1515

Bondelid håller det inom familjen

Först gjorde Claes Bondelid sitt efternamn till logotyp och klädmärke. Sedan lanserade kompanjonen och före detta sambon Britt-Inger Wilhelmsson en modelinje under sitt förnamn. Nu presenterar Claes sin egen herrdesign. Namnet är Claes Göran, förstås.

”Varför inte göra en fullständig ’sell out’ av familjen?”, säger superkreatören Claes Bondelid, som är tillbaka igen efter en tids sjukdom.

På 48 packade kvadratmetrar invid Mariatorget på Södermalm huserar numera modemärkena Bondelid, Bondelid små storlekar (kläder för smått folk), Brittinger och Claes Göran. Och här har Britt-Inger Wilhelmsson och Claes Bondelid sina kontor.

Flytten från 300-kvadratskontoret på Repslagargatan, två kvarter bort, i vintras var både svår och dramatisk. Claes Bondelid var sjuk, allvarligt sjuk.

”Först var det prostatacancer – det var inte så farligt. Men sedan fick jag tbe (hjärnhinneinflammation). Jag mådde jättedåligt och åt 70 huvudvärkstabletter i timmen. Det kändes som om huvudet skulle sprängas”, berättar han.

”När Claes blev sjuk stod jag där med fyra varumärken, det enorma kontoret och 130 återförsäljare i sju länder.

Claes är en stor, drivande entreprenör och det var ett stort bortfall när han inte var med. Då tog jag beslut om hur jag skulle fortsätta: i liten skala och med Brittinger. Claes skulle hjälpa till lite och hålla på i liten skala med Claes Göran.”

Miraklet inträffade när flytten var klar och allt på plats. Då blev Claes Bondelid frisk, full av energi och sitt gamla jag igen, dock med lite sämre minne.

”Nu är det roligt att jobba med alla bitarna i företagen igen”, säger han.

Snart blir det en ny flytt till större lokaler och i augusti öppnar den egna butiken på hemlig adress i Stockholm.

Klädmärket Bondelid har funnits i 28 år och befinner sig i ständig förändring. Det grundades av Claes Bondelid och Britt-Inger Wilhelmsson tillsammans.

”Vi har olika generationer kunder – de som anser att vi gör tjocka getskinnsjackor, andra som tycker att vi gör finskor med traktorsula. Bondelid har gjort allt från kostymer till klänningar, kjolar och jeans. Men för merparten är vi kända för jeans och trikå med logoavsändare”, säger Claes Bondelid.

Försäljningen tuffar på – bland annat säljs kläderna via MQ.

”Bondelids styrka är att vi vågar vara omodiga. Vi är rätt ointresserade av mode. Vi vågar fortsätta göra saker som vi gillar trots att modebilden är en annan”, säger Claes Bondelid.

Och det är inte bara kläder som gäller.

”Vi har ett ofokus. Vi känner att vi har rätt att göra precis vad vi vill.”

I dag har de båda grundarna två barn och fyra varumärken tillsammans – men lever inte längre ihop. I designen går de samma väg med Bondelid men egna vägar med sina respektive märken.

För två år sedan startade Britt-Inger sin egen klädlinje Brittinger.

”Det har gått från att vara en hobby till att bli på riktigt. Det är ganska skönt att ha något eget att hålla på med, att vila sig i sina egna tankar”, säger hon.

Kläderna är skira, tunna, romantiska blusar i vitt och tunikor med mönster. Här finns också vida, romantiska kjolar. Målet är att skapa kläder som är sköna och enkla att både använda och sköta om.

”Det ska inte vara så komplicerat. Jag använder tunna material och fin brodyr. Detaljer och mönster är jätteviktigt men det får inte vara fullmatat. Man ska lämna kvar lite till den som bär kläderna. Jag kommer att jobba i tunna bomullsmaterial, ull och kashmir. Det ska vara skönt på kroppen.”

Designen slog direkt och i dag säljs kläderna i Sverige, Japan och Holland.

”Jag tycker att det är ett urbant, sekulariserat, folkloristiskt punkmode. Det ser gulligt ut, men när man tittar närmare är det rätt aggressiva kläder”, säger Claes Bondelid.

Britt-Inger Wilhelmsson håller inte med om det där med aggressivitet och inte om att det är gulligt heller. Aggressiv är däremot en adekvat beteckning på klädlinjen Claes Göran.

”Jag fick idén i samband med att jag blev sjuk. Jag ville göra jeans, sprit och cigaretter, men min yngsta dotter har förbjudit mig att hålla på med cigaretter. Så nu är det jeans, T-tröjor och sprit.”

Varumärket tillkom på kul eftersom Claes Bondelid starkt ogillar både sitt förnamn och sitt mellannamn.

”Kombinationen är obegriplig. Men jag föddes ju på den tiden när låten Är du kär i mig ännu, Klas-Göran? var inne. Så det fick bli det. Och så med ’I’m still in love with you’ som förtext. Som det är gjort är det svårt att veta om det är någon som är kär i Claes Göran eller om det är Claes Göran som är kär i någon...”

Detta kommenterar före detta sambon och fästmön Britt-Inger Wilhelmsson inte alls.

”Claes Göran var ett projekt där det inte fanns några ramar för att lyckas eller så. Jag fick göra precis vad jag ville. Och jag vill göra allt – garageportar, snabbmat, en researrangör med namnet Claes Göran...”

Resultatet så här långt har blivit ”i princip osäljbara plagg”, enligt honom själv. Här finns T-tröjor med bodybuildergubbar, Claes Göran som liten och texten ”I’m still in love with you Claes Göran”. Här finns också jeans med extremt mycket krångliga detaljer. Men det är kul, och kanske blir Claes Göran en hit.

Spriten går det också bra med.

”Vi har tagit fram en etikett. Där står ’Claes Göran, only destillated one time, full knock out effekt, all you need is love and the courage to receive it’ (bara destillerad en gång, fullständig knock out, allt du behöver är kärlek och modet att ta emot det). Vill du smaka?”, frågar han och tar fram vad som ser ut som en parfymflaska men som innehåller Claes Göran i destillerad form, och sprutar in i sin mun.

Lansering sker inom kort.

Bondelids stora tillgång, förutom de båda modeskaparna, är en trogen kundgrupp. Varje år säljs kläder för 70 Mkr i butik. Och när företaget bjuder in till utförsäljning kommer horder av människor.

Intervjun slutar i den senaste utförsäljningslokal Claes Bondelid och Britt-Inger Wilhelmsson fixat – invid Mariatorget. Här säljs kläder ut i dagarna fem. Unga och gamla trängs och rotar i högarna.

Claes Bondelid och Britt-Inger Wilhelmsson strålar mot kunderna, hälsar på sina kompisar och plockar med blusar och T-tröjor. Livet ser ljust ut igen.

”Men vaccinera er mot tbe”, säger de när vi skiljs åt.


BONDELIDS VARUMÄRKEN

Britt-Inger Wilhelmsson, 46 år, designer, och Claes (Göran) Bondelid, 51 år, designer.
Varumärken:
-Bondelid, grundades för 28 år sedan: trikå med tryck, jeans, kostymer, klänningar, skor och jackor.
-Bondelid små storlekar: för småfolk, barn och dem som inte är så stora.
-Brittinger, grundades 2005: skira blusar, tunikor, kjolar, klänningar och toppar.
-(I’m still in love with you) Claes Göran, grundades 2006: T-tröjor med tryck, jeans med extremt mycket detaljer.
Omsättning totalt: I fjol såldes kläder för 70 Mkr i butik.
Så träffades de: I en second hand-butik som han ägde, där hon fick jobb. Han friade efter två dagar, hon tackade ja men han sa att de bara skulle göra det på kul och sedan kunde de skilja sig. Då sa hon upp sig. Efter något år träffades de igen, blev affärspartner och startade Bondelid. Sedan fick de två barn ihop. I dag är de separerade privat men ett par i designen för Bondelid.


Innehåll från RTSAnnons

Nöjdare medarbetare med en funktionell digital arbetsplats

Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.
Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.

Pandemin har varit en katalysator för utvecklingen av den digitala arbetsplatsen. När många arbetsplatser inte längre är knutna till en fysisk plats behöver företag säkerställa att system och teknik fungerar minst lika bra som när alla är på samma plats. Bolaget RTS har nolltolerans mot IT-strul och hjälper företag att göra den digitala omställningen funktionell och smidig.

RTS är en verksamhetsnära specialist inom IT som bl a säljer enheter, sköter logistik och återtag inom IT. Målet är att förse arbetsplatser med de plattformar som behövs för att teknik och system ska fungera säkert och smärtfritt. Bolaget är Nordens högst certifierade partner till VMware, som bl a har utvecklat en virtualiseringsplattform för applikationer och desktop.

VMware har flera lösningar som säkerställer en väl fungerande digital arbetsplats. Det centrala oavsett lösning är att de sätter användarens unika behov i fokus genom den mest säkra och enkla åtkomsten till användarnas arbetsverktyg på den enhet som passar användaren bäst vid varje givet tillfälle, samtidigt som silverfats-upplevelsen inte längre behöver innebära en utmattad IT-avdelning.

– Det bästa är att användarna själva inte behöver hantera systemen och från ett IT-perspektiv underlättar dessa program när folk vill använda olika typer av enheter, säger Fredrik Hallgårde, Team Leader för Digital Workspace på RTS.

Underlätta för användare

För att en digital arbetsplats ska fungera smärtfritt behöver man kunna hantera alla typer av enheter över internet via en molntjänst. Identitets- och kontohantering måste kunna fungera för att man ska kunna ha ett gemensamt konto som kan säkras och appliceras på alla tjänster.

– Oavsett om du är lagerarbetare, kör lastbil och använder digitala hjälpmedel i ditt arbete, jobbar hemifrån eller på kontor ska allt vara möjligt att hanteras på en och samma plattform. En användare ska inte behöva ringa servicedesk eller åka in till kontoret för att exempelvis ändra ett lösenord eller få ny mjukvara, säger Fredrik Hallgårde.

En konkurrensfördel

RTS tror att hur väl den digitala arbetsplatsen fungerar kan ha stor påverkan på anställdas inställning till sitt arbete. En smidig digital arbetsplats kan vara avgörande för om en anställd vill arbeta kvar eller till och med användas som konkurrensfördel vid ny rekrytering.

– Tänk dig att det istället gäller kontorsmiljön. Vill du sitta med fin utsikt eller i ett skrymsle? Det är viktigt att det är härligt att jobba, om inte så kommer de anställda så småningom söka sig bort från arbetsplatsen, säger Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.

Om RTS

RTS är en helhetsleverantör inom IT-produkter, lösningar och tjänster med högt kompetenta specialister inom framförallt klienter, datacenter, virtualisering och infrastruktur. RTS är den mest certifierade partnern till VMware i Norden och den enda med 4 st Master Service Competencies inom VMware-lösningar.

Läs mer om RTS här 

 

Mer från RTS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RTS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?