Han fakturerar sina lögner

Erik Nissen Johansen har en egen affärsidé: Han ljuger så tungan svartnar, fejkar inredningar som förstärker lögnen. Och fakturerar hela bluffen.

Erik Nissen Johansen bedyrar att hans livs historia är sann: uppväxt i radhus på förortsön Nesøya i Oslo, dyslektiker, tre år på konstakademien i Florens, konstnär och gallerist i Göteborg, företagare och med tiden guru inom storytelling.

Det senare handlar om att berätta en historia, sann eller sannolik – och ta betalt för det.

Storytelling är en gren inom marknadsföring och upplevelseindustri som går ut på att bygga försäljningen för en restaurang eller ett hotell.

Bluffmakare-250”En restaurang har mer gemensamt med Hollywood än med en skolbespisning. Folk gillar att bli förförda och det kan räcka med en bra berättelse”, säger Erik Nissen Johansen.

En-och-nittiometersmannen Erik Nissen Johansen är kreativ chef i Stylt Trampoli AB, ett företagsnamn sammansatt av de norska och italienska glosorna för styltor.

”Min svenske skolkamrat Stefan Apelgren och jag var längst i klassen bland italienarna på akademien i Florens. Firmanamnet var givet när vi senare öppnade både reklambyrå och galleri i Göteborg”, säger Erik Nissen Johansen.

Det var i slutet av 1980-talet, galleriet skulle sälja den egna konsten. Dock kom Erik Nissen Johansen så småningom att gå en egen väg. Det är 16 år sedan han tog över hela Stylt Trampoli och öppnade nischen storytelling.

Bolagets egen historia rymmer några ekonomiskt darriga år i början av 2000-talet. I dag är läget stabilt – med den externt rekryterade vd:n Lars Magnusson från reklam- och filmbranscherna.

Nyligen flyttade Stylt Trampoli till lokaler på Västra Hamngatan i Göteborg. I köpmannahuset från 1700-talet är arbetsmiljön på samma gång praktisk, storslagen och roligt originell.

Erik Nissen Johansen beskriver Stylt Trampoli som en kombination av inredningsfirma, arkitektkontor och reklambyrå. Tygprover, skisser och lätt oordning signalerar kreativitet i kontorslandskapet, med takhöjd som en kyrka och bakgrund som biljardrum hos förnäma Bachelor’s Club på 1800-talet.

Erik Nissen Johansen delar rum med Jonas Holmsgård, skribent med ansvar när en story ska skrivas.

”Alla projekt börjar med ett manus, en historia. Dramaturgin bygger på något som folk vet, tror sig veta och känner igen”, säger Jonas Holmsgård.

Att storytelling kan handla mer om fiktion än fakta visar historien om restauratören Joe Farelli. För snart tio år sedan fick Stylt Trampoli uppdraget att omprofilera en restaurang på Kungsportsavenyn i Göteborg.

”Den skulle gå från fisk och skaldjur som höll på att bli för dyrt till något enklare med pizza, pasta och malet kött. Italien var en given gemensam nämnare, men vad var unikt?” säger Erik Nissen Johansen.

Lösningen fanns i New York, i stadsdelen Little Italy där italienskt och amerikanskt möts.

”Tillsammans med restaurangens ägare skapade vi Joe Farelli, beskrev hans levnadshistoria i ett brev och det var utgångspunkten. Resultatet blev en amerikansk-italiensk restaurang – i Göteborg”, säger Erik Nissen Johansen.

Men får man ljuga på det här sättet? Ja, det tycker han.

”Det är i alla fall inget problem för gästerna. Joe Farelli’s finns ju kvar än.”

Det italienska greppet går igen i restaurangen och vip-salongen i Göteborgs nya biopalats. I november förra året invigde drottning Silvia Bergakungen, 14 salonger delvis insprängda i berget.

Erik Nissen Johansen är väl bekant med platsen. Grannhuset Norska sjömanskyrkan besöker han varje år den 17 maj. När Stylt Trampoli fick uppdraget att utforma restaurang och vip-lounge tog Erik Nissen Johansen vägen över Italien och regissören Federico Fellinis magiskt skicklige ljussättare och scenograf Danilo Donati.

”Danilo tog teaterns ljussättning och scenografi till filmen. Och på restaurangen är just ljussceneriet poängen. Med en knapptryckning kan olika ljus ge olika stämningar”, säger Erik Nissen Johansen.

Gästerna på Danilo möter ljusmästaren i en serie fotografier av honom själv med hans eviga cigarr, och av skådespelare i dräkter och scenografier som han skapade.

”Det berättas om Danilo Donati på webbplatsen som byggs upp just nu”, säger Erik Nissen Johansen.

BluffmakareDanilosbar-250Restaurang Danilo ska passa till publiken både på James Bond-filmer och för barnfamiljen som går på bio. Interiören ger ändå känslan av den italienska filmens glamour med en rundad bardisk som svänger bort mot vip-loungen. Denna går i spektakulärt vitt med imposanta galonfåtöljer och därtill en läckert röd och rundad lädersoffa. Inspirationen kommer från ännu en av den italienska filmens stora, regissören Roberto Benigni och filmen Livet är underbart från 1997.

”Där finns ett rum helt i vitt” säger Erik Nissen Johansen.

”Danilo Donati är filmens scenograf. Scenen med hotellmatsalen, där allt är vitmålat, är typisk för honom. Den återskapar i vip-loungen.”

Stylt Trampoli arbetar i nischen restauranger, hotell och turism där en mer eller mindre uppdiktad historia kan spela fritt.

BluffJCStevens-250När den norska hotellkedjan Choice nyligen renoverade konferenshotellet Stenungsbaden blev det i marin New England-stil. En särskild konferensvilla utformade Erik Nissen Johansen och hans medarbetare som en illusion av hemma i Newport hos den legendariske havskappseglaren J C Stevens, den förste amerikan som segrade i vad som kom att bli America’s Cup.

”Det var 1858 och tävlingen utgick från England. Regeln var att segrarens hemland skulle arrangera nästa gång. Och genom åren kom Amerika att dominera tävlingen”, säger Erik Nissen Johansen.

Dock varnar han för liknande fria grepp när ett företags historia används inom marknadsföring, att ge varumärkeskonsulter fria tyglar.

”Här gäller att hålla sig till sanningen”, säger han.

Sportmodekoncernen Nike är ett exempel där storytelling används inom marknadsföring. Grundaren Phil Knights historia är utgångspunkten – löparkarriären, skoförsäljningen från bakluckan och hur Nikeskons räfflade sula uppstod.

Erik Nissen Johansen antyder att Ikea ligger på gränsen till rena myten om grundaren Ingvar Kamprads billiga resvanor.

”Ikea äger flera executive jetplan. Kamprad flyger knappast på lågprisbiljett”, säger Erik Nissen Johansen.

För några år sedan blev hotellmannen Per Lydmar delägare i Stylt Trampoli. Han är känd för nu nedlagda ”jazzhotellet” Lydmar i Stockholm och har ett nytt på gång i den gamla tyska legationen på Blasieholmen, som öppnar 2008.

Där gör Stylt Trampoli konceptet med storytelling, ett balansnummer mot bakgrund av epoken med nazism.

”Det finns annat att utgå från. Huset har rymt ambassader från flera länder, bland annat Spanien. Det bygger vi på”, säger Erik Nissen Johansen.


FAKTA/ STYLT TRAMPOLI
Grundat: 1987
Aktuella projekt: Hotellkedjan Choices nybygge Clarion Hotel Sign i Stockholm. Liseberg i Göteborg (bygger upp en Evert Taube-miljö). Per Lydmars nya hotell på Blasieholmen i Stockholm.
Antal anställda: 17
Omsättning 2005/2006: 28 Mkr
Resultat före skatt: 900.000 kronor



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?