Annons

Armani går hem i höst

MILANO - Päls, svart lack, stora väskor och guld- eller silverdetaljer. Det är ”les must” i det italienska dammodet nästa höst och vinter. Guccis 1940-talsvamp och Pradas excentriker har goda chanser att bilda skola.

Det finns plats för alla smakriktningar i de nyss avslutade dammodevisningarna i Milano. Armani, Prada, Dolce & Gabbana, Gucci och alla de andra är som bilmärken. Grundstilen förändras inte. Skillnaden från år till år ligger i detaljerna och materialen.

Giorgio Armani är och förblir den mest bärbara av Italiens modeskapare. Han är inte längre den som bestämmer trenden, men han är klassisk och pålitlig. Efter några sökande år är Re Giorgio (kungen) helt och hållet sig själv igen.

Färgerna är ickefärger: svart, grått, sand. Dräkterna går att använda i de flesta sammanhang, med variation. Ballongkjolen är en av hans favoriter, liksom korta kavajer som går att bära utan något under. En liten tajt kalott följer med de flesta plaggen, både för dags- och kvällsbruk. Den är utmärkt för unga kvinnor med vackert ansikte och dålig hårdag, och omöjlig för alla andra.

Bara Armani visar platta skor, ”för att befria kvinnorna och låta dem återta sin makt i samhället”. Hear, hear. Det är svårt att inge respekt, när man måste trippa i stället för att gå.

Miuccia Prada är i alla avseenden Giorgio Armanis motpol. Där han söker elegansen i det vardagliga, söker hon skönheten och provokationen i det till synes fula. Orange, hudfärgat, blått och grönt blandas utan minsta vilja att matcha. Pradas höst är avskalad i linjerna.

Modeoraklet från Milano visar raka men inte tajta kjolar och långbyxor, dubbelknäppta, knälånga rockar med slejf i ryggen och utan ärm. Till detta rundringade tröjor stickade i långhårig alpacka, så att effekten blir som pälsen på ett kramdjur. Kronan på verket är maskulina knästrumpor utan fot, i högklackade sandaler!

Guccis nya designchef Frida Giannini tar det säkra före det osäkra. Hennes kollektion är inspirerad av en djärv äventyrerska från 1940-talet, som stod vid fronten i oklanderlig elegans och läppstift medan kulorna ven om öronen.

Resultatet är feminina, rörliga klänningar i jersey, paletå i ylle med hårt åtdraget nappaskärp och till kvällen djupt urringade kreationer med markerade axlar. Ondulera sidoluggen och tävla med Veronica Lake.

Till sist lite smått och gott. Allegris trenchcoats för säsongen 2007–2008 är ritade av Victor & Rolf. De ser ut som enkelknäppta kappklänningar med markerad midja och små, små regndroppar fastsydda i tyget. Alberta Ferrettis svarta lacktrench med klockad kjol kommer att få många efterföljare. Svarta lackdetaljer finns överallt, till och med hos Armani.

Så även silver och guld i alla former och material. Roberto Cavalli gör en midjekort dunjacka av silverfärgat siden med kapuschong och ärmar i silverräv. Dolce & Gabbana visar tajta klänningar med hårt åtdragna breda bälten, som ser ut som om de vore gjorde av metallplåt. Stickad päls är på modet, liksom pälsvästar och päls som foder i kappor och jackor. Stövlarnas dominans är förbi.

D&G, Emporio Armani och Just Cavalli visar korta, tunna kjolar, klänningar och hotpants för de unga modemedvetna, men i det stora hela är den knälånga kjolen tillbaka. Jil Sanders tillskott till höst- och vintersäsongen är caper i olika längder och material.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?