Annons

Räntor och valutor: Uppgång för räntorna

Europeiska marknadsräntor steg något i tisdagens inledande handel, i linje med en vändning uppåt för USA-räntorna i den sena måndagshandeln. Svenska obligationsräntor steg 2-3 punkter.

Den svenska ränte- och valutamarknaden har hittills inte reagerat särskilt kraftigt på det mer besvärliga läget på avtalsfronten de senaste dagarna. Handels varslade på måndagseftermiddagen om arbetsnedläggelse vid närmare 100 företag från och med Skärtorsdagen, trots att de var överens med motparten. Och arbetstagarsidan på pappersområdet nobbade på måndagskvällen Opos avtalsförslag, som till stora delar var i linje med industriavtalet.

SEB Merchant Banking tror dock att Konjunkturinstitutet, KI, kan komma att tvinga Riksbanken att "bekänna färg" om lönerna i veckan. I bankens morgonbrev skriver analytikern Elisabet Kopelman att höjda löneprognoser från KI i den nya prognosen på torsdag också innebär att Riksbanken borde börja bädda för ändrade prognoser i pressmeddelandet i samband med räntebeskedet på fredag.

"Alltmer pekar nu mot ett (löne-) utfall i linje med Riksbankens höglöne- och högräntescenario", skriver Elisabet Kopelman, som tror att Riksbanken reviderar upp räntebanan i juni.

Det står en rad viktiga hållpunkter på såväl den svenska som den europeiska agendan på tisdagen. För svensk del riktas blickarna mot PPI samt penningmängds- och kredittillväxtdata för februari och från Tyskland kommer IFO-index samt preliminära KPI-rapporter från ytterligare några delstater för mars.

Enligt SME Direkts enkät väntas PPI ha stigit 0,2 procent jämfört med i januari, och med 4,1 procent jämfört med februari 2006. Kronan försvagades kraftigt i februari efter mjuka signaler från Riksbanken men det är inte säkert att det har fått genomslag i februari-PPI, SCB har tidigare använt månadsgamla valutanoteringar från tullverket vid beräkning av PPI-data.

Det råder också intresse för om Riksbankens finansmarknadsstatistik kommer att visa någon stigande kreditefterfrågan redan i februari efter att Riksbanken flaggat för att det endast blir måttliga räntehöjningar framöver i den penningpolitiska rapporten i mitten av månaden. I januari var ökningstakten 12,0 procent.

Det tyska IFO-indexet för mars väntas visa att optimismen i näringslivet dämpades marginellt från en hög nivå i februari. Index väntas ha sjunkit till 106,5 från 107,0.

Det väntas vidare ytterligare KPI-statistik för mars från några tyska delstater. På tisdagen visade data från Nordrhein-Westfalen att priserna steg 0,5 procent jämfört med i februari, analytiker hade räknat med prisökningar med 0,2 procent för hela Tyskland i mars.

I USA väntas stigande bensinpriser och oroliga finansmarknader ha bidragit till att dämpa hushållens optimism i mars, från en hög nivå i februari. Conference Boards konfidensindex väntas ha sjunkit till 108,5 i mars från 112,5 i februari. Fler och fler börjar dock ifrågasätta varför kanske framför allt börsaktörer fäster så stor uppmärksamhet till de många olika indikatorerna på de amerikanska konsumenternas humör.

Wall Street Journals Justin Lahart konstaterar att konfidensindex har fluktuerat rejält, både upp och ner, de senaste åren, medan ekonomin har tuffat på i en god takt. Och bara för att hushållen känner att de bör svara att de har blivit mindre optimistiska när undersökningsinstituten ställer frågan så är det långt ifrån självklart att de tänker hålla hårdare i plånboken.

"När det gäller konsumtionen så är det hur arbetsmarknaden utvecklas som verkligen gäller. Så länge den är stark kommer folk fortsätta att shoppa", skrev Justin Lahart i Wall Street Journals nätupplaga.

Den svenska kronan försvagades något mot euron i den tidiga handeln på tisdagsmorgonen, men rörelsen orsakade ingen större uppståndelse bland handelsborden.

Analytiker såg ingen särskild faktor bakom försvagningen, som också bromsade när euron nådde 9:33. Olika bedömningar om det mer spända läget i avtalsrörelsen kan möjligen skapa fluktuationer i kronkursen på kort sikt, även om högre utfall än väntat snarast kan vara positivt för kronan om avtalen tvingar Riksbanken att höja räntan mer än tidigare prognoser har pekat emot.

Marknadsaktörer kan dock tveka om hur mycket Riksbanken verkligen kommer att antyda om den uppkomna situationen i pressmeddelandet på fredag. Hittills är bara ett fåtal avtal påskrivna, och Riksbanken kanske tvekar att höja tonläget kraftigt redan nu.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?