Annons

Stockholmsbörsen: Seg öppning att vänta

Stockholmsbörsen väntas på fredagen öppna med små rörelser och med dragning nedåt. Handeln kan bli avvaktande inför viktig sysselsättningsstatistik från USA på eftermiddagen.

New York-börserna steg på torsdagen, men efter att ha tappat i de sista timmarnas handel stängde börserna något lägre än vad de låg på när Stockholmsbörsen stängde.

Bland de svensknoterade aktierna var det små förändringar. Ericsson steg 1 öre medan Volvo tappade 3 öre.

I Asien var det positivt under fredagen. Japan agerade återigen draglok för övriga börser. En svagare yen tillsammans med stark japansk statistik för maskinorderingången fick förtroendet och indexen att peka uppåt.

Pressen på yenen kom bland annat från en ökad carry trade handel som tagit fart igen efter återhämtningen på börserna.

Klockan 14.30 svensk tid kommer de amerikanska siffrorna på sysselsättningen i februari. Även handelsbalansen för januari kommer vid samma tid.

Lite senare, klockan 16.00 kommer grossistlager för januari.

De två sistnämnda väntas dock hamna i skuggan av sysselsättningsstatistiken.

För svensk del kommer AMS med månadsstatistik för februari.

Axfood kan fortsätta att dra till sig intresse efter den senaste tidens kursrusning. I dagens utgåva av Dagens Industri skriver tidningen att det finns goda grunder för dessa rykten.

Axfood handlas i dag också exklusive utdelning.

Unibet kan också ligga i fokus efter att bolagets styrelsordförande Anders Ström minskat sitt innehav i bolaget med 2,2 miljoner aktier. Anders Ström är fortfarande den störste aktieägaren med 12,1 procent av kapital och röster.

I övrigt finns att Elanders i dag handlas exklusive emissionsrätt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Trioplast Landskrona ABAnnons

Här är smarta förpackningsmaterialet som drastiskt minskar koldioxidavtrycket – och kan återanvändas sju gånger

Petter Månsson, Director Market & Sales Consumer Packaging Division på Trioplast.
Petter Månsson, Director Market & Sales Consumer Packaging Division på Trioplast.

Plastförpackningar till livsmedel och hygienprodukter är billiga, praktiska och hygieniska, men bidrar också till både utsläpp och nedskräpning.

Företaget Trioplast har utvecklat plastfilmer som i flera led drastiskt minskar koldioxidavtrycket och miljöpåverkan – men bibehåller materialets praktiska fördelar.

Livsmedel som frysta grönsaker, fisk och pommes frites är ofta förpackade i plastpåsar, precis som hygienprodukter som blöjor, bindor samt hushålls- och toapapper.

Materialet som används kallas för polyeten och kommer som film på rullar eller som färdiga påsar till livsmedels- och dagligvaruindustrin och används både som primär- och sekundärförpackning.

Varje år nytillverkas runt 300 miljoner ton polyetenfilm, där mer än 99 procent kommer från fossila råvaror med stort koldioxidavtryck.

Det svenska företaget Trioplast, mest känt för plasten runt höbalarna på åkrarna, har utvecklat egna plastfilmer av polyeten som innehåller upp till 95 procent återvunnet material, så kallat PCR (post-consumer recyclate). 

Filmen, som är utvecklad i samarbete med branschledande tillverkare, håller så god kvalitet att materialet kan återanvändas upp till sju gånger innan ny råvara måste tillsättas.

– Med vår film reducerar vi avfallet, minskar drastiskt koldioxidavtrycket och sluter materialets kretslopp, säger Petter Månsson, Director Market & Sales Consumer Packaging Division på Trioplast.

Icke-fossila råvaror till Trioplasts film

Trioplast använder också polyeten från icke-fossila råvaror i sin produktion, i huvudsak från sockerrör och tallolja. 

– Den har samma egenskaper som fossilbaserad polyeten och kan därför användas i en mängd varianter av filmer och produkter och koldioxidavtrycket är faktiskt nära noll, säger Robert Holmqvist, Business Manager Division Consumer Packaging, på Trioplast.

Trioplast har också lyckats göra sina filmer betydligt tunnare med bibehållna egenskaper och kvalitet. Det minskar mängden material till förpackningen och behovet av transporter.

– Tillsammans med vårt återvunna material ger våra tunnare filmer en ännu lägre miljö- och klimatpåverkan, säger Petter Månsson.

Inte dyrare med miljövänligare förpackning

Trots att Trioplasts nya polyetenfilmer innehåller så stor andel återvunnet material, alltså  PCR, är priset på förpackningsmaterialet inte högre för kunderna. 

– Genom detta hjälper vi våra kunder i deras övergång till miljövänliga förpackningar, säger Petter Månsson.

I dag finns flera leverantörer av polyetenfilm på den nordiska marknaden, men enligt Petter Månsson har inte någon annan aktör samma höga miljöprofil som Trioplast.

– I samhället i dag måste vi alla hjälpa till och ta vårt miljöansvar för att minska koldioxidutsläpp och nedskräpning. Det här är Trioplasts bidrag – och något som livsmedels- och dagligvaruindustrin nu kan bli en del av, avslutar han.

FAKTA Trioplast

Trioplast är en industrikoncern med drygt 1200 medarbetare och en omsättning på 5,4 miljarder SEK. Koncernen är en av Europas ledande aktörer inom innovativa, miljövänliga och kostnadseffektiva förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Bolaget har huvudkontor i Smålandsstenar och produktion i Sverige, Danmark, Nederländerna och Frankrike och säljer sina produkter på en global marknad.

Läs mer på: www.trioplast.com

För mer information, kontakta: Petter Månsson, petter.mansson@trioplast.com, 

+46 70 643 79 10, Director Market & Sales Consumer Packaging Division

 

Mer från Trioplast Landskrona AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trioplast Landskrona AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?