Annons

Kalla resmål allt hetare

Reseintresset hos oss svenskar bara ökar. Och vi lägger mer pengar än tidigare på annorlunda resmål - på naturens villkor. Kryssningar till polartrakterna är en äventyrlig resform på stark frammarsch.

På 1980-talet besöktes Antarktis av 1 000 turister. År 2000 hade de hunnit bli 13 000, sex år senare 26 000 besökare. I år väntas ökningen bli 17 procent.

En av anledningarna är det likaledes växande intresset för lyxkryssningar – ombord på ett kryssningsfartyg kan man besöka några av världens mest avlägsna platser på ett säkert och bekvämt sätt. En annan är att många tilltalas av känslan av att sätta sin fot på ett ställe där få trots allt fortfarande har varit.

I Sverige finns två researrangörer inriktade på polarresor – Polar Quest och Expeditionskryssningar, som ingår i Äventyrsresor.

”Vi har hållit på med detta sedan starten 1999 och har Svalbard som vår huvudgren. Det är det vi har nischat in oss på”, säger Ralf Holmström, vd för Polar Quest.

Polar Quest reser i små grupper ombord på ”egna”, förhållandevis små fartyg.

Antarktis-txt”Vitsen med en expedition är ett så litet sällskap och en så liten båt som möjligt. Det är inte kul att behöva köa för att gå i land.”

Till Svalbard är det dessutom lätt att ta sig. Man flyger Oslo–Longyearbyen, går ombord på fartyget och efter en timme är man ute i orörd vildmark.

”Svalbard är relativt okänt för svenskar. Men där får man se allt som finns att se i arktis – isbjörn, valross, säl, fåglar, renar, polarräv och orörd natur”, säger Ralf Holmström.

Åtta dagar ombord kostar upp till 40.000 kronor, beroende på typ av hytt.

Vill man inte till Svalbard finns en hel del annat att välja på i företagets regi, exempelvis Antarktis och Sydgeorgien.

”Sydgeorgien är en riktig pärla. Dit åker vi i november för att vara först på plats och kunna sätta våra egna små fotspår i snön”, säger Ralf Holmström.

Resan tar 17 dagar, går med chartrad båt som tar 50 personer och kostar från 54 000 kronor exklusive flyg till Santiago.

Polar Quest har svenska guider, svensk besättning och håller föreläsningar ombord om djur, natur, historia och glaciologi.

De stora nyheterna i Expeditionskryssningar/Äventyrsresors regi i år är en långkryssning från Antarktis vidder och Sydgeorgiens kungspingviner till snorkelvattnen utanför Sankta Helena och Kap Verdes vulkaner. Det är en resa som tar 41 dagar och kostar från cirka 90.000 kronor.

Vill man se jättelika brunbjörnar, vitnäbbad islom, valar och sjölejon kan man följa med på en 14 dagar lång pionjärtur till Kurilerna och Kamtjatkahalvön. Tre olika hav korsas: Stilla havet, Japanska havet och Ochotska havet. Området tillhör norra halvklotets mest dramatiska och sägenomspunna och kallas vilda östern. Resan kostar cirka 40.000 kronor.

Turismen ökar snabbt i de här trakterna, i Antarktis väldigt snabbt. Kontinenten är visserligen fortfarande en stor och ödslig vildmark, men det är bara en liten del av den som besöks och det kan sätta sina spår. Därför finns Antarktisfördraget, som började gälla 1961 och i dag sköts av 28 länder, däribland Sverige. Mycket av samarbetet gäller forskning och miljöarbete. Alla länder som backar upp fördraget har tagit på sig att följa stränga miljöregler i Antarktis.

Både Polar Quest och Äventyrsresor är medlemmar i Svenska Ekoturismföreningen och mycket måna om att turismen sköts på rätt sätt och att rutterna läggs så att de ska störa djurlivet så lite som möjligt.

”Det är viktigt att turismen sköts varsamt, med tanke på hur den ökar”, säger Olle Melander, doktor i naturgeografi och en av Sveriges ledande experter på inlandsisar samt en av föredragshållarna och färdledarna för Expeditionsresor.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?