Innebil för uteliv

Praktisk, tålig, bekväm och stark. Det är kanske inte så förvånande att pickupen blir allt populärare. Efterfrågan spås öka med drygt 30 procent i år.

Försäljningen av pickuper, framför allt dem med dubbelhytt och därmed plats för en hel familj, ökar snabbt.

Traditionellt har den här biltypen bara attraherat yrkesfolk, främst lantbrukare, byggare och hantverkare, men i och med att den nu blivit mer ombonad och bekväm har den även blivit ett alternativ för privatbilister och trottoarbönder.

I Sverige går försäljningen bra. Fram till och med april i år registrerades 2 309 stycken, eller 33 procent fler pickuper än motsvarande period i fjol. Bara under april månad var siffran 653 stycken, vilket är 41 procent fler än under april förra året.

Kungen av pickuper heter passande nog Navara/King Cab. Främst i kraft av långvarig närvaro med sina modeller, men också tack vare motorstyrka (174 hk och 403 Nm) och dragförmåga (3 ton). Navara/King Cab finns liksom många andra pickuper i två varianter, med enkelhytt och större flak respektive dubbelhytt och lite mindre flak. Storsäljaren är den senare, cirka 80 procent väljer den. Priserna börjar på 319 100 kronor medan den med enkelhytt kostar från 290 900 kronor.

I fjol såldes 2 700 Nissan King Cab/Navara, motsvarande en marknadsandel på 32 procent i Sverige. I år ligger prognosen på ungefär samma antal bilar.

Tvåa på registreringslistan till och med april i år är Toyota Hilux. Mitsubishi ligger trea med L200.

Toyota sålde i fjol 844 Hilux och har som mål i år 1 700 sålda bilar. Mitsubishi redovisade i fjol en försäljning om 1 363 stycken L200 och har satt årets prognos till 1 700 bilar.

Mitsubishi förklarar populariteten så här:

”Allteftersom pickuperna blivit mer personbilslika till funktion och komfort, har de också blivit mer populära utanför de traditionella kretsarna. Det är lite som suv-trenden”, säger Carina Carlsson, företagets pr-chef i Sverige.

Till popularitetsfaktorn eller trenden kan också läggas fenomenet annorlunda. Folk gillar det som sticker ut, det som inte alla andra har hemma i området.

Den rådande högkonjunkturen gör också sitt till. Det är kanske därför märken som SsangYong kommer med sin variant, Actyon Sports, och Isuzu väljer att göra comeback med just en pickup, D-Max.

Men innan man faller för trenden skulle jag vilja påminna om att den här typen av bil trivs bäst ute i friska luften.

Ja, missförstå mig rätt. Den gör sig bäst på gårdsplanen, på stallbacken, utanför ladugården, vid brädgården där byggaren lätt fyller flaket med material eller hos växtförädlaren när jordsäckarna ska lastas.

Den gör sig mindre bra till och från jobbet och nere i garaget. Många kanske inte tänker på att det är ett ansenligt bilpaket, 5,2 meter långt och 2 ton tungt.

Lägg till det faktum att det är svårt att avgöra var flaket slutar och att det dessutom sticker ut en dragkrog längst bak, så förstår ni att den inte är så lätthanterlig i trånga utrymmen.

Men vill man främst utnyttja bilen på fritiden och ta med sig hela familjen på långfärd eller till stormarknaden fungerar den bra. Ute på landsväg och i motorvägsfart tänker man över huvud taget inte på att det är en pickup. Då märks inte dieselljudet, det rullar på tyst och fint.

Men förbrukningen då? En så tung bil måste ju dra minst 1,5 liter per mil. Nej, faktiskt inte, förbrukningen ligger mellan 0,75 och 0,96 liter milen även för de allra tyngsta modellerna.

Ett plus är också att pickupen med sin fyrhjulsdrift och starka motorer har stor framkomlighet. Det är för övrigt nästan bara dieselmotorer som säljs.

Även om långt ifrån alla biltillverkare har en pickup i sitt sortiment, går det i stort sett alltid att beställa en pickup från en tillverkare av vanliga transportbilar.

Så länge bilarna är tillräckligt personbilslika, komfortabla, har bra säkerhet och relativt snåla motorer kan vi nog räkna med att prognoserna slår in.

Men frågan är om den kan ersätta en rejäl familjebil. Kruxet är flaket. Har man familjen på plats inne i bilen måste bagaget lastas där, utsatt för väder och vind och klåfingriga personer. Kör man ofta så vill man förstås skydda sina ägodelar, och då behövs en låsbar kåpa ovanpå flaket.

I så fall förändras hela karaktären på bilen och då är det kanske inte lika roligt längre.




Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?