1515
Annons

Stockholmsbörsen: Bred uppgång med Ericsson i centrum

Stockholmsbörsen stängde med ett tydligt plustecken på måndagen efter en handel präglad av nytt multimediaförvärv av Ericsson, stark trend inom råvaror samt omsättning à la sportlov.

OMXS30 landade på 1.229,7, motsvarade en uppgång om 0,9 procent, vilket var bättre än den utveckling som märktes i övriga Europa. Aktier för ett totalt värde om 20 miljarder kronor bytte ägare när stora delar av Finansstockholm var i skidbacken.

"Bristen på likviditet gör att alla rörelse förstärks, även om vi säkert hade hamnat på plus om alla hade varit på plats också", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt. Han menar vidare att handeln också präglades av att rapportperioden i det närmaste har tagit slut och att marknaden nu blickar framåt mot de kapitalmarknadsdagar som hålls i mars.

Ericsson stängde 10 öre högre på 26 kronor. Bolaget har gett sig in i en budstrid om norska Tandberg Television.

"Det här är första steget för att fylla multimediadivisionen med konkret verksamhet. Priset tycks acceptabelt sett till Tandbergs vinstgenerering. Nu får vi vänta och se vad den andra budgivaren Arris gör", säger Greger Johansson, telekomanalytiker på Redeye till Direkt.

Ericssons bjuder 106 norska kronor per aktie i Tandberg Televison. Marknaden verkar i dagsläget förvänta sig en tredje fas i kampen om Tandberg Television vars aktie stängde på 111:75 norska kronor i Oslo.

Industrivärden som handlades upp nästan 5 procent var en av vinnarna på hemmaplan. Bolaget har med en liten reavinst lämnat över sitt innehav om drygt 7 procent i Tandberg Television till Ericsson. Aktien i Industrivärden gynnades kanske framför allt av att SSAB, där investmentbolaget är storägare, gick upp 5,7 procent i en stark europeisk stålsektor. Mäklaren Direkt har pratat med ställer sig ändå frågande.

"Man kan undra varför Industrivärden går upp så mycket under dagen när det underliggande portföljvärdet inte alls har gått upp lika mycket", säger mäklaren.

Den allt mer ansträngda relationen mellan Iran och världssamfundet/USA framkallade uppåtriktade oljepriskurvor på måndagen. Aktien i Lundin Petroleum handlades i samma riktning, upp 1 krona till 76. Tanganyika Oil avancerade 7,3 procent.

Moodys har höjt kreditbetygen för flera av de svenska storbankerna vilket på sina håll gav en märkbar kurseffekt. Kaupthing fick sitt kreditbetyg höjt fyra steg till AAA och aktien steg med 3,2 procent. SEB A var upp 1 krona.

Ett par av de stora verkstadsbolagen gick också starkt. Atlas Copco var upp 2 kronor till 238 och börsvärdet i SKF, som har köpt ett taiwanesiskt bolag för 250 miljoner kronor, ökade med 1,1 procent.

Måndagens uppgång var bred. Endast fem aktier inom OMXS30 stängde med röda siffror: Eniro, Securitas, Nokia, Autoliv och Swedbank.

Ratos förlängde sin rapportutlösta uppgång från i fredags och handlas nu till 209:50 kronor efter en stegring med 5:50 kronor på måndagen.


Innehåll från TemenosAnnons

Därför behöver bankerna molnet i kapplöpningen mot nollutsläpp

Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.
Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på Temenos.

Bankerna har påskyndat införandet av molnlösningar för att sänka kostnader och förändra kundupplevelser.

– Medan pandemin krävde proaktiva lösningar på omedelbara utmaningar handlar det nu om kapplöpningen mot nollutsläpp. Bankerna har insett att molnet kan vara en del av lösningen, säger Kalliopi Chioti, Chief Environmental, Social and Governance Officer på det internationella mjukvaruföretaget Temenos.

Temenos utökar positionen som ESG-ledare i Dow Jones Sustainability World and Europe Index – läs mer här. 

Digitaliseringen bland banker har fram till nu i första hand skett eftersom banker har varit under finansiell press och vill möta kundernas efterfrågan på snabbare tjänster. Molnet har gjort det möjligt att påskynda nya innovativa lösningar, minska kostnaderna och ge kunden en bättre upplevelse. 

Men det är också en förutsättning för att lyckas i framtiden och nå nollutsläpp. Jämfört med gamla tiders it-infrastruktur, kan molntjänster erbjuda en teknologi som står för små koldioxidutsläpp. Ledande leverantörer av molntjänster räknar med att företag som använder sig av deras tjänster orsakar omkring 95 procent mindre koldioxidutsläpp.

Saken är ganska klar: banker och andra som har satt upp ambitiösa mål om att nå nollutsläpp, kommer inte att klara det målet utan att införa fler molnlösningar.

ESG som affärsidé

Företaget Temenos är specialiserat på bankprogramvara och har miljö-, social- och bolagsstyrning, ESG, som affärsidé. Med Temenos molnbanksplattform kan banker få en överblick över hur de hanterar sina utsläpp och vägledning om hur man når målet att vara helt utsläppsfria. Man har också valt att samarbeta med företag som helt och hållet använder sig av förnyelsebar energi.

Samtidigt erbjuder Temenos sina kunder tillgång till den absolut senaste mjukvaran och möjligheten att accelerera digitaliseringen. Detta motsäger myten om att man måste göra mindre för att minska sitt ekologiska avtryck. I Temenos molntjänst går det att kombinera digitalisering med tillväxt.

Ett exempel är den italienska banken Flowe, en molnbaserad bank uppbyggd på gröna principer. Ett halvår efter att banken lanserades 2020 hade den fått 600 000 nya kunder. Med hjälp av Temenos kan Flowe växa hållbart och överföra fördelar till kunderna för en renare, grönare planet och ett bättre samhälle. Flowe är den första banken i Italien som är klimatneutral och har certifierats som B-corp.

Miljöprofil lika viktig som finansiella tjänster

Hur viktigt är det då för ett en bank att vara klimatneutral? Faktiskt viktigare än man kan tro. Konsumenter blir alltmer medvetna om att deras val också har en klimatpåverkan. Det här gäller i synnerhet unga konsumenter. Millennials-generation väntar på att ärva 68 biljoner dollar om mindre än tio år. Bankerna kommer inte ha råd att bortse från deras preferenser. I dag är en banks miljöprofil minst lika viktig som de finansiella tjänster den tillhandahåller.

Miljömedvetna kunder har redan pressat på så att 27 gröna banker i tolv länder startade under 2020 och ytterligare 25 länder väntas följa efter snart. Tre av fem bankkunder i Storbritannien uppger att de vill att deras bank ska ”göra mer för att skapa ett positivt socialt och miljömässigt avtryck”. 

Genom att ge den enskilde kunden ökad insyn med hjälp av molntjänster, kan bankerna bygga appar som ger kunderna möjlighet att överblicka vilka klimatavtryck deras konsumtion ger. På så sätt blir det lättare att fatta klimatneutrala köp- och investeringsbeslut. Det handlar helt enkelt om en harmonisering mellan miljömedvetenhet och kloka och stabila finansiella beslut.

En nyckelkomponent i omställningen

En av bankernas stora utmaningar är att fastställa vilka företag som är genuint inriktade på klimatneutrala avtryck och vilka som använder sig av ”greenwashing” för att framstå som mer attraktiv att investera i. Lyckligtvis råder nu mer transparens än någonsin tidigare. Dow Jones Sustainability Index (DJSI) och Carbon Disclosure Project (CDP) har visat sig fungera bra och betygsätter ledande företag som lever upp till ESG.

Banksektorn har just nu möjligheten att driva på förändringar i miljövänlig riktning genom att föregå med gott exempel. Med klimatmedvetna banker kan deras kunder utvecklas till smarta och hållbara organisationer.

En bank som gör precis detta är kanadensiska EQ Bank, som helt och hållet sköts i molnet. Nyligen deklarerade banken att den har blivit helt klimatneutral. Bankens vd, Andrew Moor, slog fast ”att berika kanadensares liv kan och bör ske parallellt med övergången till lägre koldioxidutsläpp”. Molnbaserade lösningar är en nyckelkomponent i hela den omställningen.

Och det är just detta det handlar om: innovationer och att möta miljömässiga utmaningar går hand i hand. Digitalisering är beroende av hållbarhet. Och vice versa.

Läs mer om Temenos världsledande mjukvarulösningar för banker 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Temenos och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?