Här finns drömbilarna till låns

LONDON - Classic Car Club ger dig chansen att ratta en 40 år gammal Jagga eller en sprillans ny Ferrari. Det började som exklusiv klubb i London, men har utvecklats till en ovanlig bilpool. Och nu ska företaget erövra världen. I april öppnar man i Köpenhamn, sedan kan det bli Stockholm.

Jag släntrar in på 250 Old Street i norra London. Morsar på chefen James Evans och säger att den där ska jag ha och pekar på en Bentley Turbo från 1995.

Blå är den, liksom golvmattorna. Det gula stolslädret är lite sprucket, det luktar stil. Jag blir liksom earl of någonting bara av att sätta mig i förarsätet och stänga dörren.

Och det är just sitta jag får. Det är se men inte köra – James Evans tänker inte låta någon vänsterstyrd och högerställd svensk ta med sig en klenod ut i rusningstrafiken. Och, come to think of it, jag har inte heller årsavgiften på 45 500 kronor med mig.

”Fast jag förstår att du gillar den”, ler James Evans. ”Den är fet, snabb och automatisk.”

Så jag börjar känslositta mig igenom garagets dyrgripar: Porsche 911T från 1967 suger mig till sig, där en Jaguar MK II -68, en 41 år gammal ljusblå Triumph, en riktig pärla är den där Citroën DS Pallas från 1967.

”Mycket populär bland medlemmarna, den är väldigt svår att få tag på nu för tiden”, intygar James Evans.

Classic Car Club startade 1995 med åtta bilar, i dag finns det 60 bara i London. Totalt har bolaget 1 200 medlemmar i London, Edinburgh, Glasgow, Bath och New York.

”I april drar vi i gång i Köpenhamn, går det bra där kan det mycket väl bli i Stockholm nästa gång. Senare i år blir det Florida, Los Angeles och förhoppningsvis även Kapstaden och Melbourne. Allt utanför London är franchising – vi tar betalt för vårt varumärke och får royalty på uthyrningen”, säger James Evans.

Bilpool-234Den avancerade hobbyverksamheten har blivit ett växande och välmående företag. Omsättningen är 14 miljoner kronor i London, totalt uppemot 35 Mkr. Nettomarginalen är ”högre än 10 procent”, men om den också är högre än 20 procent vill James Evans inte svara på. Han bara ler, nöjd med att vara en av tre huvudägare.

Det som började som en klubb för ”swingers”, sådana som ofta vill byta bilpartner, har utvecklats till en bilpool av modernt snitt som ska attrahera en bredare publik.

”Vi försöker hänga med – vi har numera familjemedlemskap, man kan hyra för ett bröllop och företag kan gå med och låta medarbetare eller kunder använda bilarna.”

Det finns också speciella medlemskap för utlänningar som ofta besöker England: ”jet-setters, skattesmitare eller globala nomader” som det står på hemsidan. Där skryts det också med att man har motorjournalister, filmstjärnor, rockstjärnor, toppkockar, komiker och annat fint folk bland medlemmarna. Men, förstås, vi får inga namn.

Många får uppleva sin dröm genom medlemskapet, för alltfler handlar det dock om helt praktiska beslut.

”Britter är konservativa och Maggie Thatcher sa ju åt dem att alla skulle äga sin bil och sitt hus, det var viktigt. Men allt det där började förändras för tre fyra år sedan. Allt fler tycker det är galet dyrt med parkering i London och numera har 30–35 procent av våra medlemmar här ingen egen bil. I New York är siffran säkert 60 procent.”

Så nu är ni mer en helt vanlig bilpool?
”Ja, men det är helt okej. Vi vill för allt i världen inte bli förnäma, vi är halvgalna och ska förbli det. Hit till garaget ska alla bara kunna släntra ned, känna tillhörighet.”

Hur ser en typisk medlem ut?
”En man, 25-40 år. Här finns de som sparat ett bra tag för att kunna vara medlemmar ett år, men här finns också de som skulle kunna köpa hela stället på ett bräde”, säger James Evans, en skotte som gjorde karriär i tryckeribranschen innan han styrde om sitt liv.

Och så klart kostar det en slant. Billigaste årsavgiften är 21 000 kronor, då får man 400 poäng att hyra veteranbil för men får bara välja bland de tre enklaste kategorierna. På platinanivå har du däremot 1 500 poäng att vifta med, om du först plockar fram närmare 60 000 kronor.

Poängsystemet bygger på hur ”fin” bilen är, vilken tid på året man kör och när i veckan man vill använda bilen. Dessa tre faktorer multipliceras med varandra och blir den poäng som dras av på hyrkontot. Fria mil ingår, du kan använda poängen i vilken filial av Classic Car Club som helt, men kraschar du får du betala en självrisk.

Själv fortsätter jag min känslosittning. Jag skruvar ned mig i en Ferrari 308 av 1984 års modell och låter mig trugas att kliva in i en Jaguar E-Type V12 Roadster från 1974 innan jag helt självmant intar en Rolls-Royce Silver Spirit från 1986.

Och så ser jag en Rover från 1972, och där en Fiat X1/9 från 1985, en rostbenägen sort fast den är ball eftersom man tar av taket och stoppar det i bakluckan och vips så har man en cabriolet.

Alldeles bredvid står en annan cab, en blå metallic Saab 9-3 från 1998 – är det inte en katt bland klassikerhermelinerna?

”Nej, och nu smörar jag inte för dig, det är helt klart en modern klassiker. Och den är perfekt, en sportbil som rymmer hela familjen och som har ordentligt bagageutrymme.”

Vad krävs av en bil för att kvala in?
”Den måste vara intressant på något sätt, ha något som klarar tidens tand, den måste väcka känslor – och här det ju mina känslor som gäller”, skrattar James Evans.

Vilken bland dagens bilar blir aldrig en klassiker?
”Svår fråga, låt mig fundera.... Daewoo, aldrig Daewoo.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?