Annons

Stockholmsbörsen: Landade på noll efter svängig dag

Stockholmsbörsen stängde strax ovanför nollstrecket på måndagen efter svängig handel. De stora marknadsplatserna i Europa slutade samtidigt på minus. Fokus låg på SCA:s storaffär och Electrolux kapitalmarknadsdag.

Stockholmsbörsen öppnade positivt, för att vända ner efter lunch. Med ungefär en timmes handel kvar klättrade index åter upp över nollan och Stockholmsbörsen stängde slutligen upp 0,2 procent till noteringen 1.191,5. Omsättningen uppgick till 20,8 miljarder kronor.

"Det är små rörelser, men på marginalerna kan man väl säga att vi följer USA", säger en chefsmäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Han poängterade att denna vecka och nästa är lugna veckor med många kapitalmarknadsdagar. Just en sådan höll Electrolux på måndagen. Aktien steg på morgonen men föll sedan tillbaka och stängde på 167 kronor vilket var 0,9 procent ned.

"Bolaget bekräftar vad som sagts förut. Det här är ett typiskt fall av att köpa på rykten och sälja på fakta. Uppgifterna under dagen räckte inte för att bära den kurs som aktien handlades till under förra veckan. Då var priset uppe i all time high", säger samme chefsmäklare.

Electrolux meddelade bland annat att bolagets målsättning är en tillväxt på mer än 4 procent per år. Bolaget räknar också med att kostnaden för bolagets stora omstruktureringsprogram blir 8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med tidigare kommunicerat spann 8-10 miljarder. Efter 2010 räknar Electrolux med att omstruktureringskostnaderna blir mindre än 500 miljoner kronor per år.

Under morgonen och förmiddagen presenterades flertalet företagsaffärer.

SCA har förvärvat Procter & Gamles europeiska mjukpappersverksamhet för 512 miljoner euro. Det mottogs väl av marknaden och aktien lyfte initialt med dryga 2 procent. På eftermiddagen föll dock aktien tillbaka och stängde 0,4 procent högre än dagen innan.

"Detta visar att rekylen inte är över och att det fortfarande finns mycket oro i marknaden. Det finns andra bolag som var uppe tidigare i dag, som Semcon, men som också har backat. Man ska inte jaga logiska förklaringar, nu handlar det om känslor", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Semcon klättrade något sedan bolaget gått ut med att de köper tyska teknikkonsultbolaget IVM Automotive för drygt 36 miljoner euro. Det är bolaget hittills största affär.

I likhet med SCA:s aktie försvann uppgången när börsen vände ner på eftermiddagen. Aktien återhämtade sig före stängning och handlades slutligen till 56 kronor, en uppgång motsvarande 1,4 procent.

Beijer Almas aktie steg 0,4 procent. Av färska årsredovisning framgick att bolaget även fortsättningsvis satsar på att växa via organiskt och med tilläggsförvärv, men även utvärderar förutsättningarna för att utveckla ett tredje ben inom bolaget.

Tele2 fortsätter att renodla sin verksamhet och säljer norska Datametrix. Enligt köparen Ignis är köpeskillingen 74 miljoner norska kronor. Aktien var en av dagens vinnare och stängde på 2,9 procent upp.

Sämre gick det för forskningsbolaget Epicept som föll 2,6 procent efter att ha redovisat en förlust för helåret 2006 på 74,5 miljarder dollar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?