1515
Annons

Här finns drömbilarna till låns

LONDON - Classic Car Club ger dig chansen att ratta en 40 år gammal Jagga eller en sprillans ny Ferrari. Det började som exklusiv klubb i London, men har utvecklats till en ovanlig bilpool. Och nu ska företaget erövra världen. I april öppnar man i Köpenhamn, sedan kan det bli Stockholm.

Jag släntrar in på 250 Old Street i norra London. Morsar på chefen James Evans och säger att den där ska jag ha och pekar på en Bentley Turbo från 1995.

Blå är den, liksom golvmattorna. Det gula stolslädret är lite sprucket, det luktar stil. Jag blir liksom earl of någonting bara av att sätta mig i förarsätet och stänga dörren.

Och det är just sitta jag får. Det är se men inte köra – James Evans tänker inte låta någon vänsterstyrd och högerställd svensk ta med sig en klenod ut i rusningstrafiken. Och, come to think of it, jag har inte heller årsavgiften på 45 500 kronor med mig.

”Fast jag förstår att du gillar den”, ler James Evans. ”Den är fet, snabb och automatisk.”

Så jag börjar känslositta mig igenom garagets dyrgripar: Porsche 911T från 1967 suger mig till sig, där en Jaguar MK II -68, en 41 år gammal ljusblå Triumph, en riktig pärla är den där Citroën DS Pallas från 1967.

”Mycket populär bland medlemmarna, den är väldigt svår att få tag på nu för tiden”, intygar James Evans.

Classic Car Club startade 1995 med åtta bilar, i dag finns det 60 bara i London. Totalt har bolaget 1 200 medlemmar i London, Edinburgh, Glasgow, Bath och New York.

”I april drar vi i gång i Köpenhamn, går det bra där kan det mycket väl bli i Stockholm nästa gång. Senare i år blir det Florida, Los Angeles och förhoppningsvis även Kapstaden och Melbourne. Allt utanför London är franchising – vi tar betalt för vårt varumärke och får royalty på uthyrningen”, säger James Evans.

Bilpool-234Den avancerade hobbyverksamheten har blivit ett växande och välmående företag. Omsättningen är 14 miljoner kronor i London, totalt uppemot 35 Mkr. Nettomarginalen är ”högre än 10 procent”, men om den också är högre än 20 procent vill James Evans inte svara på. Han bara ler, nöjd med att vara en av tre huvudägare.

Det som började som en klubb för ”swingers”, sådana som ofta vill byta bilpartner, har utvecklats till en bilpool av modernt snitt som ska attrahera en bredare publik.

”Vi försöker hänga med – vi har numera familjemedlemskap, man kan hyra för ett bröllop och företag kan gå med och låta medarbetare eller kunder använda bilarna.”

Det finns också speciella medlemskap för utlänningar som ofta besöker England: ”jet-setters, skattesmitare eller globala nomader” som det står på hemsidan. Där skryts det också med att man har motorjournalister, filmstjärnor, rockstjärnor, toppkockar, komiker och annat fint folk bland medlemmarna. Men, förstås, vi får inga namn.

Många får uppleva sin dröm genom medlemskapet, för alltfler handlar det dock om helt praktiska beslut.

”Britter är konservativa och Maggie Thatcher sa ju åt dem att alla skulle äga sin bil och sitt hus, det var viktigt. Men allt det där började förändras för tre fyra år sedan. Allt fler tycker det är galet dyrt med parkering i London och numera har 30–35 procent av våra medlemmar här ingen egen bil. I New York är siffran säkert 60 procent.”

Så nu är ni mer en helt vanlig bilpool?
”Ja, men det är helt okej. Vi vill för allt i världen inte bli förnäma, vi är halvgalna och ska förbli det. Hit till garaget ska alla bara kunna släntra ned, känna tillhörighet.”

Hur ser en typisk medlem ut?
”En man, 25-40 år. Här finns de som sparat ett bra tag för att kunna vara medlemmar ett år, men här finns också de som skulle kunna köpa hela stället på ett bräde”, säger James Evans, en skotte som gjorde karriär i tryckeribranschen innan han styrde om sitt liv.

Och så klart kostar det en slant. Billigaste årsavgiften är 21 000 kronor, då får man 400 poäng att hyra veteranbil för men får bara välja bland de tre enklaste kategorierna. På platinanivå har du däremot 1 500 poäng att vifta med, om du först plockar fram närmare 60 000 kronor.

Poängsystemet bygger på hur ”fin” bilen är, vilken tid på året man kör och när i veckan man vill använda bilen. Dessa tre faktorer multipliceras med varandra och blir den poäng som dras av på hyrkontot. Fria mil ingår, du kan använda poängen i vilken filial av Classic Car Club som helt, men kraschar du får du betala en självrisk.

Själv fortsätter jag min känslosittning. Jag skruvar ned mig i en Ferrari 308 av 1984 års modell och låter mig trugas att kliva in i en Jaguar E-Type V12 Roadster från 1974 innan jag helt självmant intar en Rolls-Royce Silver Spirit från 1986.

Och så ser jag en Rover från 1972, och där en Fiat X1/9 från 1985, en rostbenägen sort fast den är ball eftersom man tar av taket och stoppar det i bakluckan och vips så har man en cabriolet.

Alldeles bredvid står en annan cab, en blå metallic Saab 9-3 från 1998 – är det inte en katt bland klassikerhermelinerna?

”Nej, och nu smörar jag inte för dig, det är helt klart en modern klassiker. Och den är perfekt, en sportbil som rymmer hela familjen och som har ordentligt bagageutrymme.”

Vad krävs av en bil för att kvala in?
”Den måste vara intressant på något sätt, ha något som klarar tidens tand, den måste väcka känslor – och här det ju mina känslor som gäller”, skrattar James Evans.

Vilken bland dagens bilar blir aldrig en klassiker?
”Svår fråga, låt mig fundera.... Daewoo, aldrig Daewoo.”


Regeringen slopar planer på reklamförbud för nätkasino

Regeringen har utrett möjligheten att stoppa reklam för nätkasino under dagtid i Sverige, samt att riskklassa reklam för spel på samma nivå som alkohol och tobak. 

Nu slopas bägge förslagen, bekräftar Ardalan Shekarabi (S) för Di, som i stället går vidare med andra åtgärder till riksdagen.

Foto:Mostphotos

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S), som är ansvarig för spelfrågor, väljer att inte gå vidare med flera förslag som skulle begränsa möjligheten att marknadsföra särskilt riskfyllda spelformer, till exempel nätkasino och digitala slotmaskiner. Inom dessa spelformer har 22 procent av konsumenterna en beroendeproblematik, enligt Folkhälsomyndigheten, jämfört med 1,5 procent i stort.

Det handlade dels om ett förslag som skulle förbjuda reklam av nätkasino och andra riskfyllda spelformer i tv, radio och på videoplattformar mellan klockan 6 och 21 på dygnet, dels om ett förslag att marknadsföring av spel borde omfattas av krav på särskild måttfullhet – likt alkohol och tobak i Sverige. Bägge förslagen fördes fram av utredaren Anna-Lena Sörenson och har varit ute på remiss, men där möttes de av hård kritik från både spelbranschen och medier som distribuerar reklamen.

”Vi har sammantaget landat i slutsatsen att inte gå fram med de här förslagen. Det grundar sig på den dialog vi haft med spelbranschen, de som bevakar konsumentintressen och medieaktörer. Det fanns i remissvaren befogad kritik och viktiga invändningar, bland annat mot att lagstiftningen måste vara teknikneutral för att inte diskriminera vissa plattformar”, säger Ardalan Shekarabi till Di.

I stället går Ardalan Shekarabi fram med ett förslag som justerar kravet på måttfullhet vid marknadsföring av spel.

Vad innebär det i praktiken?
”Det ska utvecklas i rättspraxis, men vid bedömningen om marknadsföringen varit måttfull ska man nu även beakta risken för spelaren. Domstolen får väga in vilken typ av spel som marknadsföringen handlar om och vilka risker det finns för konsumenten, för att sedan avgöra hur långt kravet på måttfullhet bör gå eller hur mycket marknadsföringen ska begränsas utifrån riskerna för spelberoende”, säger Ardalan Shekarabi.

Ett annat förslag är att Konsumentverket ska kunna slå ned mot licensierade företag med sanktionsavgifter om de skickar direktreklam till spelare som valt att stänga av sig själva från systemet.

Spelproblemen i Sverige har varken minskat eller ökat sedan marknaden reglerades i början av 2019. Det konstaterade Folkhälsomyndigheten tidigare i våras i en stor undersökning, vilket Di rapporterade om. Börsnoterade operatörer som Betsson, Kindred och Leovegas har försvarat sig med att beroendespelare sökt sig utanför licenssystemet. Myndigheten Statskontoret bedömer att andelen licensierat spelande i Sverige under 2021 låg kring 87 procent, en bit under regeringens mål om minst 90 procent.

Slopar ni förslagen för att de licensierade bolagen inte ska tappa i konkurrenskraft mot de olicensierade aktörerna?
”Vi ser till helheten. Alla åtgärder som handlar om att stärka konsumentskyddet måste kombineras med åtgärder som handlar om att hålla borta olovligt spel. Annars undermineras ju licenssystemet och då försvinner också skyddet för konsumenterna”, säger Ardalan Shekarabi.

Som ett led i det kommer regeringen också utöka förbudet mot att göra reklam för olicensierat spel till att även gälla utländska medieplattformar, samt att införa ett förbud mot att främja olicensierat spel i Sverige. På samma tema ska det också införas en licens för teknikleverantörer i sektorn, till exempel börsraketen Evolution.

Förslagen ska nu föras fram till riksdagen och väntas träda i kraft under 2023.

”Jag uppfattar att det finns en tämligen bred politisk enighet om den här typen av av insatser för att både hålla borta de olicensierade bolagen och verka för att skydda konsumenterna”, säger Ardalan Shekarabi.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?