1515
Annons

Polestar tvingas bromsa leveranser på grund av kinesiska nedstängningar

Nedstängningen i Kina slår hårt mot elbilsbolaget Polestar.

Bolaget meddelar nu att man tvingas skriva ned sin prognos för förväntade leveranser i år med nästan 25 procent – från 65.000 till 50.000.

Samtidigt är efterfrågan rekordstor.

Polestar har all tilverkning i Kina och nedstängningarna gör att produktionen inte rullar som planerat.
Polestar har all tilverkning i Kina och nedstängningarna gör att produktionen inte rullar som planerat.

Polestar som till största delen ägs av Volvo Cars nådde sitt globala försäljningsmål i fjol på 29.000 bilar. Leveranserna ökade med 185 procent från föregående år när försäljningen av volymbilen Polestar 2 startade. Året inleddes också starkt med en orderingång på 23.000 bilar under under de första fyra månaderna vilket är tre gånger så mycket som samma tid förra året. Försäljningen uppgick till 13.600 bilar.

Men de rigorösa nedstängningarna i Kina som pågått sedan mars sätter käppar i hjulet. Polestar har all tillverkning i kinesiska Luqiao och är beroende av fungerande leverantörskedjor. Många underleverantörer finns i Shanghaiområdet som varit stängt längst. 

”Som ett resultat av långvariga nedstängningar på grund av covid-19 i Kina under det första halvåret 2022, meddelar nu Polestar en minskning i antalet bilar som företaget kommer att kunna leverera under 2022, från 65.000 till omkring 50.000”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Polestar understryker att den ändrade prognosen helt och hållet beror på nedstängningarna.

En åtgärdsplan har satts in där ett andra produktionsskift i fabriken ska tidigareläggas. Därmed ska man kunna ta igen en del av den förlorade volymen.

Till nästa år räknar man med att kunna leverera enligt plan och det långsiktiga målet att nå hela 290.000 bilar 2025 ska inte vara hotat.

”De grundläggande förutsättningar som driver försäljningstillväxt av elektriska bilar finns fortsatt kvar och denna drivkraft är starkare än de osäkerheter vi ser för tillfället. Eventuella ekonomiska effekter på kort eller medellång sikt har inte påverkat vårt mål att sälja 290.000 bilar år 2025 – tio gånger fler än vi sålde 2021”, kommenterar Polestars vd Thomas Ingenlath.

I oktober blir det premiär för Polestars tredje bil, den eldrivna suven Polestar 3. Den ska inte bara byggas i Kina utan även i Volvos fabrik i USA.

Planen att börsnotera Polestar på Nasdaq i New York genom en sammanslagning med spac-bolaget Gores Guggenheim ligger kvar. Bolaget upprepar tidsplanen att det förväntas ske under första halvåret 2022. 

Vid fusionen ska bolaget ta in drygt 1 miljard dollar, cirka 10 miljarder kronor, i nytt kapital.

Endast 6 procent blir så kallad free float. Nuvarande ägare behåller den absoluta majoriteten. Volvo Cars med 49,5 procent och Geelys grundare Eric Lis investeringsbolag PSD Investment som har 39 procent. 

Bland befintliga ägare finns också tre kinesiska fonder som ägs av storstäderna Chongqing och Zibo, ett bolag inom sydkoreanska SK och Hollywoodstjärnan Leonardo DiCaprio.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?