1515

Uppåt på USA-börserna

Börserna i New York inledde onsdagen med en stigande trend med stöd från positiv makrodata som lindrade oron för att den amerikanska ekonomin går mot en lågkonjunktur.

Ytterligare stöd kom från tekniksektorn efter spekulationer om att halvledartillverkare kommer att dra nytta av stigande priser på datachip samtidigt som ökande råoljepriser lyfte oljerelaterade bolag.

Vid 17-tiden var Dow Jones Industrial Average upp 1,1 procent till 13.391,3, medan S&P 500 steg 1,1 procent till 1.479,6. Nasdaq Composite ökade 1,6 procent till 2.662,6.

Omsättningen på New York Stock Exchange uppgick till 400 miljoner aktier, medan 650 miljoner aktier omsattes på Nasdaq.

På onsdagen publicerades siffror över produktiviteten i USA under det tredje kvartalet och antalet sysselsatta i den privata siffran som båda var bättre än väntat.

"Vi har sett rapporter om hur ekonomin har gått som har varit mycket starkare än vad vi har fruktat. Varje positiv rapport köper oss litet mer tid att gå igenom några av problemen och undvika en recession", sade Bruce McCain, chefsstrateg på Key Private Banks investeringsdivision i Cleveland till Bloomberg News.

Flera av de amerikanska teknikbolagen, som Intel och AMD, var upp under onsdagen på spekulationer om att priserna på datachip ska lyfta vinstprognoserna för halvledartillverkare. DRAMexchange Index, som mäter genomsnittspriset för chip, har stigit 1,3 procent de senaste fem dagarna, den längsta uppgången sedan i augusti.

Micron avancerade 6,4 procent, medan Intel steg 3,2 procent. Riskkapitalbolaget Thomas Weisel har höjt sin rekommendation för Intels aktie till övervikt och justerat upp vinstprognosen för bolaget sedan efterfrågan på datorer väntas öka nästa år.

"Efterfrågan på PC kan komma att överträffa förväntningarna, framförallt drivet av tillväxtländer", skriver Kevin Cassidy, analytiker på Thomas Wiesel i analysen.

Exxon Mobil steg 2,1 procent, medan Chevron adderade 2,4 procent sedan råoljan blivit dyrare.

Trots prognossänkningar för flertalet investmentbanker från CIBC World Markets och Citigroup, avancerade finansrelaterade bolag i New York på onsdagen.

Citigroups aktie ökade 1,7 procent. CIBC World Markets har sänkt prognosen för Citigroups helårsvinst 2008 med 10 procent samtidigt som CIBC World Markets förutspår fortsatta nedskrivningar för Citigroups bolån.

Citigroup, som för tillfället söker en ny vd, har enligt källor till Financial Times fått nej från Deutsche Banks vd Josef Ackerman till erbjudandet om att bli ny vd för Citigroup.

Merrill Lynch aktie steg 0,3 procent till 57:30 dollar. Enligt Citigroup, som har sänkt riktkursen för aktien till 85 dollar från tidigare 90 dollar, kan Merrill Lynch komma att rapportera en ytterligare nedskrivning om 4,5 miljarder dollar på grund av bolånerelaterade förluster. Det skriver Bloomberg News.

Den tioåriga amerikanska räntan steg 4 punkter till 3,93 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?