1515

Räntor och valutor: Uppgång för räntorna

Europeiska obligationsräntor ställdes upp när handeln inleddes på torsdagen efter lång julledighet på de flesta håll. Ränteuppgången kopplas främst till stigande USA-räntor under den europeiska ledigheten, även om USA-räntorna sjönk något i den asiatiska handeln på torsdagen.


Finansmarknaderna har överlag utvecklats i en riktning mot ökad riskaptit efter den svenska marknadens stängning på fredagen, men på onsdagen inkom negativa USA- data som riskerar att hämma den spirande optimismen.

Enligt indikativa rapporter blev ökningen i den amerikanska helghandeln medioker, och endast med hjälp av kraftigt stigande bensinpriser klarade omsättningsökningen att nå upp till den lägre delen av prognosintervallet. ICSC- UBS konstaterar att handeln intensifierades dagarna inför jul, men de tror ändå inte att decemberhandeln orkar stiga med de 2,5 procent de tidigare räknade med.

På onsdagen kom också besked om att raset i amerikanska huspriser tilltog i oktober. Enligt S&P/Case Schillers index sjönk priserna i tjugo amerikanska storstadsområden med 6,1 procent i oktober jämfört med samma månad 2006, Jämfört med i september sjönk priserna med drygt 1,4 procent, vilket innebar en acceleration av prisfallet från drygt 0,8 procent i september och knappt 0,7 procent i augusti.

Ingen av de 20 storstadsområdena som omfattas av indexet noterade stigande priser, och i elva av städerna noterades rekordstora prisfall. Störst nedgång noterades i Miami, -12,4 procent jämfört med oktober 2006, och i Tampa, - 11,8 procent. Även i Detroit, Las Vegas, Phoenix och San Diego noterades prisfall på mer än 10 procent i oktober.

Analytiker ser för närvarande ingen botten för de amerikanska huspriserna på kort sikt.

"Med ett enormt utbudsöverhäng och allt svårare att få bostadslån kommer bostadspriserna att sjunka betydligt mer de kommande kvartalen", sade Joshua Shapiro, chefekonom vid prognosinstitutet Maria Fiorini Ramirez i New York, till Bloomberg News.

Därtill sjönk det ekonomiska stämningsläget bland amerikanska hushåll under veckan före jul. ABC News/Washington Posts veckoindex sjönk till -23 under veckan före jul, från -17 föregående vecka. Det var framför allt delindex över tillståndet i ekonomin som sjönk kraftigt förra veckan, från -34 till -46.

Dessa rapporter bidrog till att pressa ned amerikanska obligationsräntor i Asien på torsdagen, efter kraftiga uppgångar efter den svenska marknadens stängning i fredags. USA-räntorna var på väg nedåt redan på onsdagen, men en svag efterfrågan på en emission av tvåårsobligationer för 22 miljarder tyngde marknaden i den sena onsdagshandeln.

Samtidigt försvagades dollarn mot de flesta andra valutor, även om den japanska yenen fortsatt handlades på svagare nivåer mot USA-dollarn än i fredags.

Den kinesiska yuanen stärktes kraftigt på torsdagen efter att centralbanken fastställt centralkursen för dollarn till rekordlåga 7:3079, jämfört med 7:3298 på onsdagen. Marknaden har inte riktigt hängt med i centralbankens kraftiga sänkningar av centralkursen, men dollarn har ändå sjunkit till 7:3185 yuan på torsdagen vilket kan jämföras med 7:37 när handeln avslutades i fredags.

Centralbanken verkar därmed göra allvar av budskapet från i fredags om "kraftfulla åtgärder" för att begränsa penningmängdstillväxten, inklusive en "mer flexibel" yuankurs. Handlare talade på nytt om rykten om att centralbanken kommer att vidga yuanens dagliga tillåtna handelsintervall mot dollarn till 0,8 procent på vardera sidan om centralkursen, från 0,5 procent nu.

Europaagendan är relativt tunn på torsdagen, men några tyska delstater väntas redovisa preliminärt KPI-utfall för december. Preliminär-KPI för hela Tyskland väntas först på fredag, och enligt Bloomberg News enkät väntas priserna ha ökat 0,8 procent jämfört med i november, och 3,0 procent jämfört med december 2006. Inflationstakten skulle i så fall ha sjunkit från 3,1 procent i november.

USA-agendan är mer fyllig, och nedgången i ABC/WP konsumentindex ledde till farhågor om att eftermiddagens rapport om hushållens konfidensindikator, från Conference Board, kan komma in svagare än väntade 86,5. Statistiken publiceras klockan 16.00.

Torsdagen bjuder också på USA-statistik över nyanmälda arbetslösa förra veckan, klockan 14.30. Enligt Bloomberg News enkät väntas en nedgång till 340.000 nya arbetslösa, från 346.000 veckan före.

Störst intresse riktas dock kanske mot statistik över orderingången på varaktiga varor i november, klockan 14.30. Enligt Bloomberg News enkät väntas en ökning med 2,0 procent, och med 0,5 procent exklusive transport.

Morgan Stanleys ekonomer påpekar dock att bolagsrapporter tyder på att orderingången på flygplan kan ha stigit kraftigt i november, och de räknar med en större ökning i huvudsiffran, +3,2 procent, medan de har en något mer pessimistisk bedömning om orderingången exklusive transport, +0,3 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?