Annons

Två vägar med en modell

VALENCIA - Mercedes har stora planer för nya C-klassen. Tätplatsen i segmentet är ett mål. Fler unga köpare ett annat. Receptet är två helt olika bilfronter – och åtta motorval.

C-klass är en mycket viktig modell för Mercedes, det är den som är volymbilen. Hittills har den sålts i drygt två miljoner exemplar och när nu den tredje generationen kommer har redan 60 000 order tecknats – bara i Europa.

Förväntningarna är alltså stora, både hos köpare och tillverkare. För att bli av med gubbstämpeln och nå de unga köparna har Mercedes gjort två olika utseenden på en och samma modell. En med klassisk front, en med sportigare dito.

På den sistnämnda har stjärnan flyttats ned från sin ordinarie plats på toppen av motorhuven till att ligga insprängd i grillen.

Båda modellerna har väldigt kort nos – det är nästan så att den ser avhuggen ut. Bilen har också blivit lägre fram samt bredare och högre bak.

I övrigt har den förstås vuxit, precis som alla andra nya modeller. Den är högre, bredare och rymligare än föregångaren, men också lättare. Motorerna har genomgående fått mer kraft men blivit snålare.

Interiören är ergonomisk och genomtänkt – med ett undantag. Färdriktningsspaken sitter kvar på sin gamla plats, strax under ljusspaken, och jag tar fel hela tiden.

Men bilen är vansinnigt bekväm och skön att köra. Och tyst, även dieseln är knäpptyst. Vindbruset kommer först när vi passerar 140 km/tim.

Under provkörningen i Valencia finns förstås bara de starkaste motorerna: C 350, en V6:a med 272 hk och 350 Nm samt en C 320 CDI med 224 hk och 510 Nm. Och med den råa styrkan är det inte svårt att klara vare sig bergspass eller motorvägar.

Det som överraskar lite är hur bra den uppträder i kurvorna. En förklaring är de självjusterande stötdämparna som anpassar hårdheten efter fjädringsrörelsen.

Om någon vill köra ännu mer aktivt finns en tillvalsvariant där man manuellt kan ställa om dämparna i ett sportläge.

Till de mindre modellerna är en sexväxlad manuell låda standard, i toppmodellen C 350 en sjustegad automat. Automaten är väldigt bra och alert, inte en enda gång känner jag behov av att själv gå in och ändra lägena.

Säkerhetsmässigt ser det också bra ut. Numera finns ESP som standard, sex krockkuddar/gardiner (en för förarens knän) och aktiva nackskydd. Det omtalade säkerhetssystemet från S-klass, Pre-Safe, som vid en nödsituation ser till att de åkande automatiskt förbereds för bästa skyddseffekt, finns nu som tillval även i C-klassen.

Bäddat för succé låter det som. Men hur är det nu med rostskyddet? Det som var så bristfälligt i den tidigare modellen?

Vad har ni gjort för att förbättra det? lyder frågan under presskonferensen.

”Jo, vi har gjort mycket.”

”Men vad exakt?”

”En hel del”, säger produktchefen Bernd Eckstein och skrattar lite nervöst.

Flera Mercedesrepresentanter börjar skruva på sig och hummar obegripligheter. Frågan blir aldrig besvarad. Efter presskonferensen kommer dock produktchefen fram, säger att det var lite komplicerat att förklara, men berättar sedan att de har ökat tjockleken på grundlacken, vaxat inne i dörrarna och haft på mer pvc på bottenplattan.

Det var väl inte så komplicerat? Då är det svårare att förstå varför det inte finns några mugghållare och varför öppningen till bagageutrymmet gjorts så trång.


FAKTA: MERCEDES C 350
Pris: 441 900 kronor.
Motor: V6:a med 272 hk och 350 Nm.
Koldioxidutsläpp: 232 g/km (bilindustrins frivilliga gräns 2008 är 140 g/km).
Toppfart: 250 km/tim.
Växellåda: 7-stegad automat, 7G-Tronic.
Mått, längd x bredd x höjd: 4,581 x 1,770 x 1,447 meter.
Vikt: 1 610 kilo.
Förbrukning: 0,97 liter/mil.
Konkurrenter: BMW 330 Ci med 231 hk och 300 Nm för 397 500 kronor.
Hjärtat säger: Bekväm och ombonad, stark och tyst. Kul körning.
Hjärnan säger: Dyr. Vänta på C 180 kompressor som anländer i augusti och troligen kommer att kosta 150 000 kronor mindre.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?