prognos från februari.

Riksgälden konstaterade i prognosen att statens finanser är starka tillföljd av god tillväxt, en snabb sysselsättningsökning och inkomster från statens privatiseringar. 50 miljarder kronor per år i statliga privatiseringar är inkluderade i beräkningarna.

Om utfallet följer prognosen kommer överskottet 2007 vara det största genom tiderna.

Emissionsvolymen i nominella statsobligationer minskas med 1,5 miljarder kronor per auktion från och med 27 juni, och Riksgälden beräknar att den takten kommer att hållas även under 2008.

TCO-prognosen som släpptes under måndagen visade på en försvagning i BNP-tillväxten till följd av lägre export, som dock motverkas av en högre inhemsk efterfråga. Trots detta skriver TCO upp prognosen över svensk BNP-tillväxt under 2008 från 2,9 procent till 3,4 procent. De förväntar sig även en minskning av arbetslösheten till 4,7 procent i år och 4,1 nästa år.

Räntorna i euroområdet stängde upp något, efter en dag utan några tyngre statistikrapporter.

Den tyska tioårsräntan noterades 2 punkter upp från fredagen till 4,68 procent, och räntegapet mot den svenska tioåringen vidgades till -22 punkter (-20).

Den amerikanska tioårsräntan var vid svensk stängning ner 1 punkt från fredagen på 5,18 procent.

På valutamarknaden försvagades dollarn under fredagen, efter ett lägre än väntat utfall av kärn-KPI. Kursen var klockan 16.15, svensk tid, på måndagen runt 1:34 mot euron, jämfört med 1:334 vid svensk stängning på fredagen.

Yenen fortsatte att tappa mot de stora valutorna under måndagen. Under dagen noterades ett bottenrekord på 165:64 mot euron, och vid svensk stängning var kursen 165:55. Mot USA- dollarn noteras yenen till 123:57.

Den enda större rapporten från USA under dagen är NAHB- index över optimismen bland amerikanska husbyggare i juni, som presenteras klockan 19. Enligt Bloomberg News väntar sig analytiker ett oförändrat utfall på 30 från månaden innan.

Veckans höjdpunkter ur ett statistikperspektiv är ZEW- index från Tyskland och amerikanska byggsiffror på tisdagen.

På onsdag släpper både Bank of England och Bank of Japan sina protokoll från de senaste räntemötena.

Här hemma publicerar SCB arbetslöshetsiffrorna för maj på onsdag.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?