1515
Annons

Stockholmsbörsen: Securitas höll emot

Stockholmsbörsen inledde handelsveckan med en bred nedgång, i likhet med övriga nordiska och även större europeiska börser. I OMXS30 var vinnarna lätträknade medan Securitas avvek tydligt från den annars negativa trenden.

"Det har varit lite småtrist hela dagen efter den hyggliga inledningen på året. Det är inte så konstigt att det kommer lite sättningar, speciellt efter tillbakagången i USA i fredags. Men det är ingen dramatik i det här", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning hade OMXS30-index handlats ned med 1,2 procent till 1.187,1. Totalt omsattes aktier till ett värde av 21,7 miljarder kronor.

Råvarubolagen Lundin Mining, Vostok Nafta och Boliden toppade tillsammans med bland annat Atlas Copco förlorarlistan. Storbankerna backade tillbaka efter en stark avslutning på förra veckan och även Ericsson fanns högt på förlorlistan för de större bolagen.

Bolidens nedgång på 3:50 kronor till 151 förklarades av en analytiker med att färska nedgraderingar, från bland annat Deutsche Bank och ABG Sundal Collier, tynger aktien och sektorn.

"Det blir extra säljtryck i dessa aktier", säger analytikern till Nyhetsbyrån Direkt.

Metallpriserna rörde sig annars minimalt på måndagen medan råoljepriset föll tillbaka.

På måndagen framgick det även av Finansinspektionens insynslista att Vostok Naftas ekonomichef sålt 12.500 aktier i bolaget. Aktien backade 3,5 procent till 438 kronor.

Vid 3gsm-mässan, som inleddes i Barcelona, passade Ericsson på att presentera förvärvet av amerikanska fiberaccessbolaget Enterisphere. Ericsson ville inte kommentera köpeskillingen, men källor uppgav för Direkt att priset väsentligt understiger 700 miljoner kronor.

Aktien tappade 50 öre, eller 2,0 procent, till 25:20 kronor under handelsdagen.

Dagens vinnare, Securitas, steg med 2,4 procent till 106:25 kronor, sedan marknaden börjat tro på att bolaget nu är färdigstädat.

"Aktien går mot strömmen på rapporten, där de krattade manegen för den nya vd:n. Det kommer att bli väldigt bra framgent. Carnegie höjde även sin riktkurs till 131 kronor i en analys under dagen", säger en mäklare till Direkt.

SAS meddelade under dagen att bolaget sålt SAS Flight Academy till Star Capital Partners för 750 miljoner kronor.

"Efter försäljningen av hotellen och att Flight sålts nu på morgonen är det per definition enbart kärnverksamheten kvar", sade SAS nytillträdde vd Mats Jansson till Direkt.

Han meddelade även att fokus kommer att läggas på kostnadsbesparingar för att lyckas förbättra resultatet med de 3 miljarder kronor som anses saknas för en godtagbar lönsamhet. Aktien stängde 1 krona ned på 108.

Bland Stockholmsbörsens övriga bolag kan noteras att Transcom föll 7,3 procent efter att ha släppt sin rapport.

Bokslutskommunikén visade på ett något högre resultat för 2006 och en kraftigt stigande omsättning jämfört med 2005, men också att lönsamheten i slutet av årets pressats av ett fortsatt svagt utfall i bolagets franska telemarketingverksamhet.

24H Poker rasade 17,1 procent. Bolagets vd, Per Hildebrand, bekräftade för Nyhetsbyrån Direkt att han under hösten sålt 13.605.000 B-aktier i bolaget via en kapitalförsäkring registrerad på Bermuda. Försäljningen har inte noterats av Finansinspektionen eftersom myndigheten inte insynsregistrerar dylika kapitalförsäkringar.


Capitol-grundaren och ”Midsommar”-producenten i nytt produktionsbolag

Capitol-grundaren Jakob Abrahamsson och ”Midsommar”-producenten Patrik Andersson lanserar produktionsbolaget Mylla. Bolaget ska producera både film och tv-serier, med fokus på nordisk mystik. Under filmfestivalen i Cannes presenterar de sina tre första projekt. ”Det finns ett stort sug efter den här typen av fantasiberättande”, säger Patrik Andersson.

Filmproducenten Patrik Andersson, som bland annat ligger bakom den internationella biosuccén "Midsommar", och Jakob Abrahamsson, som grundat Capitol i Stockholm och är delägare i NonStop Entertainment, går samman och startar ett nytt produktionsbolag.
Filmproducenten Patrik Andersson, som bland annat ligger bakom den internationella biosuccén "Midsommar", och Jakob Abrahamsson, som grundat Capitol i Stockholm och är delägare i NonStop Entertainment, går samman och startar ett nytt produktionsbolag.Foto:Jesper Frisk

En av de tre produktioner som Jakob Abrahamsson och Patrik Andersson presenterade i Cannes i veckan är den övernaturliga thrillerfilmen ”Hoin”. Filmen är baserad på Andreas Ericsons podcastsuccé med samma namn och handlar om ett mysterium kopplat till militäranläggningar i Östersjön. I centrum av historien står en konspirationsteori om ett kvinnligt väsen kallat ”Hoin.”

”Med tanke på hur laddad Östersjön är just nu med Nato-frågan, så är det en otroligt spännande historia. Det är ett spöklikt berättande, med samma typ av nerv som i japanska skräckfilmer som 'The Ring'”, säger Patrik Andersson. 

Duon började jobba tillsammans med filmen för cirka tre år sedan och det blev grunden till det nya produktionsbolaget Mylla Films. Beslutet om att starta bolag ihop togs i höstas.

Jakob Abrahamsson berättar varför tajmingen var rätt: 

”Utvecklingen av streamingmarknaden har ökat mängden beställare och även bland de mer traditionella kanalerna är många väldigt proaktiva. Dessutom kommer det nya produktionsstödet. Så just nu finns det kanske fler möjligheter än någonsin på den nordiska marknaden.”

Jakob Abrahamsson och Patrik Andersson har känt varandra sedan 1990-talet, då båda jobbade med Stockholms filmfestival. Därefter har karriären tagit dem åt lite olika håll. Medan Jakob Abrahamsson arbetat med filmdistribution i Nonstop Entertainment och grundat Bio och bistro Capitol i Stockholm har Patrik Andersson varit producent för bland annat Lisa Langseths ”Hotell”, Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” och inte minst Ari Asters biosuccé ”Midsommar”. Med deras sammantagna erfarenhet tror de sig ha goda förutsättningar att fylla ett hålrum på marknaden. Med Mylla Films är ambitionen att skapa högkvalitativ genrefilm- och tv-serier, med fokus på nordisk mystik och folklore. 

”Vi vill skapa en grogrund för lokala manusförfattare och regissörer som drömmer om att göra genrefilm på hög nivå. En sådan plattform finns inte i Sverige i dag, knappt i Norden. Där finns en otrolig utvecklingspotential”, säger Patrik Andersson. 

Att inriktningen skulle bli nordisk mystik var från början inte uttalat. Den röda tråden upptäcktes när de lade de första projekten jämte varandra. 

”Ingen var svensk diskbänksrealism, men inte heller krim eller dramakomedi, som Sverige är bra på internationellt. Istället rörde sig alla i någon slags fantasigenre”, säger Jakob Abrahamsson. 

Han drar paralleller till Henrik Björns ”Jordskott”, och filmatiseringarna av John Ajvide Lindqvists ”Låt den rätte komma in” och ”Gräns”. 

”Det finns några exempel på bra svenska produktioner inom genren, men jämfört med omfånget på till exempel krim, är det ingenting.”

Namnet ”Mylla” ska signalera en betoning på det lokala. 

”Vi vill gräva där vi står, och jobba med lokala sagor, myter och väsen, såväl som med den riktiga svenska historien. Men vi kommer utveckla projekt med en global publik i åtanke”, säger Jakob Abrahamsson. 

Under filmfestivalen i Cannes är fokus att presentera både bolaget och de tre första projekten för finansiärer och distributörer. Hittills har responsen varit positiv. De internationella streamingjättarna har siktet inställt på lokalt innehåll. 

”Idéer som kändes omöjliga att göra för tio år sedan kan nu bli verklighet. För oss vore det optimalt att ha en beställning både från någon av de tunga amerikanska streamingtjänsterna, men också från det mer traditionellt svenska samproduktionsmanéret”, säger Patrik Andersson. 

Vad tror ni om det internationella intresset för genren nordisk mystik?
”Det är en väldigt internationellt gångbar genre. Så länge du hittar en tydlig ram, till exempel 'skräck' eller 'thriller', kan du nå en stor publik och ändå vara väldigt originell och utforska spännande teman. Det finns ett stort sug efter den här typen av fantasiberättande”, säger Patrik Andersson. 

Produktionsbolagsbranschen är tuff, vad krävs av er för att affärsmodellen ska hålla?
”Det är klart att det krävs en viss frekvens på projekt som får grönt ljus. Vi är medvetna om att konkurrensen är stenhård. Vi har en fördel i att vi inte lanserar det här bolaget som ett blankt papper, utan att vi redan har de här tre projekten igång redan och dessutom ett antal andra, varav en del är nära att kunna presenteras för plattformar och beställare”, säger Jakob Abrahamsson. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?