1515
Annons

Stockholmsbörsen: Volvo vinnare

Stockholmsbörsen handlades runt nollstrecket i den inledande handeln. Tisdagens vinnare hette i första hand Volvo efter att bolaget aviserat ett större förvärv.

Klockan 10.50 handlades OMXS 30 ned 0,1 procent till 1.220,6. Omsättningen uppgick vid samma tidpunkt till 11,5 miljarder kronor.

Tisdagens största händelse på Stockholmsbörsen var Volvos köp av Nissan Diesel för 7,5 miljarder svenska kronor.

Volvo ägde sedan tidigare 19 procent av det japanska bolaget och när köpet går igenom kommer Volvo att ha betalat sammanlagt 13 miljarder kronor för Nissan Diesel.

"Ett bud har varit på radarskärmen länge. Möjligen snabbar Volvo på den strategiska inriktningen att växa i Asien genom att utnyttja en allians. Vi delar Volvos uppfattning om en stark tillväxt för verkstadssektorn i Asien. Nu blir ju Volvo också större på medeltunga lastbilar", säger en analytiker till Direkt.

Volvos B-aktie steg med 1,6 procent till 558 kronor per aktie.

Meda föll 1,2 procent efter att företaget lämnat sin rapport för det fjärde kvartalet.

Siffermässigt kom siffrorna in i linje med konsensus, men utdelningen blev dock något lägre än förväntat, enligt SME Direkt.

Även Saab hamnade i blickfånget efter att mediauppgifter gjort gällande att tjeckisk polis utreder, på uppdrag av brittiska myndigheter, anklagelser om att mutor ska ha förekommit i samband med BAE Systems försäljning av Saab Gripen till Tjeckien 2001.

Även svenska myndigheter är inblandade.

"Huvudfrågan rör BAE Systems, men eftersom Saab är knutet till BAE Systems är problemet, att om mutor har betalats, huruvida Saab på något sätt var delaktigt i det", säger Överåklagare Christer van der Kwast till FT.

Saabs aktie tog dock ingen större notis om uppgifter och steg 0,5 procent.

En annan intressant bransch för dagen banksektorn. Där Handelsbanken sjunker 1,1 procent inför sin rapport som kommer runt lunch.

Analytiker vill framför allt få reda på vilken strategi banken kommer att ha framöver eftersom många anser att bolaget är överkapitaliserat.

"Enligt min uppfattning är Handelsbanken nordens mest överkapitaliserade bank och jag vill gärna ha ett besked över vad de själva anser om sin situation", säger en analytiker till Direkt.

Bland övriga banker sjönk SEB och Swedbank med 1,5 respektive 0,7 procent.

Nordea steg däremot 0,4 procent inför sin rapport på onsdagen.

Bland de mindre företagen tillhörde Nordnet förlorarna under tisdagen och backade med 2,1 procent, trots högre nettoresultat och en högre utdelning.

Även kursraketen Net Insights aktieägare fick sig en tankeställare efter bolagets rapport.

Net Insight redovisade en högre omsättning och en lägre förlust under 2006 jämfört med 2005. Bolaget spår även en väsentligt ökad försäljning under 2007.

Aktien sjönk trots detta med 2,8 procent.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?