Annons

Tyskland uppmanar till måttliga löneökningar

Tysklands ekonomiskt svagare rivaler måste följa landets exempel och sänka arbetskraftskostnaderna. Det deklarerade den tyska centralbanken, Bundesbank, under gårdagen, skriver Financial Times.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SeatAnnons

Med en bred hållbarhet i sikte

Foto:Ulrich Schulte

Att leva hållbart både privat som i arbetet står högt på agendan i dagens samhälle. Samtidigt är många beroende av en bil i vardagen. Hur gör man då när man är i behov av en effektiv bil och samtidigt vill vara klimatsmart? Hos SEAT finns svaret. 

– Det handlar om att erbjuda flera hållbara alternativ och satsa på flera sorters drivlinor, säger Marcus Akmal, Fleetchef på SEAT Sverige. 

Den spanska biltillverkaren SEAT är en del av Volkswagen AG, världens största biltillverkare. Med det kommer ett stort ansvar, både på kvalitet av produkter men även för dess påverkan på miljön. Därför satsar SEAT nu på flera hållbara alternativ som underlättar för dig som bilförare och samtidigt gynnar klimatet. 

– Som en del av Parisavtalet har vi ett långsiktigt mål att vara ett helt koldioxidneutralt företag år 2050. Det handlar inte bara om vilka produkter vi erbjuder utan även hur vi tillverkar och transporterar dem, berättar Marcus Akmal. 

Flera hållbara lösningar 

SEAT erbjuder flera olika bilmodeller och drivmedel. Det gör det möjligt för dig som förare att välja en modell efter dina förutsättningar. 

– Vi satsar inte enbart på elektrifierade bilar utan även på gasdrivna fordon. Vi erbjuder allt från rena elbilar, till hybrid- och konventionella bilar som drivs på bensin och diesel där vi nu följer en spännande utveckling med förnybara alternativ, som till exempel biogas. 

En som engagerat sig för biogas är Jan Rapp, läkare och grundare av Biogasakademin.  Ett professionellt nätverk av personer som utanför sina vanliga arbeten vill sprida kunskap om biogas.

– Biogas är världens smartaste återvinning i och med att gasen tillverkas från olika sorters avfall från lantbruk, restauranger och hushåll men också på soptippar och reningsverk. Givetvis är det bra för svenska jobb och ekonomi nu när fler kör sina bilar på något vi själva tillverkar, oftast till och med i samma stad man bor. Dessutom är biogas klockrent ur klimatsynpunkt, säger han.

SEAT och Sverige – en unik kombination

I sin satsning på Biogas lanseras snart den nya SEAT Leon på svenska marknaden. Modellen kommer med flera olika drivlinor, däribland den gasdrivna. 

– Det som skiljer bilar som drivs på gas i Sverige från andra länder är den höga andelen biogas som används här.  I övriga Europa är det en högre andel av naturgas som används. Det innebär att vi i Sverige är mer miljövänliga och kostnadseffektiva när vi kör samma sträcka som i exempelvis Spanien, säger Marcus Akmal. 

– I Sverige var vi snabba på att ta vara på biogasen och använda det som drivmedel för bilar. En stor fördel med biogasbilar är att de bygger vidare på en lång och framgångsrik teknikutveckling och har samma prestanda som bensin- och dieselmodeller. De kostar inte mer än bensinmodeller och de gör omställningen väldigt enkel, vi behöver bara tanka bilarna med någonting smartare än vad vi varit vana vid, säger Jan Rapp.  

För den urbana stadsmiljön

Förutom en fortsatt satsning på biogas lanserar SEAT nu SEAT MÓ, ett eget varumärke som satsar på hållbar mobilitet i stadsmiljö. Fordonen är 100 procent eldrivna och ett bra alternativ i storstäder med miljözoner, samt för den som enkelt vill ta sig runt i innerstaden. 

– Vi har lanserat en elsparkcykel och kommer även lansera en eldriven motorcykel, en eldriven moped och har planer på att tillverka en mikrobil som är så pass liten att den går att parkera i en MC-parkeringsruta, säger Marcus Akmal. 

Ladda med hållbar el 

SEAT vill genom deras olika drivlinor underlätta för dig som bilförare att köra miljövänligt. Just nu har de ett erbjudande tillsammans med Skellefteå Kraft där du får tre års gratis hemmaladdning med 100 procent förnybar el om du tecknar ett avtal med Skellefteå Kraft. 

– Som ett av Sveriges största energibolag har vi en viktig roll i utvecklingen till ett hållbart samhälle. Genom att förse vår förnybara el till elbilsägare vill vi möjliggöra den omställningen som hela samhället genomgår. Det gör vi bland annat genom vårt samarbete med SEAT, säger Patrik Grantås, områdeschef marknad på Skellefteå Kraft. 

FAKTA:

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ sysslar med mobilitetsprodukter och -lösningar avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574100 bilar och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

SEAT fortsätter att satsa på hållbara lösningar och har som mål att var koldioxidneutrala år 2050. Är du nyfiken på en hållbar tjänstebil från SEAT? Läs mer på SEAT.se 

Mer från Seat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seat och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?